husqvarna_svartpilen_801_2




Co nového obout v roce 2019?

Konec sezóny je začátkem příprav na tu novou a platí to i u pneumatikářských firem. Některé z nich stejně jako ostatní využívají podzimní výstavy k prezentaci svých nových kousků. Ty od Mitasu a Continentalu doplní už dříve představené gumy, které si pro jistotu připomeneme. Celkem tu máme 10 čerstvých novinek a dvě už trošku fousatější.

Kapitoly článku

Mitas

Veletrh EICMA přivítal zbrusu novou sportovně-cestovní pneumatiku Touring Force. Její dezén pomáhala tvarovat 3D technologie s cílem maximalizovat odvod vody. Tomu je uzpůsobený jejich tvar a hloubka, končí ale už před ramenem pneumatiky, to z důvodu maximální přilnavosti v hlubokých náklonech za sucha. Nová směs s vysokým podílem siliky má krom toho zajistit dobrou přilnavost v nízkých teplotách, na zmíněném mokru a také zvýšit životnost pneumatik. Kvůli prodloužení nájezdu výrobce zvolil pro zadní pneumatiku vícesměsovou technologii MCTT. Nové pneumatiky budou dostupné v nejběžnějších rozměrech od března příštího roku.

Výrobce pneumatik spadající do skupiny Trelleborg přivezl první novinky už do Kolína, a to nové rozměry silničních pneumatik. Piloti cestovních endur budou moci nově obout pneumatiky Terra Force-R v rozměrech 120/70ZR19 60W TL pro přední pneumatiku a 150/70R18 70V TL nebo 170/60ZR17 72W TL pro zadní pneumatiku. Kombinace přední devatenáctky se 170mm širokou zadní pneumatikou je vyvinutá speciálně pro velké těžké adventure motocykly. Zadní pneumatika v rozměru 170/60 disponuje navíc novou technologií Mitasu s názvem MCTT, pod kterým se jednoduše skrývá vícesměsová pneumatika. Tvrdší střed zajistí potřebný kilometrový nájezd, zatímco díky měkčím bokům si dosyta užijete hlubokých náklonů. Tahle sada bude dostupná od listopadu, rozměr 150/70R18 se do prodeje dostane v prvním kvartálu příštího roku.

Continental

Další italské premiéry se odehrály na stánku Continentalu. S neustále rostoucí popularitou motocyklových SUV nesmí zaspat ani výrobci pneumatik, proto se co nevidět na trhu objeví další generace pneumatiky ContiTrailAttack. Trojka se chlubí hlavně kratší dobou potřebnou pro optimální zahřátí. Podle výrobce stačí 1 500 metrů na to, aby pneumatiky chytily to správné teplo. Podle interních testů pneumatika také dosahuje větší výdrže. Po 3 500 kilometrech vykazovala oproti konkurenci menší opotřebení a lepší ovladatelnost, na které se ostatně také pracovalo. Krom toho se zlepšila přilnavost za mokra a nové pneumatiky by měly být stabilnější a komfortnější.

V ještě větších superlativech se mluví u nových pneumatik pro skútry ContiScoot, zejména co se použití v dešti a chladu týče. S vlhkostí se vypořádávají díky vzorku převzatého z úspěšných RoadAttack 3, díky rychlému zahřátí by měly nabídnout perfektní odezvu chvilku po rozjetí. U skútrů se zase až tolik nehraje na extrémní přilnavost v náklonech za sucha nebo na vysoký nájezd, proto se pracovalo hlavně na ovladatelnosti, komfortu a zkracování brzdné dráhy za jakéhokoli počasí.

Michelin

Tak trochu tichou premiéru zažila nová pneumatika tradičního výrobce s obtloustlým pánem ve znaku. Anakee Adventure získaly homologaci pro montáž v prvovýrobě nového BMW R 1250 GS, a tak svou výstavní premiéru zažily v Itálii právě na tomto stroji. Jde o pneumatiky, které vyplňují díru mezi zcela silničními Anakee 3 a univerzálními Anakee Wild, které jsou určené z 50 % na silnici a z 50 % do terénu. Pokud tedy patříte mezi jezdce, kteří se většinou pohybují na silnici a do terénu se podíváte zřídkakdy (přesněji řečeno z 20 %), mohly by být nové Anakee Adventure tím pravým pro vás. Díky vysokému podílu siliky by měly pneumatiky poskytnout výborný výkon na mokru, použití patentovaných technologií 2CT a 2CT+ k tomu přidává i patřičné schopnosti na suchém povrchu a dostatečnou výdrž.

Metzeler

Tahle značka si se svou novinkou počkala až na konec listopadu a na velkou výstavu přestaveb v Bad Salzuflenu. Vcelku logicky se jedná o novou pneumatiku pro choppery, cruisery, touringy a další podobné stroje vybavené převážně velkým dvouválcem do V. I v tomhle segmentu se totiž už nějaký ten pátek dbá na dobré jízdní vlastnosti, nevyhýbá se mu nejmodernější elektronika a celkově v sedle posledních přírůstků můžete zažít i dost svižnou jízdu. Tomu se musí přizpůsobit i pneumatiky, přesněji řečeno nový Cruisetec. Oproti svým předchůdcům, i současným kolegům z modelové řady, přináší lepší ovladatelnost, více stability, komfortu a hlavně gripu, takže nebude problém vytěžit maximum z jízdních vlastností moderních motorek téhle kategorie. Výrobce slibuje kratší brzdnou dráhu, zejména na vodě, a hlubší náklony. Tedy u těchto strojů spíš řekněme lepší pocit při jízdě na limitu.

Protože to vypadá na velkou tlačenici mezi adventure pneumatikami, přimícháme sem ještě jednu loňskou novinku, o které jsme ale ještě nepsali. Metzeler Karoo Street doplňuje terénní verzi Karoo 3 a profesionální rallye pneumatiku Karoo Extreme. Míří větším dílem na silnici, ale přitom si zachovává i offroadové schopnosti. Díky vysokému obsahu siliky a svému designu nabídne oproti špuntovým pneumatikám lepší grip na asfaltu, v terénu pak přilnavost zajistí rozdílné mezery mezi jednotlivými špunty, jejichž velikost vprostřed pneumatiky přispívá ke stabilitě ve vysokých rychlostech a k velkému nájezdu.

Druhá novinka je také z loňska a také nám utekla mezi prsty. Roadtec 01 není zase tak nic nového, jen je nyní k dostání v nových rozměrech. Díky tomu rozšiřuje jejich radiální konstrukci také konstrukce nazvaná X-ply se zvýšenou tuhostí zejména v oblasti bočnic. Aby toho ale nebylo málo, v nabídce jsou ještě varianty HWM, čili rozměry pro těžké motocykly. Celkem to máme 17 předních rozměrů a 20 zadních. Tady si vyberou všichni. Od veteránů přes naháče a lehké cesťáky až po ty velké a těžké.

Bridgestone

Japonští gumaři přivezli do Kolína hned čtyři nové pneumatiky. První novinkou je další generace povedených sportovních gum Battlax Hypersport S22. Máme tu nový dezén, novou směs a další upravené aspekty pneumatik, které je ve všech směrech posouvají oproti předchozím S21 dál. Podle továrny nabídnou o 15 % vyšší rychlost v zatáčce, díky čemuž dokáže jezdec zajet o 1,2 % rychlejší čas na kolo. Testovalo se na BMW S 1000 RR.

Battlax Adventurecross AX41 je název nové terénní pneumatiky pro cestovní endura. Současný model pro adventure ježdění Trail Wing by novinka měla výrazně překonávat ve všech směrech, na čemž má podíl i speciální tvar špuntů, který by měl omezit opotřebení.

A v blátě a písku ještě zůstaneme, protože tu máme nové Battlecross E50. Pneumatiky jsou homologované pro silniční provoz, takže jsou ideálním adeptem pro enduro použití. Novinka využívá motokrosovou technologii a přenáší ji právě do enduro světa tak, aby jezdci dopřála ideální trakci na všech površích. Svého předchůdce ED66x překonává hlavně v oblasti trakce. Může za to hlavně nový dezén a tvar špalků, přidává se k tomu i nová konstrukce pneumatiky.

Poslední pneumatika se chlubí hlavně svým designem, nad kterým inženýři strávili dlouhé hodiny u rýsovacích prken. Přijde vám to u gum podivné, zaobírat se tak důkladně vzhledem dezénu? Ne pokud jste úpravce a stavitel, který myslí i na ten poslední detail. Battlax Adventurecross Scrambler AX41S jsou pneumatiky pro všechny scramblery a caferacery, kterým dodá potřebný šmrnc a zároveň zajistí skvělé fungování při jízdě, čemuž pomůže třeba třísměsová technologie na zadní pneumatice.

Avon

Když už jsme u těch pneumatik, představíme vám také novou gumu od britského Avonu. Cobra Chrome je nástupce modelu Cobra pro choppery, cruisery a přestavby. Díky o 5 % větší ploše dezénu novinka nabídne větší přilnavost, nová je také směs pneumatiky, která by měla prodloužit její životnost o 10 % oproti předchůdci a zlepšila se také schopnost brzdit na mokré vozovce. Nové Cobry nabídnou úctyhodnou škálu rozměrů od malých patnáctipalcových až po obří 23 palcové, přičemž oba průměry platí pro obě kola. Maximální šířku zadní pneumatiky Avon nabízí 330 milimetrů a pneumatiky jsou v omezených rozměrech dostupné i s bílou bočnicí pro majitele klasických strojů.

Náš tip

Kompletní přehled novinek z výstavy Eicma naleznete zde.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 6 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
atomik přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist