journeyman_brezen




H-D představuje další dvě novinky

Amerika letos dá motocyklovému světu ještě více nových modelů, než to vypadalo na podzim, kdy jsme už považovali účet za uzavřený. Výrobce z Milwaukee vytáhl z rukávu další dvě esa, a vy se s nimi můžete osobně seznámit už během příštího víkendu! Zatím nabízíme malou ochutnávku.

Kapitoly článku

Při pohledu na zbrusu nový Sportster Seventy-Two se asi málokomu nevybaví doba, kdy v éra čoprů v americe začínala. Dlouhá a úzká stavba, syté barvy a všudypřítomný třpyt chromu – podobně vypadaly motorky válečných veteránů z Vietnamu, nebo také stroj kapitána Ameriky v kultovním filmu Bezstarostná jízda. Opičí řídítka až do nebe, nablýskaný motor, nádrž v typickém burákovém tvaru, a pak už jen ty opravdu nejnutnější komponenty.
„Při výrobě Sewenty-Two jsme byli inspirováni i ranou érou chopperů,“ říká Frank Savage, manažer z oddělení designu společnosti Harley-Davidson. „Tyto motocykly byly pestrobarevné a chromované, ale také úzké a hodně odstrojené. Podíváte-li se na modely z té doby, vidíte, že jsou takřka tak jednoduché jako kolo. Je to custom styl, který je velmi typický pro Ameriku a kalifornskou scénu.“
Za uplynulých čtyřicet let se nezměnil jen význam pojmu svoboda, ale spolu s ním také řada homologačních předpisů, takže zas tak jednoduché to inženýři s oprašováním zašlé slávy neměli. Vliv moderní doby je znát především na motoru: Vzduchem chlazený dvouválec Evolution o objemu 1 200 ccm je vybaven takovými vymoženostmi, jako je elektronické sekvenční vícebodové vstřikováním paliva. Chromový kryty pěkně kontrastují s okolními šedými plochami, a dobře vynikne nový kulatý vzduchový filtr s vypouklým víkem. Z parametrů je dispozici tradičně jen kroutící moment, jehož maximum dosahuje hodnoty 96 Nm při 3 500 otáčkách.
Typicky úzké přední kolo má průměr vyplétaného ráfku 21 palců, o něco širší zadní pneumatika je šestnáctipalcová. Oba blatníky mají spíše symbolický význam, alespoň pokud jde o jejich původní funkci. Z estetického hlediska nechávají (především ten zadní, díky absenci sedla spolujezdce) vyniknout nádhernému laku, který stejně jako celá koncepce motory vychází z dobových předloh. Metal flake, jak se ikonický prvek designu sedmdesátých let nazývá, se skládá ze čtyř vrstev, ve kterých jsou zakomponovány velké šestihranné šupiny pokryté hliníkovým filmem a nabarvené na červeno. Blatníky pak zdobí jehlovité vroubky, které svojí záměrnou nedokonalostí připomínají ručně dělanou grafiku. Kromě syté červené barvy se Sportster 72 vyrábí v provedeních Denim Black a Big Blue Pearl, která šupinatý lak ani jehličkovou grafiku na blatnících nemají.
Z ještě starší školy než Sportster Seventy-Two pochází druhá novinka Softail Slim. Ne že by Softail nějak výrazně zhubnul po těle, spíš si odložil pár svršků a nechal na sobě jen to nejnutnější. Od předního blatníku až po zadní světlo, všude se ubralo kousek zbytečné hmoty, když se kola a pneumatiky vyměnila za menší, zůstal základní profil, který připomíná klasické modely z padesátých let. Old-schoolový styl podporují nízká řídítka s hrazdou, která se už před sedmdesáti lety používala na podomácku stavěných customech, a nikdo jim neřekl jinak než Hollywood.
„Je na čase znovu udělat z motoru hlavní designový prvek motocyklu,“ říká senior designer Casey Ketterhagen, „takže jsme nařídili modelu Softail dietu, abychom dostali proporce pod kontrolu. Když zmenšíte zadní část pomocí úzké pneumatiky a oříznutého blatníku, stane se motor srdcem motocyklu, hlavním bodem. Mezi přední částí sedla a nádrží jsme nechali mezeru, aby jezdec viděl horní část motoru. Líbí se mi, když se můžu podívat dolů a vidím to, co mě veze.“
Společně s nadbytečnými plechy a ozdůbkami musel pryč také téměř veškerý chrom. Zbytky lesklých ploch najdeme na vidlicovém dvouválci Twin Cam 103 (v evropských číslech 1 690 ccm), kde chrom doplňuje černou barvu stejně jako na předních vidlicích a několika dalších detailech. Motor je v rámu přimontován napevno, ale množství vibrací přenášených do sedla a řídítek reguluje vyvažovací hřídel. Nejvyšší krouticí moment dosahuje hodnoty 132 Nm při 3250 otáčkách za minutu.
Podvozek Softailu sice kopíruje čisté linie hardtailu, ale je  odpružen pomocí  tlumičiů, schovaných v kolejnicích rámu. Černě lakované ráfky mají průměr šestnáct palců. Ze 650 mm vysokého sedla dosáhne na zem snad opravdu každý, a komu by činila problémy vzdálenost řídítek, může situaci řešit namontováním doplňkových představců, které bez jakékoliv úpravy kabelů přiblíží hefty o zhruba pět centimetrů. Softail Slim se bude vyrábět v barvách Vivid Black, Denim Black a Ember Red Sunglo.
Obě novinky si můžete prohlédnout naživo už v pátek 10. února, kdy na všech dealerstvích Harley-Davidson začíná akce Open House, která bude pokračovat  také v sobotu 11. února. Více informací naleznete na www.harley-davidson.cz, nebo u některého z následujících dealerů.
  • Harley-Davidson Praha – K Měchurce 12, Praha 5
  • Harley-Davidson Brno – Křižíkova 68d
  • Harley-Davidson Hradec Králové – Jana Černého 31/16
  • Harley-Davidson Plzeň – Daimlerova 3
  • Harley-Davidson Ostrava – U Stadionu 7

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (24x):



TOPlist