journeyman_brezen




Offroady Fantic 2023 s lehkými úpravami

Italská značka Fantic, která pro svoje ostré offroadové stroje používá jako základ techniku od Yamahy, představila své motokrosy a endura modelového ročníku 2023. Po letech expanze přichází zklidnění, portfolio zůstává stejné a měnily se pouze drobnosti.

Kapitoly článku

Na začátku byla šokující zpráva o tom, že se Fantic vrací do závodního světa s trojicí motokrosů a endur v objemech 125 a 250, a již loni, o pouhé dva roky později, měl Fantic v nabídce celkem sedm modelů: čtyři motokrosy, tři endura, a to v poměru čtyři čtyřdobé modely v objemech 250 a 450 proti třem dvoudobým s motory 125 a 250. Přesně tohle složení zůstává i pro rok 2023. Detaily k nové motokrosové XXF 450 budeme znát až na podzim, ta má být hodně upravená, teď se podíváme na těch ostatních šest modelů, kde se hrálo s detaily.

Podle čeho novinky poznáte? Samozřejmě podle barev. Trochu jiná grafika na „prsíčkách“ by vám mohla uniknout, ovšem zadní část s výrazným zastoupením šedé a takovými pěknými proužky vás určitě praští do očí. A není to jenom o barvě, když se zakoukáte víc, zjistíte, že podsedlové plasty u dvoudobých modelů mají úplně jiné tvary, a to hned ve všech třech osách. Tedy nejen že se změnil jejich boční profil, ale jsou i výrazněji prolamované ve své zadní části a výrobce si od nich slibuje lepší aerodynamiku. Nahoře potom najdete nová sedla. Tím hlavním důvodem, proč se měnily podsedlové plasty, je ovšem přístup ke vzduchovému filtru. Na tom v Itálii zamakali a odteď se do airboxu dostanete rychle a bez nutnosti použít vercajk z levé strany.

I nadále v airboxu najdete filtr TwinAir, ostatně značkovými komponenty jsou motocykly Fantic nabité. Odpružení u endur i motokrosů zajišťují tlumiče Kayaba, přičemž přední plně nastavitelná vidlice SSS (Speed Sensitive Systém) se 48mm trubkami a uzavřenými cartridgemi nabídne zdvih 300 mm a zadní kolo se pohybuje po dráze ještě o 15 mm delší. Výfuky jsou od Arrow, čtyřtakty mají přes telefon laditelné řídicí jednotky GET s kontrolou trakce a launch controlem…

Co se motorů týče, čtyřtakty v modelech XEF 250, XEF 450 a XXF 250 zůstávají beze změn, stejně jako velký dvoutakt v motokrosu XX 250. Ovšem na čem Italové výrazně zapracovali, byla dvoudobá stopětadvacítka pro enduro XE 125 i motokros XX 125. Ne že by to bylo nějak extra potřeba, vždyť první tři pozice v loňském mistrovství světa juniorů obsadily právě stroje Fantic, ale znáte to, nesmíte usnout na vavřínech. Nová dváca tak dostala jiný válec, píst a ojnici, krmení obstarává 38mm karburátor Keihin s akcelerační pumpičkou a veškeré zlo jde z válce ven prostřednictvím nové krásné chromované expanzní komory. Stejně jako u dvěpade si i na osminkách můžete na řídítku zvolit jednu ze dvou zapalovacích map podle toho, jaký máte pod sebou terén.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist