Co máme v garážích aneb hrabali jsme ve statistikách

Ministerstvo vnitra uvolnilo statistiky složení vozového parku na základě centrálního registru vozidel platných k 1.1.2007. Zajímalo nás, jak si na tom jednotliví výrobci motocyklů stojí a tak jsme si z těchto statistik provedli vlastní rozbor. Jeho závěry jsou očekávatelné, ale mnohdy velmi zajímavé. Inu však vy posoudíte sami a v komentářích nám to jistojistě dáte řádně najevo. Každopádně berte v potaz, že se jedná o počty všech motocyklů registrovaných v centrálním registru k 1.1.2007, tedy jestli z roku 1945 nebo 2006, je to fuk. Majiteli motocyklů často prováděné odhlášky se zde také jistě projevují, ale tato „chyba“ by se snad měla rozprostřít na všechny značky rovnoměrně.

Co máme v garážích aneb hrabali jsme ve statistikách
Statistiky obecně jsou mnohdy zavádějící, přesto jsme se pro tento krok odhodlali, protože jistá vypovídající hodnota zde je. Pro začátek a možná i zajímavost uveďme, že centrální registr eviduje na 6,5 milionu vozidel, tedy aut, motorek i užitkových vozidel dohromady. Přitom denně je registrováno na 1000 dalších vozidel, s čímž je třeba počítat. Ministerstvo také samo uvádí, že vzniklé nepřesnosti při registraci jsou sice v celkovém počtu zanedbatelné, přesto se je snažili eliminovat. Šlo o případy, kdy jsme ve statistikách našli kupříkladu šťastlivce, který má pravděpodobně i v technickém průkazu uvedeno KMT místo KTM, HOND místo HONDA atp. Nyní se podívejme na výsledky naší analýzy, při které jsme se samozřejmě zaměřili pouze na motocykly. I zde jsme narazili na úskalí, poněvadž motocykly se v centrální registru zase dělí na různé skupiny, což je samozřejmě správně, ale občas se najde některý motocykl nesmyslně zařazený v jiné skupině. I ministerstvo tuto chybu připouští a v celkovém počtu ji odhaduje na 1%.

Ministerstvem evidované skupiny přitom jsou:


L1 Vozidla se dvěma koly, šlapátky a objemem válců nepřesahujícím 50 cm3 - mopedy.
L2 Vozidla se třemi koly a objemem válců nepřesahujícím 50 cm3.
L3 Vozidla se dvěma koly a pevnými stupačkami - skútry a motocykly.
L4 Vozidla se třemi koly umístěnými nesouměrně k podélné střední rovině vozidla a objemem válců nepřesahujícím 50 cm3.
L5 Vozidla se třemi koly umístěnými souměrně k podélné střední rovině vozidla a objemem válců přesahujícím 50 cm3.
LA Moped, skútr, mokik, motocykl sportovní, a motokolo jejichž nejvyšší konstrukční rychlost není větší než 45 km/h je-li poháněn spalovacím motorem nesmí být jeho zdvihový nebo jemu rovnocenný objem větší než 50 cm3.
LB Moped – tříkolka neno lehká čtyřkolka tříkolové nebo čtyřkolové vozidlo splňující podmínky ustanovení přílohy Zákona 56/2001 Sb.
LC Motocykly, skútry a sportovní motocykly se dvěma koly a pevnými stupačkami pro dopravu jedné nebo dvou osob sedících za sebou.
LD Motocykl s postranním vozíkem, vozidlo se třemi koly uspořádanými nesouměrně vzhledem k střední podélné rovině, maximální konstrukční rychlost přesahuje 45 km.h-1 při jakémkoli druhu pohonu, objem válců přesahuje 50 cm3.
LE Tříkolka, čtyřkolka, tříkolové nebo čtyřkolové vozidlo splňující podmínky ustanovení přílohy Zákona 56/2001 Sb.
LM Motokolo, jízdní kolo opatřené trvale připojeným hnacím motorem, jehož nejvyšší konstrukční rychlost nepřekročí 25 km/h.

Nejatraktivnější skupinou jsou motocykly kategorie označené dle centrálního registru vozidel zkratkou LC, tedy motocykly, skútry a sportovní motocykly se dvěma koly a pevnými stupačkami pro dopravu jedné nebo dvou osob sedících za sebou. Přesto jsme si dovolili nejdříve udělat porovnání za více kategorií společně, u nichž se dá předpokládat, že se jedná o motocykly.
Jsou jimi kategorie:

LC, L1, L3 a LA

. Celkem se jedná o 1.216.672 motocyklů. O oblíbenosti značek těchto skupin vypovídá následující graf:


Jak si můžete všimnout, značka Jawa naprosto vítězí před ČZ a Simsonem. O oblíbenosti jednotlivých typů motocyklů pak vypovídá graf následující:


Jasně tedy vítězí tolik oblíbený Pionýr, před Jawou ČZ a S-kovým Simsonem.

Atraktivnější skupinou jsou však motocykly kategorie

LC

. Na tuto jedinou skupinu motocyklů, jsme se zaměřili samostatně. Vyskytuje se v ní úhrnem 43537 motocyklů. O oblíbenosti značek v této kategorii vypovídá následující graf:


Z něj sami můžete vyčíst, že na pomyslném stupínku oblíbenosti je Honda, následovaná s propadem o více jak 1100 kusů Yamahou a pak Suzuki, což by nebylo až takové překvapení. Překvapením však je značka TMEC vyrábějící Betku a tuším i tzv. nového Pionýra. Také značka QINGQI těsně za Jawou je celkem překvapení.

Jaký si z výše uvedeného grafu vzít tak asi závěr? Já osobně, a snad si to někteří nepřeberou zle, to vidím takhle. V prodejnosti jsou nejlepší ti, kteří nabízejí stroje s nejlepším poměrem užitná hodnota a cena. Následuje jakási propast ovlivněná podle mě zejména cenou a pak opět přichází značky, které jsou oblíbené zejména exkluzivitou a vybraným designem. Takto alespoň já chápu výsledky analýzy, tedy podle motivací majitelů ke koupi motocyklu a naditosti peněženek, i když je pravda, nepaušalizujme. Jsou lidi, kteří si na svůj vysněný exkluzivní bike střádají celý život, nebo si jej prostě staví v garáži a po deseti letech vyjedou. Každopádně velkou zajímavostí je, kolik motocyklů té které značky u nás lze najít. O tom pak vypovídá následující graf:


Závěry z tohoto grafu jde dělat těžko. Míchají se zde totiž „hrušky“ s „jablky“ (viz. Betka a Bandit) s čímž my zrovna něco těžko naděláme, protože holt lepší dělení se nyní nenabízí. Přesto je graf zajímavý, zejména tehdy, nalezneme-li tam svůj motocykl. Pokud nepatříte mezi tyto „šťastlivce“, přikládáme zde ke stažení výsledky naší analýzy ve formátu pro XLS pro MS Excel. Pro skupiny: LC, L1, L3, LA
Pouze pro skupinu: LC Podklady pro analýzu najdete na stránkách Ministerstva vnitra: http://www.mvcr.cz/statistiky/crv.html

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist