yamaha_demo_tour




Ducati novinky: 1299 Superleggera, Monster 797, Multistrada 950

Během tiskové konference u příležitosti výstavy EICMA, připomínalo Ducati 90 let svojí existence a samozřejmě představovalo novinky. Tou největší se jednoznačně stává model 1299 Superleggera – limitovaná série, vyrobená z podstatné části z karbonu.

Kapitoly článku

Nejprve se však na pódiu mluvilo o modelové rodině Scrambler. Mladé modelové řady, která až dosud obsahovala pět motorek, se prodalo za uplynulé dva roky bezmála 30 tisíc kusů, což dělá ze Scrambleru dost podstatného tahouna v prodejích značky.

Rodokmen Scramblerů se ale nyní rozrostl o další dva kousky. První z nich je Scrambler Cafe Racer. Stylová motorka, obracející se na legendární hnutí ze šedesátých let. Vzhledově jednoduchý stroj dostal nové 17" pneumatiky Pirelli Corsa Diablo, číselné tabulky na bok, černý motor s broušenými detaily, který splňuje Euro 4 nebo nová řídítka umístěná na vidlicích, zakončená stylovými zrcátky.

Druhá novinka Desert Sled se vydává trochu jiným směrem. Uličnické enduro disponuje prvky, které v mnohých probudí vzpomínky na jejich první BMX kolo. Široká řídítka s klasickou hrazdou, terénní gumy na vyplétaných kolech nebo vyčnívající přední blatník. Zajímavostí je zcela nová zadní kyvná vidlice a také nastavitelné přední vidlice, to vše ve jménu vyšších zdvihů podvozku. I Deset Sled ovšem odkazuje do motorkářského hnutí minulosti. Jako desert sled (pouštní saně) se totiž označovaly motorky přes půl litru objemu, upravené specificky pro jízdu písčitými pouštěmi.

Nyní je ale čas přesunout se od žluté, která je barvou Scrambleru, zpátky k červené, která je srdcovou barvou Ducati. Jako první přijíždí SuperSport. Model, který byl představen již před měsícem na výstavě Intermot je sportovním strojem, umožňujícím stejně dobře palbu po okruhu, jako každodenní ježdění. Pozice za řídítky je uvolněnější, motor nabízí důstojných 113 koní na 184 kilogramů suché hmotnosti.

Podobnou cestou „jedné motorky na celý život“, jde i klasika v podobě Multistrady. Současná generace všestranné Multistrady je mezi námi již nějakou dobu, ale teprve nyní se objevuje menší verze Multistrada 950. Její dvouválec Testastreta má 937 kubických centimetrů, poskytuje taktéž 113 koní na 214 kilogramů suché hmotnosti. Stejně jako u větší Multistrady 1200, lze i u menší 950 volit mezi více silničním a více terénním pojetím.

Svojí aktualizace se dočkala také zažitá klasika v podobě Monsteru. Nejvýkonnější 1200S sice na první pohled nevypadá nijak nově, ale pod známým vzhledem se odehrála spousta změn. Celá motorka je o 26 mm kratší, a aby mohla být užší, zmenšil se objem nádrže o jeden litr. Motor dostal 15 koní navíc na výsledných 150 a točivý moment je položený do nižších otáček. Jezdci dělá společnost plně barevný TFT displej místo budíků a nová elektronika si našla cestu i do dalších částí. Monster nabízí rychlořazení nebo ABS a kontrolu trakce s náklonovým čidlem. Nové je také přední světlo s integrovaným LED denním svícením.

Na druhé straně barikády je nový nejmenší Monster 797. Jeho vzduchem chlazený dvouválec o objemu 803 ccm má 75 koní, motorka váží přívětivých 182 kg a vše okolo je zaměřeno na motorkáře, kteří si netroufají na větší a výkonnější verze, nebo je prostě nechtějí. Monster 797 bude nabízen také ve verzi Plus, přihazující malý štítek nad přední světlo a kryt sedla spolujezdce.

To nejlepší si ale Ducati nechalo až na úplný závěr prezentace. Když už jsme se začali bát, že karbonový superbike snad ani nepřijde, začaly se na plátně objevovat detaily karbonových dílů, náležících velmi speciálnímu stroji a nejzásadnější novince večera. Každý komponent nosné struktury 1299 Superleggera je vyroben z karbonu. Z lehkého materiálu je kyvná vidlice, hlavní část rámu vážící 2.6 kilogramu, podsedlový rám vážící 0.9 kilogramu nebo kola, dohromady vážící 4 kilogramy. Dále se v motorce nachází lehčí li-ion baterie nebo lehčí komponenty odpružení. Z karbonu je samozřejmě i kompletní kapotáž a výsledkem je, že pro evropský trh váží motorka s provozními náplněmi, ovšem bez benzínu, pouhých 167 kilogramů.

 

Do samotného extrému je dotažen i motor. Nejvýkonnější dvouválec, který kdy Ducati vyrobilo, má 215 koní, přístupných v 11 tisících otáčkách za minutu. Zvládat jeho potenciál pomáhá armáda elektronických asistentů. Největší zajímavostí je v tomto ohledu systém kontroly trakce, umožňující kontrolované klouzání zadního kola nebo systém pro co nejrychlejší rozjezd. Kdo nechce využít homologace, může na motorku aplikovat závodní sadu, navyšující výkon na 220 koní a snižující hmotnost na 162 kilogramů.

Jak bylo řečeno dříve, karbonového superbiku se vyrobí pouhých 500 kusů, z nichž každý bude stát bezmála dva miliony korun. To je samozřejmě hromada peněz, ale pravdou je, že první sériová motorka s celokarbonovou konstrukcí zkrátka nemůže být pro každého.

A co můžeme čekat dál? Když řeknu, že se na nás čeká Diavel Diesel, mnozí se možná zděsí, ale nebojte se. Diesel v tomto případě neznamená spalované palivo, ale známou módní značku. Ve spolupráci s ní vznikne Diavel ve speciální edici, která nabídne lepší vzhled a zpracování kožených prvků.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist