husqvarna_svartpilen_801_2




Honda vrací do Evropy legendární Super Cub

V několikadílném speciálu pořadu Top Gear „James May's Cars of the People“ (James May a lidové autíčko), hledá britský moderátor legendární stroje, které pomohly mobilizovat celé národy. A jedním z těchto strojů se zcela zaslouženě stala i Honda Super Cub. Té se od roku 1958 vyrobilo přes 100 milionů kusů a Super Cub se proto pyšní titulem nejprodávanějšího motorového vozidla světa.

Kapitoly článku

Je proto ohromná škoda, že se Super Cub po dlouhou dobu nenabízel na žádném z evropských trhů. Nenabízel je zde použito zcela záměrně, protože právě koncem června se tato situace obrací k lepšímu. Po úspěších aktuálního modelu C110, nabízeného na asijských trzích, přichází Honda i s drobně silnější variantou C125, určenou pro Evropu.

Honda C100 Super Cub 1958

C125 Super Cub se poprvé ukázala coby koncept na podzimním motosalonu v Tokiu v roce 2015, a nyní je její pokračování do sériové výroby oficiálně stvrzeno. Zatím sice nevíme přesný začátek prodejů ani lokální ceny, ale mějme trochu trpělivost – všechno bude.

Koncept na výstavě Tokio Motor Show v roce 2015. Sériová podoba v roce 2018.

Stejně jako pravěký předchůdce, míří i nový model k jasnému cíli a chce se stát prostým, spolehlivým a uživatelsky přívětivým strojem na každodenní používání. Dnes samozřejmě s přidanou hodnotou v podobě retro stylu, jenž je v současnosti tolik ceněn. Super Cub si tak zachovává třeba svou typickou kapotáž, proříznutou jako u skútru kvůli snadnému vysedání a nasedání. Na měkkém sedle sedí jezdec vzpřímeně a s „vlaštovkami“ v rukou.

Základem je i nadále jednoduchý ocelový rám, vycházející z C110. Oproti japonské variantě byl však zesílen v oblasti hlavy řízení a uložení motoru, aby lépe snášel vyšší výkony stopětadvacítky. Ta je uložena v klasické pozici „válcem napřed“ a jedná se o notoricky známý a extrémně jednoduchý agregát. Vzduchem chlazený jednoválec má pouze dva ventily, ačkoliv pochopitelně disponuje dnes již nezbytným vstřikováním paliva. Maximální výkon je skromných 9,7 koně a točivý moment vrcholí v 5000 otáčkách hodnotou 10,4 Nm. Spotřeba 109 kilogramů hmotného mopedu se má pohybovat u hodnoty 1,5 litru, zatímco nádrž pod sedlem má objem 3,7 litru.

Jak tradice velí, přenáší se síla motoru na zadní kolo skrz poloautomatickou čtyřstupňovou převodovku, a dále zakrytovaným řetězem. Spojka je odstředivá, takže páčku na levém řídítku nehledejte, řadičku u levé stupačky ale ano. Honda se pyšní pryžovým tlumičem spojky, umožňujícím hladší změny kvaltů bez cukání. O zastavení se stará kotoučová brzda s 220 mm kotoučem a ABS vpředu, vzadu potom klasický buben.

Archaický buben však na druhé straně doplňuje hromada velmi moderních prvků. Nejnovějšímu přírůstku do rodiny Super Cub nechybí kompletně LED osvětlení, bezdušové pneumatiky na hliníkových ráfcích nebo dokonce bezklíčové zapalování, se kterým stačí mít klíček v kapse.

Honda C125 Super Cub vypadá na první pohled vážně skvěle a jsme zvědaví, co si japonská značka za svůj staronový lidový strojek vlastně řekne. Právě cena tady hraje zcela zásadní roli a rozhodne o tom, zda se Super Cub stane využívaným dopravním prostředkem do města, či stylovým módním doplňkem pro hipstery.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Normik přispěl 3 Kč
Midgey přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
alcapoe přispěl 3 Kč
Jarda-Bekr přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist