journeyman_brezen




Brough Superior přidává další model. Jmenuje se po nejslavnějším majiteli

Lawrence of Arabia, tedy Lawrence z Arábie. Tenhle britský voják, cestovatel, spisovatel a arabista, žijící na přelomu 19. a 20. století, měl kromě svého vztahu k historii a arabskému světu ještě jednoho speciálního koníčka – sbíral motocykly Brough Superior. Nyní britská značka představila nový model, který ponese jeho jméno.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Plukovník Thomas Edward Lawrence byl výjimečný, i když poněkud zvláštní muž, nicméně tak už to v historii chodí – významní lidé často nejsou těmi, s nimiž byste chtěli mít dvojdomek. Jeho život by vydal na deset jiných a stal se námětem pro filmové zpracování (Lawrence of Arabia s Peterem O´Toolem v hlavní roli), které mělo premiéru koncem roku 1962 a následně získalo sedm Oscarů. To už ale byl Lawrence z Arábie dávno mrtvý, zahynul v roce 1935 ve věku 46 let a nebýt to fakt už hodně morbidní, napíšu, že tak učinil stylově – při nehodě na motocyklu. Motorky totiž patřily mezi jeho slabost a speciálně ty od značky Brough Superior, tehdy považované za nejlepší stroje na světě. Vlastnil jich sedm, každý se jmenoval George (zřejmě podle zakladatele značky George Brougha) a měl i číslovku, tedy od George I. po George VII., a často o nich i psal v dopisech i svých knihách.

Britská značka, znovuzrozená v roce 2013, vyvíjí a vyrábí své motocykly u společnosti Boxer Design ve francouzském Toulouse a jméno Lawrence z Arábie ve svých materiálech zmiňovala již mnohokráte. A bylo naprosto pochopitelné a vlastně nevyhnutelné, aby se jednou objevilo i na některém z modelů. Brough Superior Lawrence, jak zní celé označení, však není jen další lehkou designovou úpravou základního SS100, jako třeba další novinka Salt Racer, byť by to vlastně bylo i logické, neboť právě původní modely SS100 Lawrence z Arábie používal. I na takovém Pendine Sand Raceru vidíte ten společný základ, stejnou nádrž, podobné vidlice, ale Lawrence je prostě jiný. A není to jen tím, že jde o první novodobý Brough Superior, na němž můžete svézt spolujezdce.

Samozřejmě je to pořád Brough Superior a „drží lajnu“, nemáte šanci si ho splést se stroji jiných značek. Základem je i ten nádherný litrový dvouválec, zářící klenot ve středu motocyklu. Jeho parametry jsou notoricky známé, 102 koní, 87 newtonmetrů, úhel rozevření válců 88°, prostě tak akorát na běžné silniční fungování. Důležitější je charakter, který jsme si mohli sami vyzkoušet při testu SS100. A pak je tady nepřehlédnutelné přední zavěšení typu Fior, další určující prvek, ovšem tady už je první z mnoha odlišností. Zatímco Pendine i SS100 mají hodně podobnou přední vidlici, rovnou a uprostřed profrézovanou, Lawrence má zahnutou. Tenhle motiv se objevuje na celém motocyklu v mnoha podobách a má jít o tvar beduínských dýk. Podobná je i zadní kyvná vidlice, opět výrazně odlišná od Pendine i SS100, přičemž na výrobu obou vidlic byl použit hliník, stejně jako na opět naprosto odlišná sedmipaprsková kola. Ta mají sice stejný průměr jako u Pendine, čili vpředu 19“ a vzadu 17“, ovšem zatímco vpředu je vlastně i stejný rozměr, šířka ráfku 3,50“ a pneumatika 120/70, vzadu je pořádná bambule, když na 6,25“ širokém ráfku najdeme obutou gumu 200/55. Brzdy má Lawrence stejné jako Pendine, čtyřpístkové Beringery a dva velké kotouče, přestože v tiskové zprávě Brough uvádí ty svoje malé 230mm čtyřkotouče, jimiž disponuje SS100.

Pojďme na vzhled. Je zábavné, jak v Toulouse dokáží vždycky přijít s dalším způsobem vedení výfukového potrubí. Lawrence má dlouhé kónické koncovky jako Pendine, ovšem každou na jiné straně a opatřené kryty, aby se spolujezdec (či spíše spolujezdkyně) nespálil. Ač totiž sedlo vypadá jako sólo, to vzadu není krovka, nýbrž hladkou kůží potažené sedátko spolujezdce, které je umístěné na novém titanovém podsedlovém rámu, doplňujícím hlavní minimalistický rám ze stejného materiálu. Vše je svařováno samozřejmě ručně. Dalším dotykem hi-tech je nádrž, na rozdíl od ostatních modelů značky vyrobená z karbonu (stejně jako blatníky) a odlišně tvarovaná. Před, resp. spíše nad ní potom najdeme parádní široká jednodílná hliníková řídítka a na nich maličké blinkry a charakteristický jeden ručičkový budík. Minimalistická krása.

Motocykly Brough Superior již nepatří mezi ty nejlepší na světě, pokud se na ně díváme čistě výkonovou optikou, ovšem po stránce zpracování, použitých materiálů a výrobních postupů a i designem jsou naprostou lahůdkou a exkluzivním zbožím. Zejména když modelů Lawrence bude vyrobeno pouze 188, což vychází z roku narození Thomase Edwarda Lawrence, tedy 1888. Tomu odpovídá také cenovka, jež se nijak zásadně neliší od modelů Pendine Sand Racer a SS100 ve všech jeho verzích, čili připravit si musíte částku lehce pod 1,8 milionu korun.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 5 Kč
Petrpospa přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist