globalmoto_duben_nolan




Harley-Davidson Sportster končí v Evropě

A není sám, spolu s ním skončí i oba modely řady Street 750. Důvod je jasný – přísná emisní a hluková norma Euro 5. Ztráta „entry“ modelů by pro amerického orla z Milwaukee mohla znamenat další velkou komplikaci.

Tedy, abychom to viděli v tom správném světle. Důvodem konce celé řady Sportster není přímo samotná existence normy Euro 5, nýbrž fakt, že Harley-Davidson nyní nechce investovat peníze do předělání letitého agregátu Evolution na tuto normu. Jestli by to vůbec šlo? Jsme přesvědčeni, že ano, vždyť s euro-pětkou už máme kdejaký vzduchem chlazený agregát původem v době, kdy svět začal měnit koňské koblihy za výfukové plyny. Jenže to prostě stojí peníze, a těch aktuálně Harley-Davidson i kvůli dopadům Trumpovy „svaté války“ (vysoké clo na americké motocykly, které H-D do svých evropských cen odmítal promítnout) nemá nazbyt. Nový šéf Jochen Zeitz v létě avizoval, že v rámci nové strategie Rewire se dočkáme až 30% „vykosení“ modelové nabídky a soustředění se na klíčové produkty v oblasti cruiserů, streetfighter Bronx byl dán prozatím k ledu a snad jen věci kolem adventury Pan America jsou rozjeté tak, že by se měla reálně objevit za nějaký čas na showroomech.

Z těch, jak už bylo řečeno, pro rok 2021 zmizí celá řada Sportster, aktuálně čítající osmičku modelů – dva s menším motorem (Iron 883, Superlow) a šest s větším (Iron 1200, Forty-Eight standard a Special, Roadster, 1200 Custom a Superlow 1200T). Ovšem nejen ty, Harley se rozhodl stáhnout z nabídky i oba nejlevnější modely, tedy Street 750 a od něj odvozený Street Rod. Přitom u nich by předělání jejich kapalinou chlazených agregátů Revolution X na přísnější euro-normu mělo být podstatně jednodušší než u Evolutionů. Jenže tam jsou ještě jiné tlaky, k nimž se dostaneme dále. Pro zákazníka je důležité, že jestli letos platilo, že v cenové relaci cca 200-340 tisíc korun jste si mohli pořídit desítku Haryků, od příštího roku bude nejspíš nabídka startovat řadou Softail, kde je nejlevnější model Softail Standard (alias graficky nejjednodušší Street Bob) začínající aktuálně za hranicí 360 000 Kč. Je sice možné, že se H-D pokusí ještě něco podniknout, nové modely 2021 stále nebyly představeny (což je až znepokojující, americký výrobce to s železnou pravidelností dělal vždy v srpnu a nyní to bude zřejmě až na začátku příštího roku), ale pochybujeme, že by se bylo možné se Softailem dostat cenově nějak výrazně níž než teď. Navíc, jak už bylo řečeno, je tady ta koncentrace na „core cruiser business“ a ne na levné produkty. A u plánované malorážky H-D 338R, vyvíjené spolu s Benelli, resp. jejím čínským majitelem, společností Qianjiang, se mluví o tom, že bude k dispozici pouze na asijských trzích.

S tímhle modelem a také koncem řady Street 750 souvisí ještě jedna zpráva. Harley-Davidson se totiž rozhodl ukončit veškeré své aktivity v Indii, kde navzdory 10 letům svých snah o proniknutí na trh s ročním prodejem 17 milionů motocyklů nebyl schopen získat podíl, který by stál za zmínku. Právě ve zdejší továrně v Bawalu, která se zavírá, se totiž modely Street pro Evropu a vlastně celý svět s výjimkou USA vyráběly.

Zatímco po konci Streetů hardcoroví fanoušci značky těžko budou smutnit, Sportstery jsou jiný příběh. Především to byl příběh hodně dlouhý, vždyť první model tohoto jména byl představen již v roce 1957! A od té doby se dělají bez přestávky, celých 63 let. Počet modelů zařazených do řady Sportster už asi dneska těžko někdo spočítá, nicméně vždycky to byla taková ta vstupní brána do světa H-D s hodně sportovní náturou. Žádné cruisery, a i když jste měli model s řídítky nahoře a nohama vpředu, vždycky to bylo sportovní. Za těch šest dekád tady vznikla spousta vyloženě přelomových modelů. Na základě Sportsterů vznikl závodní model XR 750, který dominoval celé dekády americkému flattracku (ale závodil i na silnici!), na nějž na konci minulé dekády navázal agresivní naháč XR 1200. Nezapomenutelný je také café racer XLCR z roku 1977. V roce 1986 dostal Sportster motor Evolution, tehdy v objemech 883 a 1100, který, samozřejmě po úpravách (třeba vstřikování od roku 2007) zůstává pohonnou jednotkou doteď. Budeme si držet palce, aby se k nám do Evropy třeba po roční pauze zase Sportstery vrátily.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 6 Kč
jsar přispěl 6 Kč
faux4 přispěl 6 Kč
Promax1 přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist