husqvarna_svartpilen_801_2




Emisní zóny: v Praze i pro motorky

Od roku 2016 začnou v Praze, podobně jako v jiných evropských velkoměstech, fungovat tzv. nízkoemisní zóny. Vjezd do širšího centra bude všem vozidlům umožněn pouze se speciální známkou, a některá starší auta s vysokými emisemi se do zóny nedostanou vůbec. Raritou ale je, že omezení bude platit i pro motorky a skútry.

Praha se s velkou pravděpodobností dočká dlouho diskutované nízkoemisní zóny, která má začít fungovat od 1. ledna 2016. Vzorem se stala řada evropských měst, kde podobné zóny provozují už řadu let, i když s poměrně malým efektem. Zkušenosti ze zahraničí hovoří o tříprocentním snížení obsahu emisí v ovzduší, v Praze se ale podle odborných studií očekává až dvojnásobné zlepšení, 5-6 %. 
Dosáhnout na takhle optimistická čísla se ale rozhodně nepodaří jenom díky tomu, že Praha zařadí do emisních kategorií i motorová vozidla skupiny L, a stane se nejspíš prvním městem, které omezí vjezd do centra motocyklům a skútrům. Přitom právě díky jim by se hustý provoz v ulicích mohl postupně uvolňovat.
Poměrně rozporuplný je i způsob, jakým se budou motorky do kategorií dělit. Zatímco u aut je řazení nastaveno podle emisních norem Evropské unie, známých jako Euro 2, 3, 4 atd., motorkám přidělí magistrát eko-nálepku jednoduše podle roku výroby. Motorky vyrobené před 1. zářím 1980 budou mít vjezd zakázaný úplně, majitelé mladších strojů budou moci do zóny vjíždět pouze se  žlutou nebo zelenou nálepkou v kapse. Vyhláška totiž nařizuje mít známku nalepenou na předním skle, a u vozidla které přední sklo nemá, ji má řidič vozit u sebe.
Emisní plaketu žadatel získá na základě předložení velkého technického průkazu, a zaplatí za ní 80 korun. Známky bude možné získat nejen v Praze, ale i ve všech obcích s rozšířenou působností. Obyvatelé Prahy s trvalým bydlištěm v dotčených ulicích budou mít přidělenou výjimku.
Územní rozsah zóny určila odborná magistrátní komise, která ze dvou variant nakonec vybrala kvůli lepší objízdnosti tu větší. Zóna bude pokrývat území zhruba od Holešovic na severu po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě až do Strašnic.
Její hranice tvoří totiž převážně komunikace, po kterých může centrum objet velké množství aut, mezi nimi například Jižní spojka. "Konečné vymezení nízkoemisní zóny představuje největší rozsah, který je umožněn současným stavem pražské dopravní infrastruktury," píše se v dokumentu. Ve hře byla ještě druhá, užší varianta, která by nesahala ani na Žižkov či na Vinohrady, skončila by Starým a Novým městem a Vyšehradem. Na jih by však do Braníku dosáhla a Magistrála by byla její součástí v trase od Krče až po Hlavní nádraží. Objízdné trasy by tak byly složitější.
Zavedení nízkoemisní zóny se bude realizovat až na základě vyhlášky, kterou musí připravit a vydat pražský magistrát. Po podzimních komunálních volbách se tak ještě může lecos změnit. Doufejme, že ne k horšímu.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):



TOPlist