husqvarna_svartpilen_801_2




BMW představuje nové S 1000 RR a dvě verze Adventure

Na právě probíhajícím veletrhu EICMA, se vytasilo německé BMW s řadou novinek. Tou vůbec největší je odlehčený a posílený supersport S 1000 RR, ovšem to není vše. Značka totiž přijíždí také s dalšími variantami nejnovějšího dobrodružně laděného boxeru R 1250 GS, Adventure verzí menší F 850 GS a cestovním pojetím skútru C 400 GT.

Kapitoly článku

Nejprve ovšem ke zmiňované S 1000 RR. Okruhový břit z Mnichova dostal do vínku přepracovaný motor a zavěšení, zhubnul o nezanedbatelných 11 kilogramů a pochopitelně přibyly novinky i po technologické stránce.

Řadový čtyřválec o objemu rovného litru je o 4 kilogramy lehčí, dostal pozměněnou geometrii sání, lehčí výfuk, ale taky systém BMW ShiftCam, tedy variabilní časování sacích ventilů. Následkem toho všeho se mohl výkon zvýšit na 207 koní při 13 500 otáčkách a točivý moment vrcholí hodnotou 113 Nm při 11 000 otáčkách. BMW ovšem uvádí, že v rozpětí od 5 500 do 14 500 otáček je stále k dispozici alespoň 100 Nm. Právě lineární křivka točivého momentu byla zásadním bodem při odlaďování agregátu.

Motor je navíc uložen v pozměněném rámu Flex Frame, kde na sebe bere víc zátěže. Flex Frame umožnil jednak lepší ergonomii, ale právě i další snižování hmotnosti. Zavěšení zadního kola má novou kinematiku a je o dalších 300 gramů lehčí. Na předním i zadním kole může navíc operovat příplatkové adaptivní tlumení Dynamic Damping Control nové generace. Finální hmotnost plně natankované motorky se zastavila na hodnotě 197 kilogramů, potažmo 193,5 kilogramů s paketem M Package.

Z oblasti technologií nechybí kontrola trakce DTC s nastavitelnou redukcí zdvihu předního kola, nastavitelný brzdný účinek motoru, ABS Pro spolupracující se šestiosým čidlem, čtyři jízdní režimy včetně konfigurovatelných závodních módů, ale ani systém pro rychlé rozjezdy nebo omezovač rychlosti v boxové uličce. Standardem je oboustranné rychlořazení, u nějž lze snadno přehodit logiku řazení, naopak za příplatek je tempomat. Na vše jezdec dohlíží skrz nový přístrojový panel s úhlopříčkou 6,5 palce (16,5 centimetru).

Ze závodního okruhu se ovšem přesuňme na horské cesty dálného východu. Jak již bylo řečeno v úvodu, mnichovští si přichystali také nové verze legendárního cestovního boxeru. Již dříve představené R 1250 GS a RT dostalo ještě „naháčovou“ sestřičku R, cestovní RS a terénní Adventure.

Všechny modely pochopitelně těží z nového boxeru. Dvouválec je chlazen vodou (byť mu nechybí ani charakteristická žebra dochlazování vzduchem), má být účinnější, úspornější, výkonnější a taky objemově větší. Jeho 1254 ccm podává celkem 136 koní výkonu a 143 Nm točivého momentu, díky variabilnímu časování ShiftCam dostupného v širokém spektru otáček.

Celá řada modelů je pochopitelně vybavená standardními elektronickými pomocníčky. Sem patří protiprokluz, asistent rozjezdu pro kopce, asistent pro nouzové brždění nebo jízdní módy Enduro a Enduro Pro pro Adventure. Na přání mohou být boxery vybaveny výškově a tuhostně nastavitelným zavěšením Dynamic ESA.

Konkrétní výbava a provedení se ovšem liší pro každý model zvlášť. Verze R má například řídítka pro sportovnější pozici a nižší větrný štít. RS a Adventure mají standardní LED světlomety a Adventure coby vrcholný model disponuje větší nádrží na 30 litrů, drátěnými koly, padacími rány a další ochranou nebo výškově nastavitelným sedlem.

Jenže nezapomnělo se ani na menší řadový dvouválec F 850 GS. I ten dostal verzi Adventure, dovybavenou o LED světlo s denním svícením, výkonnější alternátor se startérem, protiprokluz s ABS a jízdními módy Dynamic, Enduro a Enduro Pro. Taky tady má větší 23 litrová nádrž potenciál až na 550 kilometrů jízdy a nechybí řada terénních vychytávek. Jmenovitě širší stupačky, nastavitelná řadička a zadní brzda, padací rámy chránicí motor nebo ocelový nosič.

Jako poslední se v Miláně představuje nová verze středně velkého skútru C 400 GT. GT v tomto případě znamená cestovní Gran Turismo a ačkoliv je motor i základ šasi stejný, jako u C 400 X, novinka je více orientovaná na delší výlety a cestování. Je tu nové pohodlnější sedlo se samostatným opěradlem, výklopné stupačky spolujezdce byly nahrazeny komfortnějšími plotnami, nechybí vyšší větrný štít nebo standardní bezklíčové startování. Přídi potom dominuje zcela nová maska s LED světlometem ve standardní výbavě.

Základem skútru zůstává i nadále ocelový trubkový rám s teleskopickou vidlicí vpředu a dvojicí tlumičů vzadu. Srdcem je jednoválec o výkonu 34 koní, přenášející sílu na bezestupňovou převodovku CVT.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
pernik92 přispěl 6 Kč
SLAY přispěl 3 Kč
masi přispěl 6 Kč
zmulin přispěl 6 Kč
Destroyer přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 3 Kč
Riksa přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist