yamaha_mt09




Honda malé CRF zvětšila na třístovku, bude i ve verzi Rally

Tohle je dobrá zpráva pro všechny, kdo mají rádi malá svižná endurka. Nová céerefa nejenže nezemřou na pandemii Euro 5, nýbrž dokonce dostanou větší motor, s tím související více síly, budou lehčí a především – ještě více do terénu!

Kapitoly článku

Upřímně, tohle nás překvapilo. Že se Hondě vždycky její CRF250L, představené již v sezóně 2012, dobře prodávalo, to bylo dané jak povedeným technickým základem, spolehlivostí a nízkými provozními náklady, tak zejména cenou. A kdo chtěl víc, mohl si pořídit verzi Rally, která přišla v roce 2017. To byl přelomový rok i pro elko, to byl totiž motor předělán na normu Euro 4 a dostal o dva koně vyšší výkon. Pro verzi Euro 5 ale už někdo v Japonsku (nebo dost možná spíš v evropské centrále) bouchnul do stolu a po osmi letech se ze čtvrtlitru stává CRF300L, resp. CRF300 Rally. Zní to lépe, ne?

A hlavně to lépe pojede. Nový motor je v obou modelech naladěný stejně, jako tomu bylo doteď. To slovíčko „nový“ berte s rezervou, samozřejmě že to není úplně jiný agregát, jen zkrátka zvětšený. Vrtání i komprese pístu ve čtyřventilové dvouvačkové hlavě zůstaly na stejných hodnotách, zvětšil se ale zdvih, a to o 8 mm. Namísto 250 tak nyní motor má 286 cm3, je tady jiná sací vačková hřídel (odlišné časování i zdvih), vzduchový filtr, kompletní výfukové potrubí i časování zapalování, a tohle všechno mělo za cíl nejen snížení emisí a hluku na úroveň nutnou pro splnění normy Euro 5 (účinnějšímu spalování pomáhá také iridiová svíčka), ale také lepší odezvu motoru v nízkých a středních otáčkách, které jsou pro jízdu ve městě a terénu důležitější než ty vysoké, a pochopitelně více síly v celém rozsahu. Na grafu z dynamometru je prý vidět výrazné posílení již od 2000 otáček (u jednobuchu prakticky volnoběh) a maxima se také posunula do pěkných hodnot: z 18,2 kW/25 k je teď 20,1 kW/28 k při stejných 8500 otáčkách jako dosud, ještě důležitější je ale zvýšení maxima točivého momentu z 22,6 na 26,6 Nm při otáčkách o 250 nižších, tedy při 6500. Jelikož obě motorky zhubly 4 kg, znamená to 13% zlepšení poměru výkonu a hmotnosti. To zní dobře.

Ale dynamika by měla být ještě lepší, protože se zároveň sahalo i do převodů. Jednička až pětka jsou kratší, což bude fajn hlavně do města a terénu, šestka naopak dostala trochu delší poměr a využijete ji při přesunech. Nemusíte se bát vyjet ani na dálnici, zvedla se totiž i maximálka: z dosud shodných 129 km/h na 132 km/h u elka a dokonce 135 km/h u Rally – asi lepší aerodynamika. Se změnami kvaltů bude pomáhat nová spojka, jež dostala antihoppingovou funkci a na zmáčknutí její páčky potřebujete o 20 % méně síly.

Poměrně velké změny proběhly i na podvozku, rozhodně nové třístovky nejsou staré modely vybavené zvětšeným motorem. Čtyřkilovou redukční kúru jsme již nakousli (CRF300L váží s plnou nádrží 142 kg, CRF300 Rally potom 153 kg) a z toho celých 2,15 kg jde na vrub novému rámu. Ten je nejen lehčí, ale má i o čtvrtinu menší boční tuhost (slabší trubky), kterou máte pocítit v lepší ovladatelnosti a trakci. Bohužel podsedlový rám je nyní přivařený, dříve byl šroubovaný. O 23 % menší boční tuhost má i nová hliníková kyvka, jež uspořila 550 gramů. Dalších 730 gramů pomohly srazit spodní brýle, které už nejsou ocelové, nýbrž hliníkové, a tím se dostáváme k odpružení. Tady se doposud obě verze předchozího čtvrtlitru lišily. Zatímco přední 43mm USD vidlice Showa měla stejný zdvih, zadní zavěšení Pro-Link poskytovalo o 25 mm zdvih delší a logicky s tím ruku v ruce šla i trochu jiná geometrie. Třístovky už jsou stejné. Geometrie je o fous ostřejší, závlek kratší, rozvor se sjednotil na 1455 mm, jako mělo čtvrtlitrové „relíčko“. Přední vidlice dostala (kromě jiného nastavení pružin a tlumení) o 10 mm delší zdvih, nově tedy 260 mm, a tu samou hodnotu nyní dostanete u obou modelů i vzadu. Pro verzi L to znamená přilepšení si o 20 mm, Rally naopak o 5 mm přišla. Přitom se světlá výška obou modelů zvýšila, rám i motor jsou totiž díky úpravám spodní části rámu, klikové skříni a otvoru pro vypouštění oleje posazeny o 20 mm výše, a ve spojení s jiným odpružením to znamená o 5 mm více místa pod „břichem“ pro Rally (275 mm) a o výrazných 30 mm více pro L, pod níž nyní naměříte 285 mm. Pro terénní hrátky super zprávy.

Další snížení hmotnosti zajišťují nové hliníkové ráfky s leštěnou povrchovou úpravou, shodně  černé barvy pro oba modely, přičemž nově na předku najdeme gumu o rozměru 80/100-21 namísto dosavadního označení 3,00. I nadále se samozřejmě bavíme o kolech s průměry 21 a 18 palců, tohle jsou opravdu endura! Použití obráběné zadní rozety a šroubů o rozměru M8 namísto M10 a duté osy zadního kola pomohlo ušetřit 240 g, respektive 160 g. Verze Rally i nadále používá větší 296 mm přední kotouč, elku stačí o 40 mm méně. ABS je dvoukanálové s možností vypnutí na zadním kole, to v terénu oceníte.

Nová třístovková céerefa poznáte i zvenčí. Nejsou to velké změny, ale když vedle vidíte starší model, poznáte je okamžitě. Není to jen o grafice, nové jsou i plasty, přičemž více je to vidět na elku – jiné kryty nádrže, boční plasty, držák RZ a všimnout si každý musí jiného sedla. To bylo doposud v takovém zvláštním tvaru písmene V se dvěma zlomy, teď vypadá jako normální endurové sedátko. Má také užší přední část, protože nádrž má sice stále stejný objem 7,8 litru, ale je štíhlejší a o 190 g lehčí. Trochu jiná je i ergonomie, řídítka byla mírně posunuta vzad a stupačky jsou níže a více vzadu. Navzdory razantnímu zvýšení světlosti se hrana sedla zvedla akorát o 5 mm na 880 mm.

Porovnávač fotek

Ovládání - nemazat

Porovnání nové CRF300L a starší CRF250L. Fakt vypadají jinak, že?

To u verze Rally došlo naopak k 10mm snížení výšky sedla, ale pořád je to o 5 mm více než u elka, tedy 885 mm. A to sedlo je také nové, uchycené pomocí pryžových úchytů pro lepší komfort a proti elku je vzadu o 20 mm širší. Vepředu je též zúžené, ale tady je nádrž naopak větší, a to výrazně – její objem se zvětšil o 2,7 na 12,8 litru! Jelikož spotřeba má být (u obou modelů) 3,1 l/100 km, Rally tak nabídne dojezd 410 km! Také tady je stejně upravená ergonomie, stupačky navíc dostaly vyjímatelné gumové vložky a v řídítkách jsou závažíčka na tlumení vibrací. Upravený boční stojan s větší styčnou plochou je jen dalším z drobných detailů, stejně jako lehce pozměněné o 70 gramů lehčí LCD displeje na obou modelech s výrazně větším ukazatelem zařazené rychlosti. Žárovková světla u elka zůstávají, stejně jako přední LED u verze Rally.

Honda celkem překvapivě zveřejnila už i ceny těchto dvou novinek. Lehčí CRF300L vyjde na 139 900 Kč, vybavenější CRF300 Rally na 169 900 Kč. Pokud byste chtěli utratit více, v příslušenství najdete pro oba modely vrchní 38l topcase včetně nosiče, na elko bude ještě kryt motoru. Ten by to do terénu chtělo – jako že tahle nová třístovka se v něm bude cítit určitě jako ryba ve vodě!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 3 Kč
DoktorMax přispěl 3 Kč
B.company přispěl 3 Kč
zban přispěl 3 Kč
vokáro přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist