husqvarna_svartpilen_801_2




Přilba Bell s vestavěnou 360° kamerou

Zdá se, že invazi elektroniky se nevyhne ani oblast motocyklových přileb. Komunikační zařízení už jsou celkem běžným doplňkem, čím dál častěji se mluví o head-up displejích, a tabu už není ani vestavěná kamera. Přišla s ní minulý týden firma Bell, která na výstavě v Las Vegas ukázala svojí přilbu s panoramatickým snímacím zařízením značky 360fly.

Kapitoly článku

Sportovních kamer, které se dají přimontovat mimo jiné i na motocyklovou přilbu, je na současném trhu nepočítaně. Všechny se ale používají jako nadstavba, která nějakým způsobem naruší aerodynamiku, nemluvě o estetické stránce věci. Výsledek spolupráce firem Bell a 360fly však splyne s povrchem tak, že si jí skoro nevšimnete. Jedná se o panoramatickou kameru zabudovanou do horní části přilby, který umí snímat záběr v šířce 360 stupňů - tedy kompletní okolí. Při prohlížení uloženého záznamu si pak můžete sami vybrat, jakým směrem se chcete v dané chvíli dívat.

Kamera 360fly ale nemusí pracovat celou dobu jen v panoramatickém režimu. Dá se přepnout na čelní pohled, kdy je schopná pořizovat záznam obrazu s poměrem stran 16:9 v rozlišení 2 560 x 1 440 px. Úhel záběru je v takovém případě 178 x 100 stupňů (úhlopříčka 204°). Stejně jako jiné přístroje má také funkci časosběrného pořizování jednotlivých snímků, a to v intervalech 1, 2, 5, 10, 30 nebo 60 sekund.

Při jízdě na motorce asi nenajde moc uplatnění režim autodetekce pohybu nebo zvuku, který  kameru změní na jakousi fotopast. Hledání spouště v rukavicích ale celkem šikovně může ušetřit funkce spuštění nahrávání rychlým pohybem hlavy. 
Nadstandardní výbavou kamery 360fly je vestavěný GPS senzor, umožňující "otagovat" záběry nebo snímky polohou, kde byly pořízeny. Do videa lze přidat formou titulku také data z výškoměru, tlakoměru a tachometru, která přímo v zařízení zpracovává procesor Qualcomm Snapdragon 800. Propojení s počítačem, tabletem nebo chytrým telefonem zajišťují vestavěné technologie WiFi a Bluetooth.
Kamera je odolná proti nárazu a měla by bez úhony přežít pád z 1,5 metru - to je ovšem údaj ze specifikací samotné kamery, a nelze na něj 100% spoléhat v případě, že jí k zemi přimáčkne ještě kilová helma.

Kromě natáčení videa a pořizování fotek funguje kamera vestavěná do přilby i jako bezpečnostní prvek. Podle výrobce umí průběžně vyhodnocovat situaci ve svém okolí a upozornit na blížící se nebezpečí, které je mimo zorný úhel jezdce. V současné době se pracuje na vývoji dalších hi-tech funkcí kamery 360fly, a je klidně možné, že se dočkáme jejího propojení se zmíněnou technologií Head-Up displeje. Momentálně je vestavěná kamera nabízena k top modelům značky Bell; závodní integrální přilbě Pro Star, off-roadové kšiltovce Moto 9 Flex a přilbě Super 2R na sjezdová horská kola.

Konkrétně integrálky řady Star prošly před letošní sezónou kompletní modernizací, jak je vidět už podle tvaru skořepiny. Ta je ve srovnání s předchozím modelem podstatně menší, a aby dokonale padla každému, vyrábí se v pěti velikostech. Vnitřní EPS výstelka má dokonce šest různých velikostí, a u nejlepší verze Pro Star se vyrábí technologií Flex. To znamená, že je složená ze tří vrstev extrudovaného polystyrenu, z nichž každá má jinou hustotu a schopnost pohlcení nárazu při pádu v různých rychlostech. 

Jiný tvar má i plexi, které se zvětšilo v obou směrech, takže poskytuje lepší výhled do stran i směrem k horní hraně - to když je jezdec zalehnutý za kapotáží. Optická třída 1, která zaručuje nezkreslený výhled přes plexi, je u prémiové přilby samozřejmostí. Nově vyvinutý je také systém otvírání plexi jediným stiskem.

Pozornost byla věnována také snížení hluku, kterým byly starší modely Bell Star známé. Po dlouhých hodinách v aerodynamickém tunelu došlo nejen ke změnám tvaru skořepiny, ale také ke snížení profilů ventilačních krytek a zmenšení všech tolerancí. Posun nastal také u použitých materiálů. Dvě okruhové verze - Pro Star a Race Star - mají kvůli lepší ochraně při nárazu navíc ultratenkou vrstvu karbonu, kterou pod názvem Flex Technology firma Bell původně vyvinula pro motokrosovou přilbu Moto 9.

Lépe propracované jsou také vnitřní výstelky, a u modelů Pro a Race najdete i speciální interiér. Materiál VIRUS® CoolJade™ údajně dokáže ochladit vnitřek helmy až o deset stupňů. Základní model přilby Bell Star, určený pro běžné ježdění, se od profi přileb liší materiálem skořepiny Tri-Matrix, "obyčejným" interiérem X-Static, menším spojlerem a samozřejmě dostupnější cenovkou. U top verze Pro Star je skořepina vyrobena z odlehčeného karbonu TeXtreme®,
který se používá na výrobu vozů Formule 1 a závodních člunů. Je o 20 % lehčí než konvenční karbon při zachování stejné pevnosti, a ve srovnání s modelem RaceStar, který má skořepinu z  3K karbonu, je Pro Star o 125 gramů lehčí. Za exkluzivní materiál si ale firma nechá dobře zaplatit: nejlehčí model stojí bez desetikoruny 40 tisíc korun. Základní verze přilby Star s cenou 13 500 Kč je proti tomu výrazně levnější, a za Race Star v barevném provedení RSD necháte v prodejně 20 400 Kč. Kolik bude stát sestava přilby s kamerou zatím není známo. Za samotnou kameru si výrobce účtuje 399 dolarů, což je přepočtu necelých deset tisíc korun.

Jako příslušenství k přilbě se dodává fotochromatické samostmívací plexi, které reaguje na aktuální světelné podmínky, a odpadá tedy nutnost použití sluneční clony, tmavých brýlí nebo druhého plexi.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist