globalmoto_duben_nolan




Ducati představí Multistradu V4, bude mít radary vpředu i vzadu

My běžní smrtelníci si ještě na detailní informace i obrázky musíme počkat, ale Italové už poslali zprávu, že v Borgo Panigale se rozebíhá produkce nové Multistrady V4. Zatím nám jako ochutnávku poslali důležitou zprávu – půjde o první motocykl vybavený předním a zadním radarem a s nimi souvisejícími dalšími elektronickými pomocníky.

Kdo by býval tušil, že ten zvláštní motocykl, který Ducati představila v roce 2003 s litrovým vzducháčem Desmodue a který má na svědomí Pierre Terblanche známý svými velmi kontroverzními díly (která zrají až po letech), bude mít takový úspěch. Dodnes se ho ve třech generacích prodalo přes 110 000 kusů, byť musíme dodat, že od roku 2010 se jedná o dost jiný motocykl, vybavený superbikovým motorem Testastretta. A teď se začíná vyrábět generace čtvrtá, jež dostane agregát V4, který doposud měla akorát Panigale a od letoška Streetfighter. Pro použití v Multistradě ovšem byl kompletně přepracován, aby vyhovoval pro použití „adventouring“, a má mít nějaké významně dlouhé servisní intervaly. Evidentně se toho na něm dělalo dost, protože jenom samotný motor bude mít svou světovou premiéru příští týden, celá motorka potom až na začátku listopadu.

Teď dopředu nám ale Ducati prozradila jeden špek, zřejmě proto, aby potom v náloži těch nových informací nezapadl. Protože tohle je zase další technologický posun vpřed. Byl duben 2018, když Ducati vydala tiskovou zprávu, že už dva roky spolu s milánskou technickou univerzitou pracuje na varovných systémech spojených s radarem v zádi motocyklu, přičemž od roku 2017 k tomu přidala i radar přední. A že tyhle věcičky budou k dispozici na jednom z modelů, který přijde v roce 2020. Vlastně to samé v tu samou dobu řekla i KTM.

A tramtadadá, máme to tady – nová Multistrada V4 a její přední a zadní radar, které byly vyvinuté nakonec u dlouholetého partnera značky Ducati, společnosti Bosch. K čemu? Další bezpečnost a komfort, protože motorka sama může sledovat, co se kolem ní děje. Ony to tedy nejsou ani tak radary jako spíš radárky, jedná se totiž o malé krabičky o rozměrech 70 x 60 x 28 mm (cca jako akční kamera) a hmotnosti pouze 190 gramů, které mají být integrovány do celkového designu motocyklu.

Radar umístěný vpředu na čumáku bude řídit fungování nové fičury nazvané ACC. To nemá nic společného s přípravkem na kašel, jde o zkratku Adaptive Cruise Control, tedy adaptivní tempomat, který pomocí brzdění nebo přidávání plynu udržuje konstantní odstup od vozidel před vámi. Má mít čtyři úrovně nastavení a fungovat v rozmezí 30-160 km/h. V autech tohle mají léta, tady byl celý systém samozřejmě vyvinut speciálně na dynamické a ergonomické vlastnosti motocyklu s ohledem na to, aby měl jezdec kontrolu nad každou situací. Tuhle vychytávku prý oceníte hlavně na nudných dlouhých přejezdech po dálnicích. Mimochodem adaptivním tempomatem se pochlubilo letos v létě i BMW a podle všeho bude mít ten samý systém, akorát že Němci řekli jen to, že ho mají, ale neřekli, kdy a v čem si ho budete moci koupit. Nicméně kdo by si vsadil, že ho představí v průběhu pár dní, maximálně týdnů v rámci nějaké modelové novinky, asi by neprohrál. A to samé se dá čekat i od KTM. Zřejmě i kvůli tomu teď Ducati velice netradičně říká, že už novou Multistradu V4 začala vyrábět – protože prostě chce být s tím ACC fakt první.

Zadní radar bude mít funkci jinou, a sice čistě oznamovací. Bude vám totiž hlídat vozidla v mrtvém úhlu (BSD alias Blind Spot Detection) a navíc hlásit i ta, která se zezadu blíží nepřiměřenou rychlostí a hrozí, že se co nevidět seznámíte detailně s jejich přední kapotou. Jakým způsobem má tohle varování probíhat, to zatím nevíme. V tomhle Ducati však mít primát určitě nebude, systém sledování mrtvého úhlu nabízí už od roku 2016 BMW ve svém maxiskútru C 650 GT. Jisté je, že tyhle nové radarové systémy budou mít spoustu příznivců i zarytých odpůrců. Už se nemůžeme dočkat, až si uděláme vlastní obrázek!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Normik přispěl 3 Kč
juryna007 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist