Elektromotocykl Quantya Evo1

Na náš trh přichází lahůdková záležitost v podobě terénního elektromotocyklu Evo1 švýcarského výrobce Quantya. Na rozdíl od těžkých a neohrabaných čínských elektroskútrů, které jsme mohli vidět prohánět se po jarní výstavě v Praze, jde o špičkový švýcarský výrobek založený na nejmodernějších technologiích konstrukce baterií. Díky tichému pohonu bez exhalací se tak nabízí skvělý prostředek na výlety do přírody, proti kterým nebude žádný soused ani myslivec nic namítat. Ovšem vysoké technologické vyspělosti odpovídá i cena!

Elektromotocykl Quantya Evo1
Quantya na pohled připomíná subtilnější crossový motocykl - nebo snad robustní horské kolo vybavené pohonem? Stroj je poháněn elektromotorem, ale pro srovnání je výkon přepočítán. Podle výrobce je výkonově srovnatelná s motokrosovým strojem o výkonu 16kW (21 koní) - tj asi jako ostrá závodní kroska 125. Přepočítaný výkon podle dokladů Ministerstva dopravy je u modelu Strada 8,5 kW a u modelu Track 12 kW. Motocykl váží 85 kg (také přibližně shodná hmotnost s ostrou závodní crosskou) a je vybaven ráfky 19 a 18 palců ve spojení s kvalitním odpružením Marzochi Shiver 40 mm vepředu a Sachs vzadu.

Při hledání zdroje pohonu byly využity Lithium-polymerové (Li-Po) baterie, původně vyvíjené pro vojenské účely, které byly na běžný trh uvedeny v roce 1996. Lithium-polymerové baterie jsou charakterizovány nízkou hořlavostí a díky uložení lithiových solí ve stabilní polymerové bázi i vyšší mírou bezpečnosti.

Průměrná výdrž baterií se počítá podle počtu nabíjecích cyklů. Baterie dodávané výrobcem mají průměrnou životnost cirka 1000 nabíjecích cyklů. Pokud tedy budete baterii minimálně jednou denně nabíjet, vyjde nám životnost přibližně 2,5 roku. Životnost baterie na jedno dobití závisí na více faktorech - rychlosti jízdy, váze jezdce, typu povrchu a terénu. Obecně lze říci, že průměrný dojezd na jedno nabití baterie je při váze řidiče 100kg a rychlosti 50 km/h přibližně 50 kilometrů. Quantya dokáže jet až 80 km/h, ale lze ji vybavit i omezovačem. Kdo má strach ze záludné elektriky, toho bude zajímat, že od motocyklu rozhodně nemůžete dostat „ránu“ elektrickým proudem. Quantya má napětí do 50 Voltů. Proto při probíjení můžete cítit lehké brnění, ale není možné aby došlo k úrazu elektrickým proudem. Baterie se nabíjí zástrčkou ze sítě a do plné kapacity je nabita přibližně po 75 minutách.
V nabídce budou dva modely - sportovnější Track a dále Strada, která je vybavená k provozu na veřejných komunikacích v rámci zemí EU. Model postavený na značky byl doplněn vším potřebným vybavením pro provoz na veřejných komunikacích včetně blatníků, osvětlení, signalizace, atd.. Tyto „spotřebiče“ jsou napájeny ze samostatného zdroje, s kapacitou převyšující provozní dobu motocyklu na jedno nabití. Dobíjení je řešeno řídící jednotkou akumulátorů současně. Pro jeho provoz na komunikacích je nutné řidičské oprávnění skupiny A (motocykl).
A nakonec cena? Ta činí u nejvýkonnější verze FMX 12kW částku 223 720,- Kč včetně dph, u silniční ho modelu Strada pak 235 620,- Kč. Připadá vám to moc, vždyť srovnatelná crosska stojí zhruba polovinu? Pak si zodpovězte na otázky, které jsem si dovolil zkopírovat z webu výrobce www.quantya.cz: Jak často se vyblbneš na svém enduru nebo krosce? Jednou za měsíc? Jednou za týden? Kolik kilometrů musíš ujet s motorkou na vleku, aby sis mohl zařádit? Jak často přitom musíš tankovat, dolévat olej nebo seřizovat motor?

Když k tomu přičtu naprostou volnost volby trasy, kdy v přírodě můžete bez omezení všude, kam se dá vyrazit s horským kolem, věřím, že i o tuto prozatím extravagantní záležitost se najde dost zájemců. Zatím se mrkněte na propagační video níže, během května bychom měli tento stroj získat k redakčnímu testu, ve kterém se vám pokusíme zprostředkovat první zážitky z elektrického křesla... totiž vlastně sedla!




Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist