journeyman_brezen




Máme začít brát 3D tisk u motorek vážně?

Na tuto otázku existuje jednoznačná odpověď – ano! Možná zatím ne ve velkosériové výrobě, ovšem u speciálních komponentů přijde čas 3D tisku velice brzy. Tedy možná spíš již přišel. Loni ukázalo BMW kompletní šasi pro S 1000 RR a v Bugatti vytiskli brzdový třmen, a to z titanu!

Sami jsme zvědavi, kdy to přijde. Protože o tom, že existuje 3D tisk, se tak nějak všeobecně ví, jenže když nejste vysloveně z té branže, nemáte ponětí, jak daleko tahle technologie je. A vypadá to, že hodně daleko.
Loni nás mile zaskočilo, že účastníci GS Trophy, tedy dobrodružné akce pořádané továrnou BMW, dostali jako upomínkový předmět kryt chladiče z jejich motocyklu, jenž nebyl z plastu, nýbrž z hliníku. A to nikoli frézovaného nebo lisovaného, nýbrž z tištěného. Ale vlastně nás to překvapit nemělo, u BMW se 3D tisku věnují od 90. let, mají na to vlastní továrnu a loni se zde vyrobilo, tedy pardon, vytisklo přes 200 000 součástek! Najdeme je třeba v roadsteru i8, v automobilech Rolls Royce, Mini…

Loni také BMW na akci nazvané Digital Day 2018 ukázalo kompletně vytištěný podvozek, tedy rám a kyvku, s motorem ze superbiku S 1000 RR. Nic bližšího k tomu bohužel Němci neřekli. Bylo to však poprvé, kdy takovýto koncept prezentovala velká značka, doposud byly motocykly s 3D tištěnými rámy záležitostí spíše technologických nadšenců, jako třeba v případě stroje pojmenovaného Divergent 3D Dagger, vybaveného motorem Kawasaki Ninja H2.

Velkým rivalem BMW je Volkswagen Group, který je v oblasti technologií taky pěkně daleko. Pod VW patří i francouzská ikona Bugatti, a kde jinde ukazovat svou technologickou vyspělost než právě u ní? Supervůz Chiron se svým osmilitrovým, čtyřmi turbodmychadly dopovaným šestnáctiválcem o výkonu 1500 koní překročí hravě magickou hranici 400 km/h, ovšem nejen to, on z té rychlosti umí i pěkně rychle zastavit. Značka udává, že disciplínu 0-400-0 km/h zvládne Chiron za těžko uvěřitelných 42 vteřin. Na to musejí být sakra dobré brzdy. Chiron má kované hliníkové třmeny s osmi titanovými pístky, ovšem v Bugatti už mají přichystáno ještě něco lepšího. Titanové a vytištěné na 3D! Jestli si myslíte, že ty kované hliníkové jsou se svými 4,9 kg lehké, tak tištěné titanové váží pouze 2,9 kila, a ještě jsou pevnější. A odolnější – jak je vidět na videu od VW, kotouče mají přes 1000 stupňů a třmen se tváří, jako by se ho to netýkalo…

VIDEO:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Výrobu třmenu provedla podle návrhu Bugatti hamburská společnost Laser Zentrum Nord, kde měli toho času největší 3D tiskárnu na světě, vhodnou pro tisk titanu. Samotný tisk probíhá přidáváním prášku slitiny titanu, hliníku a vanadu (chemický vzorec je Ti6Al4V) po vrstvách, jichž bylo celkem 2213, a jeho tavení čtveřicí 400wattových laserů. Celý tisk jednoho třmenu trval 45 hodin, dalších 11 zabral konečný finiš.

To je jednoznačně příliš dlouhá doba na to, abyste touhle technologií mohli vyrábět díly do motocyklů, chrlených po tisících. Ovšem do speciálů typu MotoGP nebo do malosériové výroby luxusních motocyklů si to dokážeme představit. Výhodou 3D tisku je kromě pevnosti a lehkosti také to, že si dokážete udělat vlastně jakýkoli tvar. Však se na ten třmen podívejte, působí velmi organicky, tohle na frézce nevyřežete, ani to neodlijete. Krásná práce. Jednou si budeme tisknout náhradní díly doma, jen si za poplatek od výrobce stáhnete do telefonu data k danému dílu…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 54 Kč od 18 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Strmal přispěl 3 Kč
Tom. přispěl 3 Kč
Marenekk přispěl 3 Kč
froggz přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
Kocmiš přispěl 3 Kč
Zed141 přispěl 3 Kč
Dřík přispěl 3 Kč
jurajda přispěl 3 Kč
chrochtato přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Maguez přispěl 3 Kč
Tušák- přispěl 3 Kč
xavier přispěl 3 Kč
Bendys03 přispěl 3 Kč
radektt přispěl 3 Kč
Freddy_X přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist