journeyman_brezen




Japonská čtyřka společně pracuje na vodíkovém pohonu

K realizaci dekarbonizované společnosti je nezbytná strategie více cest k řešení různých problémů v sektoru mobility, spíše než se zaměřovat na jediný zdroj energie. Toto se praví v tiskové zprávě od japonských značek a znamená to, že Honda, Kawasaki, Suzuki a Yamaha nepovažují elektromobilitu za jedinou cestu. Společně teď budou pracovat na motorech spalujících vodík.

Samozřejmě že japonská čtyřka s elektromobilitou počítá, však také všechny značky spolupracují na vývoji univerzálních výměnných baterií od roku 2019 a jsou také členy globálního konsorcia pro totéž. A nejen to, už i jednostopá elektrická vozidla prodávají. Jenomže snad každý soudný člověk vidí, že elektrický pohon má svá velká pro, ale i velká proti, a hledají se alternativy. Pro Japonce je to už delší dobu vodík. Yamaha s Kawasaki už od roku 2021 spolupracují s automobilovými značkami Subaru, Toyota a Mazda na vodíkových pohonech, přičemž Yamaha pro Toyotu upravovala na vodíkový pohon vidlicový osmiválec z Lexusu a v Kawě předělali na vodík svou kompresorovou H2, v němž kombinovali přímé a nepřímé vstřikování. Nyní tyhle dvě značky vytvořily další seskupení, japonské ministerstvo průmyslu a obchodu jim schválilo technologické výzkumné sdružení, které dostalo jméno HySE, což je zkratka pro Hydrogen Small Mobility & Engine Technology, a bude se soustředit na vývoj vodíkových motorů pro malou mobilitu, kam patří kromě motocyklů i malá vozidla a námořní plavidla, stavební stroje, drony atd. A mimochodem, zvláštními členy sdružení jsou ještě Toyota, která by výsledky výzkumu měla převádět na velké motory pro čtyřkolová vozidla, a také Kawasaki Heavy Industries (mateřská společnost motocyklové Kawasaki Motors), jež se ve vodíku jako takovém angažuje i v dalších velkých projektech.

Že to s vodíkem nebude jednoduché, toho si jsou všichni zúčastnění samozřejmě vědomi. Jsou tady velké problémy s nestabilním spalováním (vysoká rychlost plamene, velké oblasti vznícení) i s omezenou kapacitou palivových nádrží v jednostopých vozidlech, a to se nebavíme o trablech s uchováváním a transportem vodíku jako takového. Nicméně HySE i tak vidí ve vodíku zdroj energie příští generace a hodlá se proto vrhnout do základního výzkumu, v němž zúročí své zkušenosti s vývojem spalovacích motorů, a zkusí vytvořit konstrukční standard pro vodíkové motory určené pro malou mobilitu. Role už jsou rozdělené, výzkum modelového vývoje motorů poháněných vodíkem bude dělat Honda, Suzuki zpracuje studii prvků pro funkčnost, výkon a spolehlivost. Poslední tři jmenované oblasti bude potom u skutečných vodíkových motorů zkoumat Kawasaki s Yamahou, přičemž tyhle dvě značky budou mít každá ještě jeden velký úkol: Yamaha se zaměří na tankovací systémy a Kawasaki na potřebné komponenty mezi palivovou nádrží a vstřikovačem. Jestli z vodíku nakonec něco bude nebo ne, to se ještě uvidí, ale Japonci do něj vkládají evidentně dost velké naděje.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Deiv007 přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist