husqvarna_svartpilen_801_2




EICMA Miláno 2007

Kapitoly článku

Hlavní trhák je samozřejmě

Honda CB1000R

, který i přes vynechání slova Hornet z názvu asi většina motorkářů bude ještě dlouho označovat termínem „litrový Hornet“. Přes prvotní nářky tradicionalistů oplakávajících odklon od kulatého světlometu a zatracujících useknutý výfuk se odvážný design letošní šestky na trhu ujal a musím přiznat, že i mě osobně si již po několika kilometrech za řídítky získal. Litrový model proto vychází z podobné siluety, oproti šestce je ale obohacen o samostatný dálkový reflektor ve špičce světlometu.


Také výfuk je o dost výstřednější a navazuje na trend určený novým Fireblade. To hlavní je ale vidět až při pohledu zezadu - jednostranné zavěšení zadního kola je prostě lahůdka pro oko a jeho použití asi čekal jen málokdo. V souladu s modernou se dopředu na přístrojovou desku nastěhovaly plně digitální ukazatele. Uvidíme, třeba se Hondě podařilo navrhnout funkční řešení, přestože dosavadní pokusy o digitální otáčkoměr v posledních letech většinou skončily dost rozpačitě.

Jak naznačuje záměna dosavadního písmene F v typovém označení za „R“, nový Hornet bude o dost ostřejší náčiní. Přebírá přední vidlici z Fireblade 2008 a upravený čtyřválec 998 ccm z modelu FireBlade 2007. Přestože oficiální údaje o maximálním výkonu zatím nebyly zveřejněny (i když už se objevily nepotvrzené zprávy o výkonu 125 koní). Honda ale slibuje, že nový CB1000R by měl v akceleraci předčit všechny ostatní srovnatelné stroje této kategorie!

Hliníkový páteřový rám vychází z řešení šestkového modelu, ovšem s dalším vyztužením. Co se celkové velikosti týče, CB1000R by se měl celkovými rozměry i obratností blížit spíše k šestkám a výrobce slibuje příjemnou jízdu i pro menší postavy. To dotvrzuje provozní hmotnost 217 kg, která odpovídá suché váze přibližně 195 kg. Vepředu je samozřejmě obrácená vidlice a radiální čtyřpístky, i tento model ovšem bude možné vybavit ABS či propojeným brzdovým systémem.

Honda DN-01

Prototyp už se od roku 2005 objevil na několika výstavách, nyní ale tento skútro-moto-cruiser definitivně míří do výroby. Vidlicový dvouválec 680 cm3 odvozený z pohonné jednotky modelů Deauville a nového Transalpu přenáší výkon na zadní kolo pomocí revolučního hydraulického převodu HTF (Human Friendly Transmission), o kterém pojednává samostatná kapitola. Pro řidiče to znamená především možnost volby mezi plně automatickým převodem jako u skútru, nebo manuální volbou rychlostí šestistupňové převodovky. Hydraulické řešení by ovšem mělo umožňovat podstatně ostřejší akceleraci než maxiskútry s různými variacemi na variátorové téma. Systém umožňuje i zařazení neutrálu. Z vlastní zkušenosti zatím můžu pouze potvrdit, že DN-01 na výstavním molu zněla jako maxiskútr.


Výrobce slibuje výjimečné jízdní vlastnosti díky centralizaci hmot, které mimo jiné napomáhá třeba i dvoudílná nádrž. Výška sedla pouhých 690 a plotny místo stupaček umožňují posaz jako na cruiseru, ovšem ostré rysy přední masky a trojúhelníkovitý profil výfuku jako by to celé posouvaly směrem k supersportu. Nevím, u tohoto stroje si zkrátka budu muset počkat na jízdní testík, než budu schopen si na něj vytvořit jasný názor. Tipoval bych, že řízení DN-01 bude díky extrémně dlouhým ramenům řídítek laděné spíše do cestovna, tak trochu podobně jako u GoldWingu, se kterým se DN-01 navíc shoduje také v použití směrovek integrovaných v zrcátkách a v převodu pomocí kardanu. Ze skútrů si zase vypůjčil parkovací brzdu. I u tohoto stroje se počítá se sériovým vybavením systémy ABS a CBS. Tento model bude jezdit na ryze motocyklových pneumatikách 130/70x17 vepředu a 190/50x17 vzadu.

Honda Lead 100

Tento populární a cenově dostupný skútr, se kterým jste se mohli před dvěma lety setkat jako s hlavní cenou v soutěži na stánku Motorkáři.cz na výstavě Motocykl, vyráží do eurotrojkové budoucnosti s novým motorem a bez startovací páky, tj pouze s elektrickým startérem. Navýšení objemu na 108 ccm, nové vstřikování a vyšší výkon 6,6 kW, ale také inovované přední odpružení s litými koly a kotoučovou brzdou, navíc na páčce propojenou ze zadním bubnem. To vše znamená, že Lead je znovu na špičce mezi moderními maloobjemovými skútry.


Honda navíc slibuje také extrémně tichý provoz díky inovacím dalších součástí. Nezbývá než doufat, že na svého předchůdce naváže také stejně příznivou cenou, jelikož to rozhodně byl jeden ze silných argumentů loňského Leadu (loňská cena byla 45tis korun)

Honda Forza 250

Nová Forza (viz test předloňského stroje) vyráží do sezóny 2008 jen s mírnými úpravami designu, ale také s novým motorem s vyvažovací hřídelí a výkonovými parametry 16 kW a 22 Nm a novou převodovkou S-Matic. Vylepšeno bylo také sedlo a přední vidlice.


Video: Honda

(autor: Jarda, střih: Radek Žemlička)

Video si můžete stáhnout v lepší kvalitě zde (26 MB). HFT, automatická převodovka pro motocykly
Tisková zpráva: TOKIO, Japonsko, říjen 2007–Společnost Honda Motor Co., Ltd. oznámila, že vyvinula uživatelsky přívětivou převodovku (Human-Friendly Transmission - HFT). Jedná se o novou automatickou převodovku pro motocykly vycházející z hydraulicko-mechanické převodovky s plynule měnitelným převodem vyvinuté firmou Honda. Díky snadnému ovládání HFT nabízí mimořádně vysoký komfort jízdy, pocit přímé odezvy a vysokou účinnost. Převodovka HFT bude poprvé použita u nového motocyklu DN-01, který se dostává náš trh.

HFT, hydraulicko-mechanická převodovka s plynule měnitelným převodem Díky vlastní hydraulicko-mechanické převodovce s plynule měnitelným převodem nabízí HFT nízkou hmotnost a kompaktní rozměry, které jsou pro motocykly nezbytné. Aby bylo možné uspokojit různorodé požadavky jezdců, nabízí HFT možnost volby ze dvou plně automatických režimů řazení — režim D pro běžnou jízdu a režim S pro sportovní jízdu — nebo manuální režim se šesti rychlostními stupni, který jezdci poskytuje možnost jízdy s pocitem manuálního řazení. Převodovka HFT díky své snadné funkci nabízí jedinečný zážitek od uvolněné jízdy až po aktivní a sportovní jízdu s přímou odezvou na ovládání plynu. S cílem vytvářet produkty, které by našim zákazníkům přinášely užitek v každodenním životě, společnost Honda vyvinula a prodává motocykly vybavené snadno ovladatelnými technologiemi automatického řazení. Jako průkopník v éře automatických systémů společnost Honda představila již v roce 1958 motocykl Super Cub C100 vybavený mechanismem automatické odstředivé spojky, který umožňoval jízdu bez ovládání spojky. Motocykl Eara (750ccm), který byl na trh uveden v roce 1977, byl prvním velkým strojem vybaveným měničem točivého momentu v Japonsku. V roce 1980 společnost Honda uvedla motocykl Tact, který byl vybaven originální převodovkou Honda s plynule měnitelným převodem nazvanou V-Matic, přičemž společnost Honda pokračovala ve vývoji celé řady nových mechanismů až do současnosti. Charakteristika HFT
HFT je systém převodovky nabízející širokou škálu funkcí v jednom zařízení. Jedná se o kompaktní a vysoce účinnou převodovku s plynule měnitelným převodem nabízející funkce pro startování, přenos síly a řazení na jednom hřídeli. V základním uspořádání je systém tvořen olejovým čerpadlem pro přeměnu síly motoru na hydraulický tlak a olejovým motorem pro přeměnu hydraulického tlaku zpět na sílu na výstupu. V obou případech je použito více pístů, rozváděcí ventil a unášecí deska pro zajištění funkce pístů, přičemž válce jsou integrované do výstupního hřídele tvořícího charakteristickou konstrukci HFT. HFT také jako první na světě* nabízí mechanismus uzamykání u hydraulicko-mechanické převodovky s plynule měnitelným převodem. Při jízdě tento uzamykací mechanismus pomáhá snižovat ztráty účinnosti a přispívá tak ke snižování spotřeby paliva. * podle výzkumu provedeného společností Honda

Uspořádání HFT

Hnací ústrojí HFT

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist