journeyman_brezen




Nejen očekávaná 800MT. Letošní novinky CFMOTO naživo

Doba se mění. Tohle je univerzálně platné heslo, které dokážete napasovat na politiku, zdravotnictví, stavebnictví a samozřejmě i motorkaření. Není to tak dávno, kdy jsme se čínským motorkám jenom smáli. Teď je to tak, že jedna z nejočekávanějších a nejdiskutovanějších motocyklových novinek pro rok 2022 pochází právě od čínské značky. A není to novinka jediná.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Kdybych měl říct jméno značky, kterou považuji za nejdynamičtěji se rozvíjející, jednoznačně by to bylo CFMOTO. A to opravdu nejsem propagátorem čínských značek, ale přehlédnout, jak moc se CFMOTO za poslední roky mění a tlačí vzhůru, prostě nejde. Je to deset let, co se objevily dvouválcové 650, které byly určené i pro Evropu, byť ta orientace na nenáročného zákazníka byla tehdy zřejmá už z designu, ovšem v roce 2018 se začala prodávat adventura 650MT a od té doby to prostě frčí. Spolupráce s KTM vystřelila CFMOTO do výšin a v nedávné minulosti se objevilo pár opravdu zajímavých projektů: na domácím trhu má CFMOTO velkou cestovní dvouválcovou 1250, jež vznikla původně pro policii, ale teď už je i běžná zákaznická verze (do Evropy se však nejspíš nedostane), své k elektromobilitě si CFMOTO řeklo skútrem pod samostatnou značkou Zeeho, jejíž prodej u nás je aktuálně v řešení, a loni v Miláně na veletrhu EICMA šokovali Číňané krásným konceptem sportovního kapotovaného stroje SR-C21. To bylo takové designérské cvičení, ale můžeme prozradit, že sériová verze tohoto stroje (s ne tak dramatickým designem) se chystá, a to s dvouválcem 450 cm3, a dokonce by se letos měl v Česku objevit i předprodukční stroj na testování – české zastoupení patří totiž mezi nejlepší importéry CFMOTO na celém světě a má s centrálou velmi nadstandardní vztahy. A u kapot ještě zůstaneme, milovníci MotoGP vědí, že od letoška má CFMOTO i svůj tým v Moto3, a v prvním závodě z toho byla hned bedna! Samozřejmě že jde o „převlečnou KTM“, jako u Husqvarny nebo Gas Gasu, ale pro propagaci značky to znamená hodně. CFMOTO to posílá mezi „velké kluky“ a dělá z něj značku, kterou je třeba brát velice vážně. A nejeden skeptik se tak může začít zajímat o to, jaké je teda vlastně to nové emtéčko s motorem z KTM…

První 650NK, cestovní 1250TR-G, elektrický skútr Zeeho a koncept SR-C21

Adventura 800MT

Troufám si říct, že tohle je motorka, k níž CFMOTO poslední tři, čtyři roky mířilo, pro kterou si svými šestsetpadesátkami a posléze i sedmistovkami CL-X připravovalo půdu. Model 800MT je produktem spolupráce s KTM, když jako pohonná jednotka slouží řadový dvouválec LC8c z modelů 790 Adventure/Duke, u čínské značky s trochu seškrcenějšími parametry 91 koní/75 newtonmetrů, jež však na pohodové cestování budou zřejmě naprosto v pohodě. Poprvé jsme sériové emtéčko mohli vidět loni v dubnu z fotek z veletrhu v Šanghaji a svou evropskou premiéru mělo v listopadu v Miláně. Tedy spíše měla, tady se hodí použít množné číslo, neboť CFMOTO 800MT se bude prodávat ve dvou verzích, jež každá míří na trochu jinou klientelu.

Základní se jmenuje Sport, k dostání je v černo-šedé barvě a poznáte ji podle litých kol a celkově menší výbavy, i když i ta základní je hodně slušná. Veškeré osvětlení řeší LED diody, a to včetně moc hezky zakomponovaných mlhovek, jsou tady trubkové padáky, velký nosič, nastavitelné plexi, tempomat, 7“ TFT barevný displej s konektivitou, dva motorové režimy, náklonové ABS a v prostoru přístrojovky dvě USB zdířky a jedna 12V. Za Sport dáte 249 990 Kč a myslím, že osloví hlavně ty, kdo původně plánovali nějakou japonskou či evropskou 650-700 za 225 tisíc, ale pak si řeknou, jestli nepřihodit 10 % a nemít větší motorku. Objemem motoru i celkovými rozměry. A hodilo by se i porovnání s BMW F 750 GS, které startuje na skoro stejné ceně, ale samozřejmě o té bohaté výbavě se mu může jenom zdát.

Importér a ostatně i my očekáváme, že zákazníky daleko vyhledávanější verzí bude 800MT Touring. Tu poznáte podle zajímavé modro-šedé kombinace, doplněné o zlaté ráfky, které jsou vyplétané a ještě bezdušové, navíc se sledováním tlaku. Za minimální příplatek (Touring se prodává za 276 990 Kč) tady dostanete vlastně kompletní možnou výbavu: centrální stojan, kryty řídítek i motoru, vyhřívání rukojetí a sedla, obousměrný quickshifter nebo tlumič řízení. Vlastně jediné, co si můžete dokoupit, je trojice hliníkových kufrů s nosiči, což vychází na necelých 30 000 Kč. Víc zatím nic není a ani mě nenapadá, co by člověk ještě měl chtít. Touring určitě bude lákadlem pro ty, kdo původně měli spadeno na nějakou dva-tři roky starou prémiovku, tady ovšem dostanou novou motorku s pětiletou zárukou a navíc v plné výbavě.

Paradoxní je, že zatímco tuhle značku „udělala“ spolupráce s designérským studiem Kiska, patřícím pod KTM, tak emtéčka jsou sice dílem Kisky, ale již ve spolupráci s Carlesem Solsonou Martím, jehož prvním počinem byla řada 700CL-X. Carles se navíc momentálně stal člověkem odpovědným nejen za vzhled, ale i celkové technologické směrování motocyklové divize CFMOTO. A emtéčka při osobním setkání vypadají opravdu tak, jak byste od čínských motorek ještě před pár lety nečekali. Fakt jim to sluší a třeba pro mě jsou vzhledově mnohem atraktivnější než KTM Adventure. Ten design je samozřejmě svůj, neotřelý, ale tak to má být. Žádná kopie něčeho a už vůbec ne GS. Trochu otázky vyvolává docela ploše a nízce vypadající sedlo, které je v rozumné výšce 825 mm, takže dobře dosáhnou i prcci mého typu (174 cm). Brzy bychom se měli dočkat příplatkového komfortního sedla, tak uvidíme, jak moc bude potřeba. Každopádně ta relativně nízká výška sedla je spojena se zdvihy odpružení, které činí 160/150 mm, takže emtéčko nebude konkurentem pro KTM 890 Adventure či BMW F 850 GS, ale spíše pro silničně laděné V-Stromy 1050, Moto Guzzi V85 TT apod.

Manipulace na místě je v pohodě, ale cítíte, že tohle je opravdu cestovní motocykl a žádná terénní lehkonožka, také váží 231 kg včetně plné 19litrové nádrže. Na centrální stojan jde ale Touring zvednout celkem slušně i lehkým vahám. Jízdní pozice vypadá pohodlně, řídítka jsou rozumně široká (ramenatci možná budou toužit po širších), nohy dobře zalomené. Na co jsme zvědavi, je funkce předního štítku, který je sice plynule nastavitelný (dvě plastové matice), ale ten rozsah vypadá tak do 5 cm. A když už jsme u toho nastavování, tak štelovat si můžete i řadičku, obě páčky na řídítkách a i odpružení. Akorát bych klidně obětoval nějaký ten šroubeček od tlumení za hydraulický regulátor zadní pružiny, takhle vás čeká práce s C-klíčem a ještě bude potřeba sundávat boční plasty. Naštěstí zpracování vypadá opravdu velice pěkně, takže to nejspíš půjde dobře, a pochválit musím i ty příplatkové hliníkové kufry. Nejsou sice kdovíjak velké, do topcasu dáte jednu helmu, ale vypadají kvalitně, jsou utěsněné a uvnitř mají dokonce plyšový interiér!

Množství čudlíků na řídítkách napovídá, že se přístrojová deska ovládá právě jimi. Displej je opravdu veliký a hezky přehledný, na změnu čehokoli ovšem musíte do menu, není tady žádná rychlá volba třeba na jízdní režimy nebo tripy. Když tohle akceptujete, zjistíte, že je celý infotainment logický a intuitivní. A o to víc zarazí, že na emtéčku, navzdory víceosé elektronice, zcela chybí kontrola trakce. Naopak tu máme konektivitu, dokonce ve dvou úrovních. Přes Bluetooth si můžete propojit telefon a máte k tomu takové ty běžné funkce, jako že vidíte, kdo vám právě volá, nebo co vám hraje za hudbu, a potom prostřednictvím tzv. T-Boxu se připojíte k appce v telefonu a máte tady další funkce, především zobrazování navigačních pokynů na přístrojovce. Jak tohle všechno funguje, to samozřejmě ukáže až běžný provoz, a tady pro vás máme jednu důležitou zprávu: my to určitě budeme vědět velmi dobře, protože jedno CFMOTO 800MT Touring nám bude dělat redakčního parťáka po celou letošní sezónu!

Neo-kafáč 700CL-X Sport

Osmistovka MT je největší, ale nikoli jedinou novinkou v nabídce CFMOTO. V listopadu 2019 se v Miláně představila úplně nová řada retro strojů 700CL-X, které byly prvním dílem Carlese Solsony Martího pro CFMOTO, a loni na podzim se na našem trhu konečně začala prodávat první varianta, takový naháč či scrambler nazvaný Heritage. Jak se ukázalo v testu, tohle je pro CFMOTO obrovský krok vpřed. A opravdu to není jenom o větší síle motoru, jenž byl převrtán ze 649 na 693 kubíků a disponuje parametry 70 k/68 Nm. Touhle motorkou se CFMOTO kvalitou jízdy definitivně dostalo na úroveň zavedených značek.

Dalším z modelů téhle řady je verze Adventure, která by měla přijít na trh někdy v létě, ovšem strojem, který už je na prodejnách a který také budí velký rozruch, je třetí do party: 700CL-X Sport. Takový neo-retro kafáč, který je postavený čistě na zážitkovou jízdu. Technický základ je stejný jako v případě Heritage i Adventure, tedy až na pár drobností. Tedy, drobností… Přední kolo zmenšilo svůj průměr na 17“ a hlavně je brzděno čtyřpístkovými monoblokovými třmeny Brembo Stylema! Chápete to, brzdy z Panigale na čínském kafáči? Tohle jenom potvrzuje, že CFMOTO má namířeno do vyšších pater motocyklové hierarchie. Jasně, tyhle brzdy jsou pro dvoumetrákový café racer docela overkill, ale je to věc, která 700CL-X Sport jasně odlišuje od konkurentů.

Že se právě tyhle brzdy nejvíce podepisují na ceně, která se oproti verzi Heritage zvedla o 20 tisíc na „baťovských“ 199 990 Kč, je asi jedno. Tuhle motorku si kupujete čistě pro zábavu. Nepřehlédnutelná je jinak řešená sportovní krátká prdelka, množství plastů s dekorem působícím jako karbon a především dolů zalomená dvojdílná řídítka. Jízdní pozice ovšem není vůbec přísná, ta řídítka jsou docela vysoko (celá hlava řízení působí jako vysoko uložená) a překvapilo mě i to, jak jsou široká. Uvidíme, jak se na Sportu bude jezdit, každopádně pohledů přitáhne dost.

Řada 650

Z velkých novinek pojďme na ty malé. Zapomenout nesmíme na šestsetpadesátky, vždyť právě ty nastartovaly růst značky CFMOTO. I pro letošek zůstávají v nabídce všechny tři modely, tedy naháč NK, sportovní cesťák GT a adventura MT. Všechny modely můžete mít také seškrcené na 35 kW pro řidičák A2 (to vlastně platí i pro sedmistovky CL-X) a novinkou je barevný TFT displej. Ten už GT mělo, ovšem změnilo se ovládání, které konečně najdete na levém řídítku. A je tady i ta výše zmiňovaná konektivita.

Řada 300

Na konec ty nejmenší stroje, maličké jednoválcové třístovky. Tady je zajímavé, že naháče NK designoval Kiska a supersport SR pro změnu Martí. V Miláně byla k vidění supesportovní varianta s letmo uloženým zadním kolem, která se ale ještě prodávat nebude (a vzhledem k tomu, jak by se navýšila cena, možná ani nebude), takže jedinou změnou pro letošek u SR bude instalace výše zmiňovaného TFT displeje s ovládáním ze řídítka.

To samé platí i pro nahaté NK, na němž se ale pracovalo víc. Do motoru přibyla antihoppingová spojka a zvenčí model 2022 poznáte podle trochu upravených plastů hlavně kolem nádrže a sedla.

 

Jak vidíte, CFMOTO přináší pro letošek jak velké novinky, tak se věnovalo i všem stávajícím modelům, což jen potvrzuje moje slova o dynamickém rozvoji. Pokud byste se sami chtěli přesvědčit, jestli za to tyhle motorky stojí, budete si je moci letos vyzkoušet jak u jednotlivých prodjeců, tak na různých akcích. CFMOTO byste měli najít jak na dubnovém Motovíkendu, tak na květnovém Moto Test Campu, v jednání jsou i speciální CFMOTO dny, a když se nic nepokazí, v září by měl proběhnout další ročník CFMOTO srazu.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist