husqvarna_svartpilen_801_2




Motocykl bez řidiče? Už i od BMW

Dokážete si představit motocykl, který by se sám řídil a vás k tomu vůbec nepotřeboval? Každý soudný motorkář vám řekne, že to je prostě konina. Jenže není. Ač se nám to zdá podivné, autonomní motocykly jsou momentálně ve vývojových centrech velkých značek docela silné téma. Aktuálně se svým konceptem vyrukovalo BMW, jehož R 1200 GS bez řidiče jezdí vlastně docela elegantně…

Jak posunout motocyklové zážitky dál? Skoro by se zdálo, že už to ani nejde. Tak se vymýšlejí různí pomocníčci, kteří vám budou ještě lepšími anděly strážnými. A že se za poslední dva roky těch projektů vyrojilo opravdu hodně.

Kawasaki oznámila, že se pokouší do motocyklu implementovat umělou inteligenci, stroj by potom mohl třeba poznat i vaše momentální duševní rozpoložení a upravit svou charakteristiku podle něj – jako že když jste rozčilení, tak vám prostě omezí výkon, abyste se někde nerozvěsili. Honda zase loni v Tokiu přišla s konceptem CES, což je motocykl, jenž umí sám držet balanc. K čemu to? Třeba aby se začátečníci nebáli jízdy v pomalých rychlostech, přeci jen těch případů, kdy vás motorka při jízdě rychlostí chůze přepere (a to klidně i vás zkušenější), najdete ve svém okolí jistě spoustu.

Expertem na tyhle vychytávky začíná být Yamaha, která též loni do Tokia připravila koncept MOTOROiD, jenž kombinuje prvky umělé inteligence (reaguje na vaše gesta jako pejsek, dokážete poslat motorku do garáže pouhým pohybem ruky!) s držením balancu, když se stroj vlastně láme vejpůl a vyvažuje se, aby nespadl. Do toho tři ladičky již několik let ladí k dokonalosti svého Motobota, který má ve finále vyzvat na souboj Valentina Rossiho – jde prostě o robota humanoidních tvarů, který je naprogramovaný, aby objel závodní okruh.

A teď BMW. Německá značka zveřejnila video konceptu TrackMoto, což není na první pohled nic jiného než klasické R 1200 GS se třemi kufry, čímž se zásadně liší od výše jmenovaných futuristických počinů. Tohle GS je ovšem zvláštní tím, že potřebuje asistenci člověka jen na to, aby jej na začátku postavil rovně a poslal kupředu. Pak už motocykl zvládne pohyb zcela sám! A jak vidíte z videa, jde mu to moc pěkně.

VIDEO: BMW TrackMoto

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

K čemu je to dobré, to si jako mám koupit motorku, aby za mě řídila? Kdepak, nebojte se. Neplánuje se žádná revoluce v motorkaření. Důvod, proč v BMW vyvíjejí autonomní motocykl, je naprosto odlišný od vývoje autonomních automobilů, kde skutečně jde o to, aby vás plechovka dovezla z místa A do místa B bez toho, že byste museli točit volantem a šlapat na pedály.
Koncept TrackMoto vznikl coby pomocník při vývoji systémů ovlivňujících dynamické projevy motocyklů. Elektronika totiž zaznamená naprosto přesně to, co člověk kolikrát ani nevnímá. O to přesně tady jde – změřit exaktně následky přesně definované akce. Když stroj přidá plyn o 12 %, stane se to a to. Není tam nikde žádný řidič, který škubnutím za plyn změní lehce těžiště… V BMW říkají, že takhle dokáží lépe pochopit, co se v motocyklu děje, a naroubovat na to systémy, jež učiní vaši jízdu ještě bezpečnější. Zejména když řidič potom udělá nějaký úkon, jenž by ho mohl ohrozit.

Za poslední rok to ale není jediné BMW, které umí jezdit samo. Již před prázdninami proběhly éterem informace o jednom postarším skútru C1, který na autonomní provoz přestavěla britská společnost A B Dynamics. Ten ovšem byl jen jakýmsi vynuceným vedlejším produktem.

VIDEO: A B Dynamics

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Tato společnost totiž pracuje na vývoji autonomního řízení automobilů a součástí testů jsou také interakce s motocykly – aby to auto prostě motorku dokázalo zaregistrovat. Není to tak dávno, co v Americe řešili případ kolize auta „bez řidiče“ s motorkářem, ve Skandinávii byl skandál, jak Tesla v rychlém pruhu „přežehlila“ motorku, protože ji neviděla… Je to téma a společensky docela nepříjemné. V Británii si proto udělali autonomní motocykl, protože když učíte auto, jak má vidět kolemjedoucí motocykl, nevyhnete se tomu, že do něj zpočátku to auto taky občas narazí. A je samozřejmě lepší, když se vyválí samotný motocykl, než když v rámci testů přizabijete nějakého člověka.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
Barbucha12 přispěl 3 Kč
Indian82 přispěl 3 Kč
Kolatch přispěl 3 Kč
ghoo přispěl 3 Kč
Midgey přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist