Novinky Ducati: Panigale 1299 a Multistrada 1200

Podvečer prvního dne milánské výstavy se nesl ve znamení prezentace Ducati, která si na domácí výstavu připravila velkolepé odhalení dvou značně modernizovaných novinek na příští sezónu. Ke Scrambleru, jenž byl představen už před měsícem, tak dnes oficiálně přibyly modely s novými motory - supersportovní Panigale 1299 a cestovní Multistrada 1200S. Celý průběh prezentace můžete sledovat ze záznamu.

Novinky Ducati: Panigale 1299 a Multistrada 1200

Kapitoly článku

1299 Panigale S

Největší novinkou, kterou šéf Ducati Claudio Domenicali dnes představil, byla bezpochyby supersportovní Panigale v nové kubatuře a s porcí elektronických systémů.
Jak je z označení patrno, objem motoru se zvětšil o necelou jednu decku na přesnou hodnotu 1285 ccm. Motor označený jako 1285 Superquadro tak ze sebe dostane max. výkon 205 koní (150 kw při 10500 ot.), což je zhruba o 11 koní více než u předchozí verze. Výraznější nárůst však zaznamenal nový motor v údaji točivého momentu – zatímco 1198 dosahovala 132 Nm při 9000 ot., 1258 Superquadro se honosí hodnotou 144,6 Nm při 8750 Nm. A jelikož byla zachována totožná suchá hmotnost jako u verze 1198 (166 kg), pochlubili se boloňští zcela bezkonkurenčním poměrem váha-výkon, který má na jízdní dynamice každého supersportu zcela zásadní podíl.
Nebyla by to správná novinka současnosti, kdyby Panigale 1299 nepřinesla kromě drobných aerodynamických úprav designu, patrných hlavně kolem světel, také kupu více či méně užitečné elektroniky. Tři jízdní módy dle dávkování výkonu nepřekvapí. Systém vyhodnocování jízdních údajů IMC, společný s novou Multistradou, se postará nejen o kontrolu trakce a ABS o systém využití brzdného účinku motoru EBC (Engine Brake Control), ale v příplatkové verzi S bude spolupracovat i se semiaktivním podvozkem, konkrétně se systémem okamžitého elektronického přenastavení tlumičů Öhlins Smart EC. Sportovní ladění novinky podtrhuje také rychlořazení DQS (Ducati Quick Shift), které se na sériovém motocyklu, oproti konkurenci, objevuje u Ducati vůbec poprvé.
Panigale tak v novém objemu jasně ukázala, že rozhodně nehodlá vyklízet pozici mezi úplnou špičkou supersportovních strojů, naopak že její ambice míří hodně vysoko.


1299 Panigale


1299 Panigale R

Multistrada 1200S

Zatímco v případě Panigale vyvinuli boloňští zcela nový motor, u Multistrady platí, že objem zůstal zachován. Naprosto zásadní novinkou je však nový systém variabilního časování desmodromického rozvodu DVT (Desmodromic Variable Timing), jenž je vůbec poprvé použit na sériovém motocyklu. Nový motor Testastretta DVT tak přináší zvýšení max. výkonu na 160 koní (117 kW). Proti předchozí verzi tak výkon vzrostl přibližně o 13 koní. To samo o sobě ale neznamená tolik, podstatnější je totiž výrazná změna průběhu výkonu. Zatímco maximální výkon dvouválce nastává v 9500 ot./min. (předchozí model 9250 ot.) a točivý moment 136 Nm nastává stejně jako vloni na hodnotě 7500 ot., měl by nový motor poskytovat mnohem větší porci síly a plynulejší projev už od nižších otáček. Konstruktéři Ducati se tak pochlubili, že nový motor bude již od 3500 otáček poskytovat točák 80 Nm a v pásmu 5750-9500 otáček pak neklesne pod 100 Nm.
Jak zdůraznil Claudio Domenicali, kromě hladšího a plynulejšího projevu v nižších otáčkách je přínosem nového motoru také nízká spotřeba a emise spadající do normy Euro 4.
Pouze u motoru se však modernizace Multistrady nezastavila. Na první pohled je patrné vizuální zaoblení tvarů a hran – znát to je hlavně na masce a přední části stroje, ale třeba i na zvětšené sedačce. Lehká úprava tvarů se dotkla nejen otvorů sání, ale také světel. Ta jsou nově kompletně LED a se systémem naklápění světel do zatáček (DCL – Ducati Cornering Lights), který pracuje na základě jednotky IMU (Inetrtial Measurement Unit). Ta neustále vyhodnocuje údaje o pohybu motocyklu a tak ovládá nejen naklápění světel, ale pomáhá fungovat i systémům ABS a kontrole trakce. A aby elektroniky nebylo málo, velký přehledný TFT displej, jehož ovládání je ukryto v přepínačích na levém řidítku, je díky softwaru a technologii Bluetooth kompatibilní s chytrým telefonem, pomocí jehož aplikace dokáže zobrazit třeba rozšířené informace o jízdě.
Ostatní technika, tedy podvozek a brzdy, zůstaly zachovány, a Ducati tak vlastně potvrdila, že nová Multistrada, ač prapůvodně univerzálně laděné cestovní enduro, patří nyní už především na asfalt, kde v jejím sedle díky modernizovanému motoru i množství elektronických vychytávek zažijete ještě lepší cestovní komfort než dosud.

Záznam z představení novinek

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.11
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist