husqvarna_svartpilen_801_2




Eicma: novinky od HJC, Schuberth, Shoei, Premier a Nolan

Stánky výrobců přileb na největší evropské výstavě motocyklů už dávno nejsou nějakou okrajovou záležitostí, a ani letošní ročník veletrhu Eicma nebyl výjimkou. Světovou premiéru tu zažila celá řada nových modelů, a snad každá značka přivezla do Milána nějakou zajímavou novinku. Materiálů a fotek máme tedy celou hromadu, a budeme se jí postupně prokousávat. Tady je prvních pár značek.

Kapitoly článku

HJC

Kompletní modernizací prošel dlouholetý bestseller korejské značky, kterého se za posledních pět let prodalo po celém světě 600 tisíc kusů. Přestože se jedná "pouze" o další generaci nejlepší integrálky od HJC, o modelu RPHA 11 můžeme klidně mluvit jako o zbrusu nové přilbě. Změnilo se totiž prakticky všechno - od tvaru skořepiny, přes ventilace až po interiér. Vnější skořepina je po dlouhých hodinách v aerodynamickém tunelu (HJC má svůj vlastní) dotažená k dokonalosti, a to nejen v zájmu co nejmenšího odporu vzduchu a omezení turbolencí, ale také maximálního pohodlí jezdce. Lepší aerodynamiku řeší nový tvar zadního spoileru, jízdní komfort pak zalomená spodní hrana přilby.

O přísun čerstvého luftu do vnitřku přilby se stará celkem 14 ventilačních otvorů, zajímavě rozmístěných po povrchu tak, aby vzduch měl co nejsnazší cestu dovnitř i ven. Jeho neustálému proudění v interiéru pomáhá nová konstrukce vnitřní molitanové výstelky, takže hlava zůstává v optimální provozní teplotě i když venku zrovna panují tropická vedra.

Řadu námětů k vylepšení výrobce našel i v oblasti plexi; novinka má například o 5 mm víc otevřený výhled směrem nahoru, což jistě ocení každý závodník při zalehnutí na rovince. Nová je také gumová hrana kolem plexi, které garantuje lepší utěsnění. Příprava na PinLock je samozřejmostí.

Přestože interiér je plně vyjímatelný a dá se kdykoli hodit do pračky, je stejně opatřen antibakteriální úpravou a rychleschnoucí vrstvou, která odvádí pot. Jezdec si tak připadá naprosto v suchu i během vyčerpávající bitvy na okruhu. V HJC nezapoměli ani na ty, kdo nosí pod helmou brýle, a nechali v bočních vycpávkách místo pro nožičky.

Schuberth

Německý výrobce v Miláně překvapil nejen kompletní změnou firemních barev, ale hlavně fungl novou enduro - odklápěčkou E1. Integrální helmy s kšiltem, určené na cestování s občasným výletem do terénu, nejsou na současném trhu žádnou výjimkou, ale přidat k takovému modelu ještě zvedací bradu, to zatím nikoho jiného nenapadlo.

Systém odklápění bradové části je podobný jako například u přilby Schuberth C3, a ovládá se jednou rukou bez nutnosti otvírat před tím plexi nebo zvedat kšilt. Samozřejmostí je možnost používat přilbu bez nasazeného kšiltu (jehož sklon se dá jinak nastavit do třech poloh) nebo naopak s vyndaným plexi - například při jízdě v terénu, kdy je lepší nasadit motokrosové brýle. Integrovaná sluneční clona s 20% zatmavením (80% propustností) pomůže při jízdě proti zapadajícímu slunci, UV ochrana zraku je pak zabudovaná přímo do plexi, které má na sobě zároveň i nemlžící fólii PinLock.

Kompozitová skořepina byla během vývoje přilby testována v aerodynamickém tunelu a díky tomu přilba snese i jízdu ve vysokých rychlostech, aniž by jí kšilt strhával z hlavy. Výrobce mluví také o velmi nízké úrovni hluku, který přilba za jízdy produkuje. Optimální přísun kyslíku při náročné jízdě v terénu zajišťují tři nezávisle ovládané ventilační okruhy.

O komfort na cestách je postaráno prostřednictvím vyjímatelného a pratelného interiéru s antibakteriální a rychleschnoucí úpravou. K dispozici jsou různé velikosti lícnic, které umožní doladit vnitřek přilby tak, aby padla jako ulitá. Bezpečnost v případě pádu zvyšuje systém anti-roll-off, zamezující nechtěnému stáhnutí přilby z hlavy, a vestavěné antény jsou připraveny zlepšit příjem signálu Bluetooth® nebo FM rádia.

Druhou novinkou německé značky je modernizovaná sportovní přilba SR2, která po pěti letech výroby nahradí model SR1. Vylepšovalo se po všech stránkách - aerodynamická a aeroakustická laboratoř poradila rozšířit přední část a zúžit zadní partie skořepiny, a k tomu přidat dva boční spoilery. Nové jsou také ventilační otvory, které ofukují plexi proti mlžení a usnadňují dýchání jizdci. Pro šest velikostí (XS-XXL) se kompozitová skořepina vyrábí ve třech různých velikostech, přičemž nejčastěji prodávaná velikost M váží 1 295 gramů.

Shoei

Model X-Spirit vždycky patřil mezi absolutní světovou špičku, a dá se klidně označit za profesionální závodní přilbu - však jej můžeme pravidelně vídat v neděli odpoledne na hlavách těch nejrychlejších jezdců MotoGP. Nový X-Spirit III posouvá laťku zas o pořádný kus výš, a to především v oblasti aerodynamiky. Vzhledem k současným trendům a možnostem sériově vyráběných supersportovních motorek se japonský výrobce zaměřil hlavně na stabilitu přilby v rychlostech nad 300 km/h. Proto je skořepina tak nápadně protažená dozadu, a tvarem trochu připomíná přilby sprinterů na cyklistických oválech. K lepší stabilitě v přímém směru dále pomáhají nové postranní spoilery. 

Pokud jde o interiér, který je samozřejmě vyjímatelný a pratelný a antibakteriální, tu na majitele čeká ještě jedna neobvyklá specialitka. Některé části vnitřní výstelky jsou polohovatelné, a jezdec si tak sám může nastavit sklon přilby na hlavě přesně tak, jak mu vyhovuje - přesněji řečeno v rozsahu čtyř stupňů. Takovou flexibilitu hned tak u nějaké helmy nenajdete, a koho někdy tlačila přilba do zátylku při zalehnutí na rovince, jistě uzná že je to užitečná věc.

Z úplně jiného soudku je druhá novinka - otevřená retro přilba JO (čte se Jay | O). Rozmach café-racerů, custom scény a všech těch klasických i retro motorek nemohl nechat bez povšimnutí ani Shoei. Tuhle výzvu ovšem pojal po svém, a vyvinul přilbu pro ty náročnější zákazníky. Žádný plast, ale kompozitová skořepina, interiér z kvalitních materiálů, a plexi, které při zvednutí decentně zajíždí pod skořepinu. A k tomu překvapivě pestrá nabídka barevných kombinací - na takové odstíny nejsme u otevřených přileb Shoei zvyklí, ale rozhodně to bereme jako změnu k lepšímu. 

Premier

Na svou dlouhou historii odkazuje v nové kolekci italská značka Premier, která letos zařadila do nabídky retro model Trophy. A neodbyla to jenom dobovou grafikou ve stylu Pin-Up girls, ale ve stylu sedmdesátých let vytvarovala celou skořepinu - podobně jako to udělala třeba značka Bell u modelu Bullit. Pokud však jde o použité materiály, ty jsou nadmíru moderní - jak z hlediska bazpečnosti, tak i hmotnosti přilby. Kompozit vláken DCA, Deneema a karbonu tvoří pevnou a lehkou strukturu. Tlunící vrstva je poskládaná z EPS různé hustoty, aby co nejúčinnějí pohltila náraz. A dokonce i plexi, které vypadá jako by bylo vyrobeno o půl století zpátky, má všechny současné homologace i povrchovou úpravu proti poškrábání. Také z interiéru na vás dýchne atmosféra sedmdesátých let, ale naštěstí jenom vizuálně. O nějakém zápachu časů minulých nemůže být řeč, vždyť jsou tu použity moderní antibakteriální materiály.

Nolan

Italská skupina Nolangroup pro příští rok připravila dvě zásadní novinky: integrální přilbu Nolan N87 a otevřenou jetku v oldschoolovém designu X-lite X-201. První z nich má polykarbonátovou skořepinu ve sportovním střihu, a vyznačuje se mimo jiné zajímavým způsobem uchycení plexi, které umožňuje použití většího Pin-Locku, který neruší výhled tolik jako standardní protimlžící fólie. Nový je také vyjímatelný a pratelný interiér, a uzpůsobené boční vycpávky pro pohodlnější vložení dioptrických brýlí. Sluneční brýle nahradí vestavěná clona.

Značka X-lite vstupuje do retro kategorie s otevřenou přilbou X-201, která se dodává v lehkém kompozitovém, nebo ještě lehčím karbonovém provedení. Univerzální použití je zajištěno díky pěti patentům, které umožňují připnout plexi nebo kšilt, pro uchycení "leteckých" brýlí pak slouží zadní očko. V interiéru se setkává moderna s klasikou - design je stylový, zato použité materiály odpovídají novějším dostupným technologiím.

Více nových modelů přileb značek: Arai, Bell, Caberg, LS2, Roof, Givi, které byly prezentovány na výstavě Eicma si můžete přečíst v dalším článku.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist