husqvarna_svartpilen_801_2




Cruiser BMW potřetí, nyní od samotné továrny

Nejprve Japonsko, potom Texas a nyní se konečně dočkáváme konceptu nového cruiseru, kterým se prezentuje sama bavorská značka. I teď je to ve formě zajímavého customu a jsme opravdu hodně zvědavi, jaká bude finální sériovka. Protože doposud bylo všechno hodně na retro notu a Concept R18 není výjimkou.

Kapitoly článku

Motor, motor, motor. Kolem něj se to pořád točilo. Co bavorská vrtule potřebuje, je vtlouct světu do hlavy, že její připravovaný cruiser nebude vybaven žádným boxerem z GS, nýbrž úplně novým a odshora dolů, zleva doprava a odpředu dozadu cruiserovým motorem. V případě japonského stroje Departed to byla premiéra, kde byl agregát docela pěkně vidět, u texaského Revival Birdcage to vlastně byl jen motor a pár trubiček. V obou případech bylo jasné, že nic víc než motor, vzduchem a olejem chlazený obrovský boxer, z těchto motocyklů do budoucích produkčních modelů nepůjde.

Již při prezentaci texaské „trubičkárny“ zástupci BMW avizovali, že jako třetí bude prezentován koncept, který vznikne přímo v designovém studiu v Mnichově. A tady se vkrádá do mysli otázka – je to opět jen další, tedy třetí „cvičení“ na téma motor, anebo už se může jednat o náznak budoucí sériovky? Samozřejmě jen velmi vzdálený, protože přísný homologační eurošiml by z tohoto stroje dostal infarkt razítka…

Ono by to totiž u BMW nebylo poprvé. Tenhle Concept R18 byl představen o víkendu při tradiční akci plné historické nádhery a příslibů budoucnosti, soutěži Concorso d’Eleganza Villa d’Este, konané na břehu italského jezera Como. Letos to byl již 90. ročník. Bavorská značka je pravidelným účastníkem, a i když je tohle hlavně automobilová záležitost, Němci sem pravidelně vozí také koncepty motorek.

Před šesti lety zde debutoval Concept 90, z něhož se zanedlouho stal R nineT, rok poté to byl Concept Roadster, jenž se stal předobrazem nové generace R 1200 R, bagger Concept 101 v dalším ročníku předznamenal příchod K 1600 B… Nicméně pravidlo to není, z takového loňského konceptu 9cento, sportovní adventury s dvouválcem F 800, zatím nic nebylo a třeba ani nebude a na předloňský elektrický skútr Concept Link bychom nevsadili ani korunu.

Jestli jste dávali dobrý pozor, jeden ročník vám chybí. V květnu 2016 se Bavoři na téhle akci vytasili konceptem R5 Hommage, u něhož už se mluvilo o tom, že jde o takovou první vlaštovku v připravovaném vstupu do cruiserového segmentu. Stroj byl vybaven starým půllitrem, ovšem když se podíváte na jeho tvary a na tvary nového Conceptu R18… Druhý koncept velmi podobných tvarů? To bychom se divili, kdyby nám tím v BMW nechtěli něco říct.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Zatím ale můžeme čerpat pouze z toho, co nám značka řekne v tiskových zprávách, a pokoušet se číst mezi řádky. Stejně jako Hommage, i Concept R18 je přiznaně inspirovaný starými R5, vše je ale očesáno na absolutní minimum. Je to motorka, na které se nejspíš dá úplně normálně jezdit, žádná psycho-stavba, ale nečekejte žádné zbytečnosti. Kapkovitá nádrž, jednoduché sedátko, přední USD vidlice s kryty kluzáků evokující staré lisované paralelogramy, páčky v koncích řídítek, maličké blatníčky, retro světýlka s vroubkováním jak z 50. let (ale jasně že s LED diodami), kastlík na baterku a víc vlastně nic.

Tedy, až na ten motor. Bez urážky, to je prostě hovado. Tady vypadá snad ještě větší než v Revival Birdcage. Může za to i barevné provedení, tady jsou totiž kartery otryskané a světlé, kryty ventilových vík a rozvodového řemenu, sací potrubí ze společného karburátoru Solex, výfuky a odhalený kardan jsou rozleštěné, resp. chromované. A také nápis R18 na karterech. Na mě je toho blýskání teda docela dost a skoro bych si myslel, že motocyklu tohoto bobberového ražení by slušelo spíš něco temnějšího, ale já design ani marketing BMW nedělám. A navíc tady bylo úkolem na motor co nejvíce upozornit, a to se chromem dělá rozhodně dobře, i když výsledek může působit poněkud kýčovitě. Konec přednášky o tom, co se zrovna mně líbí a co ne.

Co by si tedy mohl budoucí sériový cruiser vzít z Conceptu R18? Motor, samozřejmě, děkuji za nápovědu. A fakt bychom si mysleli, že minimálně jedna verze bude takto očesaná. Podívejte se na Triumph a jeho Bobber, resp. Bobber Black. Ten mimochodem také má vzadu zavěšení Cantilever, stejně jako R18, akorát že BMW sází na ještě větší kola – vpředu 21, vzadu 18 palců, rozumně žádné extra šířky. A ten odhalený kardan, ten by byl taky moc pěkný, pokud na to není nějaká euro-směrnice číslo 1568721674, která říká, že se nesmí točit nic, co je v dosahu batolat a neposedných psů. Jelikož se jedná o BMW, určitě tam značka bude chtít „propašovat“ nějakou moderní fičuru, ať už půjde o bezklíček nebo náklonové ABS, nic okatého ale nečekáme.

A kdy to tak bude? Další koncept už avizovaný není. Něco by se třeba mohlo objevit na červencových BMW Motorrad Days v Garmisch-Partenkirchenu, ale tak úplně tomu nevěříme. Takže dost možná že dalším krokem už bude představení sériového cruiseru na listopadovém veletrhu EICMA v italském Miláně. Tam BMW s největší pravděpodobností začne psát novou kapitolu svého života a pokusí se přesvědčit zákazníky, že na cruiseru nutně nohy dopředu mít nemusejí. To jediné totiž s boxerem asi nikdy nepředěláte.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 24 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Marenekk přispěl 3 Kč
vonRammstein přispěl 3 Kč
Mark09 přispěl 3 Kč
Cifa přispěl 3 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
juryna007 přispěl 3 Kč
456 přispěl 3 Kč
Kathedra přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist