Nové semi-aktivní odpružení od BMW

Bavorský výrobce platí v oblasti odpružení bezesporu k technologickým průkopníkům – vždyť inovační zadní kyvná vidlice Paralever se poprvé objevila na motocyklu BMW už v roce 1986, a o sedm let později značka představila pod názvem Telelever revoluční systém přepákovaného tlumiče na předním kole. Od roku 2004 mohou majitelé motocyklů BMW díky systému ESA nastavovat svoje odpružení elektronicky, a na příští rok továrna ohlásila další milník: pravděpodobně jako první uvede na trh motocykl se semi-aktivním odpružením.

Nové semi-aktivní odpružení od BMW
Příplatkový systém elektronického nastavení podvozku ESA (electronic suspension adjustment), respektive jeho aktuální verze ESA II, umožňuje jezdci kdykoli pouhým stiskem tlačítka změnit parametry odpružení v rámci tří volitelných režimů: Normal, Comfort a Sport. Pro přesnější nastavení je pak v nabídce ještě možnost volby podle zatížení, která zohledňuje přítomnost spolujezdce a zavazadel na motocyklu. Určitě praktická věc, která umí poštelovat tlumiče během pár vteřin, a to i za jízdy. Na druhou stranu poměrně složitá záležitost, která když se porouchá, neopraví ji jen tak nějaký šikula v garáži.
Nový systém dynamického odpružení DDC (dynamic damping kontrol) jde ve zvyšování jízdní stability a bezpečnosti ještě dál. Jeho řídící jednotka na základě údajů dodaných speciálními senzory a dalšími kontrolními systémy na motocyklu vyhodnocuje aktuální jízdní podmínky, a odpružení jim automaticky průběžně přizpůsobuje. Změny tlumícího účinku zajišťuje elektronicky řízený proporcionální tlumící ventil, který umí zvýšit nebo snížit průtok oleje během několika milisekund, takže systém zareaguje na novou jízdní situaci skutečně bleskově. Na rozdíl od stávajícího systému ESA, který charakteristiku odpružení řídí podle pevně naprogramovaných dat, nový DDC pracuje podle map, a optimální nastavení kalkuluje v rozsahu mantinelů, vymezených konkrétní mapou. Tu si jezdec vybere podle plánovaného stylu jízdy z možností Komfort, Normal nebo Sport, stejně jako u ESA II.
A co všechno vlastně DDC během jízdy sleduje? Kromě toho, že využívá informace z ABS, ze systému kontroly trakce DTC a z řídící jednotky motoru, se jeho činnost řídí také zprávami od senzorů zdvihu pružin v tlumičích. Při akceleraci se tak například sníží průtok oleje ventilem v zadním tlumiči, aby se eliminovala zvýšená zátěž působící vlivem zrychlování na zadní kolo. Během brzdění se naopak aktivuje proporcionální ventil v předním tlumiči a sníží průtok oleje v závislosti na intenzitě zpomalování. Systém dokonce rozpozná i dynamickou fázi brzdného procesu od plynulé decelerace. Při jízdě po nerovnostech DDC vyhodnocuje zdvih pružin na předním a zadním kole samostatně, a podle délky jejich pohybu nastavuje  nezávisle oba tlumící ventily. Během průjezdu zatáčkou se na vyhodnocování optimálního tlumícího účinku podílí mimo jiné i senzor náklonu, aby systém mohl přesně reagovat na vliv odstředivé síly. Funkci systému DDC podrobně popisuje následující ilustrační video.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen flashem.

Semi-aktivní odpružení si bude možné přiobjednat k  novému motocyklu BMW už příští rok. Zatím není oficiálně známo,  ke kterému modelu nebo modelům jej výrobce nabídne hned v roce 2012, ale vše nasvědčuje tomu, že to bude některé BMW řady R nebo K, tedy motocykl s přepákovaným zavěšením předního kola Telelever nebo Duolever.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 16x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist