yamaha_demo_tour




Tekutina v přilbě přispěje k bezpečnosti

Zní to jako nesmysl, jenže kanadská společnost Fluid Inside strávila roky vývojem inovativní výstelky helem, kde klasický molitan nahrazují speciální kapsy s kapalinou. Cílem opět není nic jiného, než zvýšit ochranu hlavy v případě pádu, a že to je technologie funkční, dokazuje společnost Mips, která Fluid Inside koupila.

Kapitoly článku

S technologií Mips jste se u nás už mohli seznámit dříve, proto jenom připomínáme, že jde o řešení, které má snížit rotační síly v případě pádu, a tím také snížit riziko vážného poranění mozku. To, že stejnojmenná společnost vyrábějící tento systém komerčně koupila kanadskou konkurenci, svědčí o tom, že je v jejich řešení potenciál. Kdyby ne, nemohli by rozjeté Švédy ohrozit. Mips má navíc u výrobců dobré jméno, takže je možné, že se brzy dočkáme většího uplatnění „gelových“ výstelek.

Princip kanadského řešení je velmi jednoduchý a vychází z dlouholetého výzkumu Dr. Blaina Hoshizakiho, který se přes 25 let věnuje výzkumu poranění mozku při sportech na univerzitě v kanadské Ottawě. Podle něj jsou dnešní přilby na velmi dobré úrovni, co se pevnosti skořepiny týče. Lidově řečeno, když s hlavou prásknete o obrubník, přilba vás velmi dobře dokáže ochránit před proražením lebky. Stále ale může mozek narazit na lebku uvnitř hlavy, čímž vznikne vážné poranění. Často se k tomu přidávají rotační síly vznikající při pádu, což řeší víše zmiňovaná technologie Mips. Systém Fluid Inside by si měl poradit s obojím, jak s přímým úderem, tak s rotačními silami.

Inspiraci si bere z lidského těla. Mozek v lebce plave v kapalině, která slouží jako takový přirozený tlumič nárazů. Fluid Inside do přilby přidává další takovou vrstvu. Výstelka vybavená tímto systémem obsahuje několik kapes s kapalinou, což v principu není žádná věda a vlastně není ani nijak speciální použitá tekutina. Podle vedení firmy jde o organickou olejovou tekutinu s nízkou viskozitou. Důležitější je správné rozmístění a velikost kapes uvnitř přilby, protože každý sport znamená jiné pády a nárazy. Jiné kapsy budou v přilbě americké lyžařské šampionky Lindsey Vonnové a jiné zase v případě přilby Fox V3 na hlavách motokrosařů Kena Roczena, Chada Reeda a dalších.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Právě Fox V3 je první motorkářská vlaštovka s touto technologií. Uvidíme, jestli si najde cestu i k jiným výrobcům a jaký vývoj tohle řešení čeká pod rukama švédských Mips. Každopně je dobře, že i tato oblast prochází neustálým vývojem s touhou nabídnout stále vyšší bezpečnost.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 42 Kč od 14 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Myna přispěl 3 Kč
Davcoun přispěl 3 Kč
Felotron přispěl 3 Kč
clever_fox přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
juryna007 přispěl 3 Kč
Kaabo přispěl 3 Kč
Normik přispěl 3 Kč
chrochtato přispěl 3 Kč
motoladič přispěl 3 Kč
.maxim. přispěl 3 Kč
Hepan přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Lisour_Jr přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist