globalmoto_unor




BMW R18 B a R18 Transcontinental, volání dálek!

Německý cruiser R18 s obřím vzduchem a olejem chlazeným boxerem je základem dvou dalších modelů. První je Bagger určený hlavně pro sólovou jízdu, druhý je velký dvoumístný Transcontinental. Oba přicházejí s úplně novými audiosystémy Marshall a oba už od začátku nabídnou i hodně zajímavé barevné kombinace.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

BMW pokračuje ve své ofenzivě hlavně na americkém trhu a útočí na H-D a Indian. První verze BMW R18 poměrně zdařile konkurovala dvojici modelů H-D Softail a Indian Chief, s modelem Classic si pak německý boxer podal H-D Softail Heritage Classic a Indian Vintage. No a teď je tu další konkurenční nabídka modelů, které budou muset vzít v úvahu zájemci o Street Glide nebo Electru z Milwaukee, případně o Chieftain nebo Roadmaster ze Spirit Lake. Upřímně řečeno, ta inspirace u "amerických vzorů" v některých rysech až bije do očí, třeba u tvaru přední kapotáže baggeru nebo u přístrojového panelu, na druhou stranu v oblasti klasických baggerů se dá jen těžko vymyslet něco jiného.

Přístrojovka dostala čtyři analogové budíky, které dělají ten správný old-school pocit z jízdy a skvěle se hodí třeba k retro verzi s černým lakem a bílými linkami. Za zmínku stojí pravý budík s ukazatelem POWER RESERVE, který jezdci ukazuje, kolik procent výkonu má ještě k dispozici. Tuhle elegantní funkci si BMW vypůjčilo od další značky ze svého koncernu, a sice od Rolls Royce. Pod budíky je 10,25" TFT displej s možností různých zobrazení (celá nebo rozdělená obrazovka) a připojení k telefonu prostřednictvím aplikace. Telefon si pak za jízdy uložíte do schránky na nádrži se zásuvkou USB a začnete si sypat do hlavy kytarové riffy z reprosoustavy Marshall.

Audiosystém se dvěma 25 W reproduktory v přední kapotáži umí třeba satelitní rádio SiriusXM a pět různých profilů ekvalizéru, čtyři pro reprosoustavu a pátý pro sluchátka v přilbě. BMW samozřejmě nabízí i příplatkové audiosystémy jako Marshall Gold Series Stage 1, který na jeviště přihodí 90wattový subwoofer na obě strany plus 180 W zesilovač. R18 Transcontinental může mít také Stage 2 systém se dvěma dalšími reproduktory 25 W v zadním kufru.

Oba nové modely jsou po konstrukční stránce téměř identické, R18 B (Bagger) má kratší plexištít, užší a kratší sedlo a matně černý motor, Transcontinental s chromovaným motorem má kromě většího štítu a velkorysého a vyhřívaného dvoumístného sedla ještě zadní kufr s opěrkami, spodní deflektory, přídavná světla a chrániče motoru. Proti předchozím verzím R18 se změnila geometrie a cesťáky by měly být ještě o něco stabilnější. Rozvor se zkrátil z 1731 na 1695 mm a naopak úhel sklonu přední vidlice se změnil z 32.7° na 27.3°. V souvislosti s tím se oproti předchozím cruiserům zvětšila světlá výška ze 150 na 183,5 mm.

Když už jsme u číselných hodnot, menší postavy určitě bude zajímat výška sedla. Ta se mírně zvýšila, ale i tak se krátkonožky nemusí obávat, parametry stouply na 720 mm u modelu B a 740 mm u modelu Transcontinental. Díky tomu by se mělo zlepšit pokrčení v kolenou, které bylo trochu nepohodlné u prvních cruiserů . A hmotnost? Bagger v provozním stavu má 398 kg provozní váhy, Transcontinental pak celých 427 kg. Jasně jsou to pořádně vysoké hodnoty, ale v porovnání s konkurencí ještě pořád v normě, například HD Ultra Limited vyhoupne ručičku váhy na 416 kg.

Výhodou R18 by v tomhle směru mohlo být nízko umístěné těžiště kvůli nízko položeným válcům vystrčeným do stran. Na druhou stranu jsem zvědavý, jak se na manipulaci s mohutnou mašinou na místě podepíše omezený prostor pro nohy, když šlápnutí dopředu brání ten mohutný válec motoru... No, pro jistotu si při objednávce příplatkové výbavy do konfigurátoru přihoďte i volitelnou zpátečku.

Motor o objemu 1802 cm3 je naladěný na stejnou vlnu jako u první R18, tedy 91 koní a 158 Nm při 3000 ot./min, ovšem v pásmu 2000-4000 otáček neklesá pod 150 Nm! Tempomat je standardem, funguje od 15 do 180 km/h, stejně jako tři jízdní režimy Rain, Rock a Roll a bezklíčové startování. Palivová nádrž má objem 24 litrů, tedy o celých 8 litrů více než u prvních verzí R18. Na cestách se budou hodit boční kufry o objemu 27 litrů (26,5 litru s audiosystémem Marshall) a horní kufr o objemu 48 litrů (47 litrů s audiosystémem Marshall). I tady zůstává půvabná třešnička na dortu v podobě krásně poniklované odkryté kardanové hřídele na boku motocyklu.

První cenové údaje hovoří o základní ceně 27 350 eur (cca 700 tisíc korun) a 28 350 eur (cca 725 tisíc korun) pro Transcontinental. Ale zájemci musí počítat s tím, že budou jen těžko odolávat nabídce dalších příplatkových paketů, mě osobně třeba hodně uchvátila dvoubarevná kombinace modro-fialové a bílé s pozvolnými přechody, která je ale doménou speciální edice Option 719. V příplatkové nabídce nebude chybět ani adaptivní tempomat AAC s funkcí od 30 do 160 km/h, s detekcí na vzdálenost až 120 metrů. Za zmínku ovšem stojí i fakt, že při uvedení motocyklu na trh zatím nebude k dispozici kvůli celosvětovému nedostatku čipů pro výrobu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
petr13 přispěl 5 Kč
Mark09 přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist