husqvarna_svartpilen_801_2




Offroady v Miláně: Beta, RedMoto Honda, Sherco a TM

Na veletrhu EICMA samozřejmě nechyběly ani značky, které mají své portfolio zaměřené hodně úzkoprofilově – na terén. Co nového u specialistů, kteří na své stroje nazouvají téměř výhradně drapáky?

Kapitoly článku

Beta

Malá toskánská značka, založená v roce 1946, získala letos sedm titulů mistra světa v enduru (pět individuálních a dva značkové) a pro nadcházející sezonu si přichystala především další přírůstek do řady endur RR, která nyní obsahuje osm modelů. Tou novinkou je model RR 200 2T, který doplňuje nedávno představenou stopětadvacítku a sdílí s ní stejné šasi udělané speciálně pro malé objemy. Proti „osmince“ ale nabídne samozřejmě výrazně víc síly, a to zejména odspodu. Oddělené vstřikování oleje (nemusíte míchat do palivové nádrže) a elektrický startér dělají z dvoustovky fajn motorku i pro vyloženě hobby jezdce.

Napříč všemi endury se můžeme u dvoutaktů 125/200/250/300 objevit nové řídicí jednotky a větší spojkové pístky, třístovka se potom může pochlubit ještě novou nastavitelnou přívěrou a spolu s dvěstěpadesátkou také jiným kolenem výfuku. Čtyřtakty 350/390/430/480 mají také jinak mapované vstřikování a zapalování, jiné rychlopaly a též větší spojkové pístky. Podvozky u všech motorizací dostaly nové přední vidlice ZF s možností nastavit jejich charakteristiku bez použití nářadí, zadní tlumič od téže značky je zcela nové konstrukce.

Třešničkou na endurovém dortu u Bety jsou modely RR Racing, lišící se od standardních verzí RR lepším odpružením a spoustou drobných závodních vychytávek. V téhle řadě je největší novinkou dvoudobá raketka RR Racing 125.

Beta kromě ostrých endur vyrábí samozřejmě i trialové speciály (dvoudobé, čtyřdobé a dokonce i elektrické), specifická soft endurka Alp, hobby endura Xtrainer 300 (s výrazně technicky upraveným motorem, brzy má přijít ještě Xtrainer 250) a také malé motocykly RR 50 a RR 125 4T LC buď ve verzi Enduro, nebo Motard. Ty se v ročníku 2019 mohou pochlubit jinými designy.

RedMoto Honda

Tahle značka byla na veletrhu EICMA přítomna rovnou na stánku Hondy. Aby ne, když RedMoto provozuje tovární endurový tým Hondy a navíc má v Itálii na starosti distribuci motokrosů, endur, supermot a trialů značek Honda a Montesa. Ovšem k nim přidává ještě svoje vlastní modely, takže offroady Honda z Itálie od RedMota jsou jiné než třeba z Německa. Anebo z Česka.

Všechno se u RedMota odvíjí od modelů CRF, akorát že třeba kromě standardních motokrosů 250R a 450R můžete mít ještě verze Special se spoustou voňavých závodních vychytávek a úplně stejně je to u endur RX. Cože, vždyť verze RX jsou přece na cross-country, bez světel! No, možná od Hondy, ale od RedMota světla mají. A kromě dvěpade a čtyřipade si můžete koupit i CRF300RX, což je zvětšený čtvrtlitr, anebo CRF400RX, což je naopak zmenšená čtyřistapadesátka. A pozor, CRF450RX si můžete pořídit i ve verzi Supermoto!

Novinkou na stánku RedMoto byla především nová CRF450XR. Stačí prohodit ta dvě poslední písmenka a máte jinou motorku. Podle Italů je to vlastně velký návrat starého dobrého XR, podle nás je to prostě jen upravená letošní horká novinky Hondy, model CRF450L. Šestikvalt, euro-čtyřka, LED světla, servisní intervaly 30 000 km…

Italům se podařilo sklepat hmotnost ještě o jedno kilo dolů na 129,8 kg, a to především instalací výfuku Termignoni. K motorce si můžete pořídit i terénní kit s malým držákem RZ, menšími blinkry a sklopnými zrcátky. Anebo si ji můžete koupit opět jako Supermoto.

 

Sherco

Francouzská značka se ve své prezentaci chlubí tím, že je nejrychleji rostoucí společností mezi offroadovými motocykly. To je klidně možné, portfolio je opravdu hodně široké: endura SE ve verzích Racing a Factory, cross-country speciály SC opět jako Factory, hobby trialky TY Classic, vybavené vzduchem chlazenou stopětadvacítkou, profi trialky ST Racing a Factory a k tomu ještě kity Baja Edition pro endura na dálkové soutěže. A do toho ještě dětské motorky a malá endurka pro –náctileté a hobby offroady X-Ride, něco ve stylu KTM Freeride… No, je toho dost.

Veškerá endura 2019 se mohou pochlubit novými lehčími a pružnějšími rámy, silnějšími náboji kol a zadními blatníky. Dvoutakty dostaly větší chladiče, elektrické svazky a výfuky FMF. Samozřejmostí je u všech modelů nová grafika, verze Factory mají ještě nový potah sedla. Stejné změny platí i pro SC.

Co se úprav motorů týče, nebyl vynechán snad jediný. Ve dvoutaktech se pracovalo hlavně na těch větších 250 a 300, které mají nové válce a přívěry a mohou se pochlubit menšími setrvačnými hmotami.

Čtyřtakty 250 a 300 jsou silnější, s upravenými hlavami a novým mapováním, dvěpade má dokonce úplně jiný poměr vrtání a zdvihu. Oba největší čtyřdobé buchary, 450 a 500, se chlubí jinak vyváženým klikovým mechanismem s menší setrvačností, čtyřipade má větší kompresi, pětikilo zase jiný válec a píst a vyšší výkon, nyní 52 koní.

Trialky jdou dál bez větších změn, tedy až na motory. Všechny tři kapalinou chlazené dvoutakty 125, 250 a 300 mají jiné hlavy, větší motorizace jinak vyvážené klikovky a verze Factory se mohou pochlubit jinak řešenou spojkou s talířovou pružinou.

TM Racing

Jestli vám z počtu modelů u Sherca šla hlava kolem, tak u italské značky TM Racing budete v háji úplně. Sice tady nejsou trialky a dětské motorky, ale jsou tady ostrá endura, cross-country, motokrosy, to vše ve dvou i čtyřech dobách, juniorské krosky, ostrá dvoudobá i čtyřdobá supermota včetně dětského speciálu SMX 85, silniční supermota, flattrackové speciály FT od dvoudobé třístovky po čtyřdobou pětsettřicítku a k tomu všemu ještě silniční speciál pro Moto3 a spousta motokárových motorů! Na vyjmenování objemových variant jednoválců do motorek by určitě nestačil celý řádek…

 

Co se novinek týče, má TM Racing spoustu menších a jednu velikánskou. Tu vezmeme první, ať nezemřete nedočkavostí. Úplně nový dvoudobý motor v objemových variantách 250 a 300, vybavený vyvažovákem, elektrickým startérem a – vstřikováním! A to jak paliva, tak oleje. Téemka se tak zařazuje po bok těch nejvyspělejších offroadových výrobců. Tenhle agregát, doplněný ještě o novou přívěru a namontovaný v v nových rámech s upravenou geometrií a kratším rozvorem, se bude dávat do endur a cross-country modelů pro Evropu, do zámoří půjde ještě s karburátorem a stejný způsob přípravy směsi bude mít i v motokrosových modelech.

Ostatní změny už jsou menšího charakteru. Zbylé dvoutakty, čili juniorské 80, 85 a 100 a dospělácké 125 a 144 dostaly nové výfuky a tím úpravy ve dvou dobách končí.

Čtyřdobé motokrosy 250Fi mají nově řešené sání a jiné řídicí jednotky, endura s tímtéž motorem dostala dvojitý výfuk jako krosky. Supermotard SMX 450Fi bude mít na driftovací hrátky ještě více koní, které ze sebe motor dostane díky nové hlavě a duálnímu vstřikování.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
honza108 přispěl 6 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
Mikehb přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist