Enduro na bionaftu

Při jedné z návštěv v Touratechu jsme se zde setkali s jezdcem Shusei Yamada, který se na své cestě kolem světa zastavil i v Čechách. Shuei Yamada je jedním z největších motoristických nadšenců, kteří kdy jezdili po této planetě. Na svém kontě má 23 startů na Dakarské rally a miliony kilometrů jak za řidítky, tak za volantem.

Enduro na bionaftu
Jeho současnou výpravou je cesta kolem světa na vyřazený olej z restaurací, který se v zařízení umístěném v kufru jeho Toyoty mění v bionaftu. Podívaná na složité filtrační zařízení i vyprávění o této cestě kolem světa, při které jede na olej získávaný z restaurací, kde byl předchozí den na jídlo, byly velmi zajímavé, v tomto článku se ale podíváme na jeho předchozí motocyklový projekt. Jedním z Yamadových nejzajímavějších projektů je účast v závodě napříč Austrálií s endurem právě na bionaftu.
Shusei Yamada se spolu se strojem BioBike zúčastnil závodu o délce 3000 km napříč Austrálií mezi městy Darwin a Adelaide pořádaném pro ekologická vozidla a vyhrál hlavní cenu za vozidlo s nejnižšími uhlíkatými emisemi. S průměrnou spotřebou 3,5 litrů bionafty na 100 km dosáhl exhalačního poměru pouhých 71 g oxidu uhličitého na kilometr. Motocykl BioBike vznikl na University of Adelaide jako společná práce studentů, kteří se také jako doprovod účastnili závodu a řešili opravy a problémy na cestě.
Základem motocyklu je Cagiva, ovšem vybavená upraveným stacionárním dieselovým agregátem L100AE a variátorovou převodovkou Comet CVT. Tento stroj studenti během asi půl roku sami zkonstruovali a v rámci studia vyřešili všechny problémy vyplývající z použití stacionárního motoru s převodovkou a podařilo se jim stroj zaregistrovat pro jízdu v silničním provozu. Dokonce jim zbyl i čas na přípravu konstrukce turba a chlazení, které ovšem do závodu nakonec nepoužili. Podrobnější informace o celé technologii najdete zde.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist