Čezeta se vrací - s elektrickým motorem

Nejznámější skútr československé produkce, kterému málokdo řekne jinak než "prasátko", se možná už brzy vrátí do prodeje. Právě letos, kdy uběhlo padesát let od ukončení výroby modelu 502.06, přichází do finální fáze vývoj jeho novodobé verze s elektrickým pohonem. Na první pohled byste ale možná tipovali, že jde o nějakého pěkně zrestaurovaného veterána.

Čezeta se vrací - s elektrickým motorem
Na populární retro vlně se snaží svézt kdekdo, a nás může - přes všechny pochybnosti o životaschopnosti tohoto projektu - jenom těšit, že se jedním ze vzorů stala právě někdejší chlouba československého motocyklového průmyslu. Design nového elektroskútru s označením Type 506 totiž dost věrně kopíruje legendární Čezety z poloviny minulého století. Charakteristické prvky, jako je přední část ve tvaru torpéda, zakončená účinným "revmaplechem", dlouhé oválné dvousedlo, rovná podlaha a dokonce i přední bubnová brzda zůstávají v téměř původní podobě, ale uvnitř je vesměs všechno nové.
Zásadní změnou je pohonná jednotka, kde místo dvoutaktního jednoválce o objemu 171,7 ccm operuje podstatně "čistější" a tišší elektromotor. Ten je umístěný přímo na náboji zadního kola, což má podle výrobce za výsledek lepší rozložení váhy při brzdění a zvýšení účinku zadní kotoučové brzdy. Vepředu tím pádem bude stačit obyčejná bubnovka. Plechovou karoserii prototypu nahradí v sériové výrobě karbon, takže by se Čezeta 506 mohla dostat na přijatelnou hmotnost, se kterou si sedmikoňový motor poradí. O maximální rychlosti ale zatím nejsou na webu www.cezeta.com žádné informace
Elektromotory ve skútrech nejsou žádnou převratnou novinkou, ale tenhle vyniká (kromě svého retro-obalu) tím, že se dá programovat. Stačí připojit kabel od notebooku do příslušného konkektoru,  spustit dodaný software, a můžete si navolit průběh výkonu podle vlastní chutě. Energie je sbalená na cesty v dobíjecí lithium-ion baterii s kapacitou 5kWh, která podle prvních testů dává skútru dojezd 75-85 km, což je dost na městský i příměstský provoz. Pokud si připlatíte za brzdy s rekuperací energie, můžete na jedno nabití ujet až 100 km. Doplňování šťávy probíhá přes vestavěnou 15ampérovou nabíječku z běžné domácí 220V zásuvky a trvá zhruba 4,5 hodiny. Proces nabíjení je plně automatický a po úplném dobití se přívod vypne.
Firma Čezeta motors s.r.o., která stojí za celým projektem, plánuje zařadit do nabídky i repliku stylového přívěsu PAV, který by mohl sloužit k přepravě náhradních baterií a prodloužit tak akční rádius o další desítky či stovky kilometrů. V současné době teprve probíhají homologační procesy a první kusy elektroskútru Čezeta Type 506 by se mohly dostat na trh až v polovině roku 2015. Objednávky se přijímají už nyní, ale připravte se na poměrně vysokou cenu, která se u základního modelu bude pohybovat kolem 9 000 Eur. Za příplatek pak lze dokoupit několik různých balíčků příslušenství, obsahujících například zmíněné brzdy s rekuperací, imobilizér, systém GPS zabezpečení, podsvícení podlahy, LED světla a další parádičky.
Co myslíte, má tenhle pokus šanci na úspěch?

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.53
Známkováno: 62x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist