journeyman_brezen




Jak vypadaly oslavy 100 let ČZ

Letos se nám s výročími roztrhl pytel. A to i u nás. Před měsícem slavila 90 let Jawa a druhou zářijovou sobotu se přidala také druhá naše bývalá velká motocyklová značka, strakonická ČZ. Ta si připomněla dokonce rovnou stovku svého fungování, dnes již bohužel bez jedné stopy. Motocykly ovšem na oslavě nechyběly a bylo jich hodně!

Kapitoly článku

Zatímco Jawa je motocyklová od svého začátku, Čezeta si na svůj první motocykl musela počkat až do roku 1935. Značka založená v září 1919 se nejprve věnovala výrobě pistolí, také se tehdy jmenovala Jihočeská zbrojovka, Česká zbrojovka se z ní stala až po třech letech po sloučení s továrnou na zbraně ve Vejprtech a Praze. V roce 1929 po získání továrny na součástky jízdních kol v Kralupech nad Vltavou přišlo první nahlédnutí do jedné stopy, o tři roky později začala výroba motorových jízdních kol, potom již zmiňovaný první motocykly a zanedlouho se ČZ stala největším výrobcem motorek v Československu.

Nejlepší léta byla ta padesátá a šedesátá, kdy se dařilo prodejně i na sportovním poli, zejména v motokrosu. Bohužel motocyklová výroba ve Strakonicích skončila v roce 1997, kdy šest let běžela pod taktovkou dnes již také zaniklé italské Cagivy, a v současnosti ČZ s motocykly pojí jediné, a sice výroba řetězů. Jinak se společnost zaměřuje na strojírenskou výrobu, dělají se tu třeba turbodmychadla, odlitky či různé autodíly.

Program pro návštěvníky oslav byl pestrý, také se jich sešlo přes 2000. Začal již den předem, v pátek 13. září večer na strakonickém hradě besedou s cestovatelem Vojtou Hlásným, jenž na staré Čezetě projel zajímavé kousky Afriky, a v sobotu už pokračoval v areálu továrny – hudba, folklorní soubory, FMX show Petra Piláta a trialová Martina Matějíčka… Nemalý zájem návštěvníků vyvolala autogramiáda bývalých závodníků v čele s pány Faltou, Baborovským či Churavým.

 

Oslavy 100 let se ale samozřejmě nejvíce orientovaly na motocykly, jimiž je strakonická značka u nás i ve světě nejznámější. A rozhodně bylo na co koukat! Přitom nešlo o expozice z nějakého firemního skladu, své motocykly mohl přijet vystavit kdokoli a podpořit tak vzpomínku na legendární značku. A těch motorek se nakonec v areálu sešlo přes 600 od majitelů z Česka i zahraničí! Byly rozděleny do několika kategorií: kolo, cestovní do roku výroby 1946, cestovní 1946-1997, cestovní-sportovní, potom trojice závodních kategorií (silniční, soutěžní, terénní) a prototypy. Kromě takových těch ještě nedávno na našich silnicích běžných strojů byly k vidění opravdové rarity, laici žasli, odborníci živě diskutovali… Vyvrcholením byla závěrečná odpolední předváděcí jízda motocyklů a kol ČZ, která připomněla bývalou slávu československé jedničky.

 

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 13.5 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
millis21 přispěl 3 Kč
callowsick přispěl 3 Kč
pp377 přispěl 3 Kč
endur přispěl 3 Kč
Davcoun přispěl 3 Kč
moga přispěl -1.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist