yamaha_mt09




BMW HP4 RACE přijíždí v limitované sérii

Technická řešení přinášející maximální výkony na závodním okruhu, byla vždy doménou několika málo továrních závodních motocyklů, upravených k dokonalosti do posledního detailu. V podobě nového HP4 RACE představuje BMW Motorrad čistokrevný závodní motocykl, který bude vyroben v omezeném počtu 750 kusů.

Kapitoly článku

Pokud jde o motor, elektroniku a odpružení, dosahuje HP4 RACE stejné úrovně jako dnešní tovární závodní stroje kategorie superbike. Rám je díky své karbonové konstrukci překonává. Plně natankovaný váží HP4 RACE 171 kilogramů. Je tedy ještě lehčí než tovární závodní stroje, které dnes jezdí závody Světového poháru superbiků, a jeho hmotnost jen mírně překonává závodní motocykly šampionátu MotoGP.

Průmyslově vyráběný karbonový nosný rám, samonosný zadní polorám a kola z karbonu.
Model HP4 RACE se tak stává prvním motocyklem s rámem vyrobeným čistě z karbonu. Ten váží jen 7,8 kilogramu a je vyráběn průmyslově, byť v omezených sériích. Ze stejného materiálu jsou vyrobena i obě kola, což umožnilo dosáhnout snížení jejich hmotnosti o přibližně 30% ve srovnání s kovanými koly z lehkých slitin při zachování mimořádně tuhé konstrukce.

Přední vidlice upside-down FGR 300 i pružicí a tlumicí jednotka TTX 36 G pocházejí z produkce švédského výrobce Öhlins, identické díly používají také motocykly pro Světový pohár superbiků, stejně jako stroje pro MotoGP. Kyvná vidlice z lehkých slitin, vyrobená z frézovaných i plechových částí, je další součástí, která pochází přímo ze Světového poháru superbiků.

I brzdový systém modelu HP4 RACE, jehož základem jsou dva jednodílné brzdové třmeny Brembo GP4 PR, využívá dílů jinak používaných jen ve strojích Světového poháru. Titanové pístky a jednodílné hliníkové třmeny s chemicky niklovaným povrchem představují v tuto chvíli tu nejlepší dostupnou kombinaci materiálů. Ve spojení s ocelovými závodními brzdovými kotouči T-type o tloušťce 6,75 mm a průměru 320 mm nabízí tento systém solidní účinnost.

Novou HP4 RACE pohání čistokrevný závodní motor, podobný specifikacím 6.2 a 7.2, používaným ve vytrvalostních závodech a Světovém poháru superbiků. Disponuje výkonem 158 kW (215 koní) ve 13 900 1/min. Maximálního točivého momentu 120 Nm dosahuje v 10 000 1/min. Maximální otáčky byly oproti modelu S 1000 RR posunuty ze 14 200 1/min na 14 500 1/min. Převodovka je šestistupňová s optimalizovanými poměry jednotlivých převodových stupňů a volitelným stálým převodem (součástí jsou různá ozubená kola a napínáky řetězů).

HP4 RACE je vybaven širokou paletou elektronických řídicích a asistenčních systémů, stejně jako palubním elektrickým systémem, který byl vyladěn tak, aby splňoval závodní požadavky. Bohatá škála informací je k dispozici na 2D přístrojovém panelu s přenosnou datovou pamětí (2D logger).

Další možnosti nastavení pro různé typy okruhu a silniční podmínky nabízí systém Dynamické kontroly trakce DTC, ovládaný omezením přívodu paliva, motorovou brzdu EBR a systém asistence pro jízdu po zadním kole Wheelie Control. Všechny tyto systémy mohou být dle požadavků řidiče specificky naprogramovány pro každý převodový stupeň, což umožňuje optimální využití potenciálu dynamiky, který nový model HP4 RACE nabízí. Mezi další elektronické funkce patří omezovač rychlosti Pit Lane Limiter, který pomáhá dodržet omezení v boxové uličce, nebo Launch Control pro perfektní závodní starty.

Náš tip

Přečtěte si, jak jsme testovali BMW S1000RR v závodních úpravách na okruhu v Jerezu a Monze.

Karbonové doplňky, kryt tlumiče sání a kryt sedla u nového modelu HP4 RACE jsou provedeny v barvách BMW HP Motorsport. Broušená hliníková nádrž s čirým lakem podtrhuje vzhled závodního motocyklu. Cena speciálu se vyšplhá přes dva miliony korun.

Přehled nejdůležitějších prvků nového modelu BMW HP4 RACE:

  • Karbonový skořepinový rám o hmotnosti jen 7,8 kilogramu.
  • Samonosný karbonový zadní polorám s třístupňovým nastavením výšky.
  • Karbonová kola, která přinášejí úsporu hmotnosti až 30 procent proti srovnatelným kovaným kolům z lehkých slitin.
  • Převrácená přední vidlice upside-down Öhlins FGR 300.
  • Pružicí a tlumicí jednotka Öhlins TTX 36 GP.
  • Jednodílné brzdové třmeny Brembo GP4 PR se závodními ocelovými kotouči T-Type 320 (tloušťka 6,75 mm) vpředu.
  • Závodní motor na úrovni Světového poháru superbiků o výkonu 158 kW (215 k) v 13 900 1/min a maximálním točivým momentem 120 Nm v 10 000 1/min.
  • Závodní převodovka s krátkými převody a upravenými poměry.
  • Hmotnostně optimalizovaný elektrický systém s lehkou
  • lithium-iontovou 5Ah baterií.
  • 2D přístrojový panel a 2D záznam dat včetně loggeru.
  • Dynamická kontrola trakce DTC (programovatelná pro zvolené převodové stupně v 15 úrovních).
  • Motorová brzda EBR (programovatelná pro zvolené převodové stupně v 15 úrovních).
  • Wheelie Control (programovatelné pro zvolené stupně).
  • Launch Control.
  • Pit Lane Limiter.
  • Odlehčené doplňky z karbonu s rychlopříchytkami.
  • Lak v barvách BMW HP Motorsport.
  • Omezená série jen 750 kusů, každý individuálně zpracovaný.
  • Model by měl být k dispozici pro zákazníky od září letošního roku s cenou kolem 2 milionů korun.

 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz



TOPlist