yamaha_demo_tour




Aston Martin AMB 001 – 180 koní, 180 kilogramů, 2 757 000 korun a žádná homologace

Výkonný, exkluzivní, drahý, nesmyslný. Tak by se dala pár slovy vyjádřit novinka, jejíž příchod jsme avizovali v týdnu před výstavou Eicma. První motocykl automobilky Aston Martin postavený ve spolupráci s výrobcem Brough Superior si nic nezadá s exkluzivními placatými automobily. Má výkon závodní motorky, nesvezete se s ní na silnici a na okruh by ji vzal akorát šílenec. Ale budí rozruch, a to se počítá.

Kapitoly článku

AMB 001 vyrobí Brough Superior, který má výrobu na starosti, pouhých sto kusů, i přes ta všechna racionální „proti“, s astronomickou cenovkou 108 000 euro v čele, se ale vyprodá určitě dřív, než stihnete vyslovit Aston Martin. Sběratelé tohle prostě mají rádi a ve finále vlastně vůbec nevadí, že motorka nemá homologaci pro běžný provoz. I kdyby měla, drtivá většina vyrobených motorek se ihned přestěhuje do garáží či obýváků kde budou spokojeně stárnout a v ideálním případě nabírat na ceně. Ty šťastnější exempláře si alespoň čas od času protáhnou písty, když je jejich hrdý majitel nastartuje. Tohle je ostatně případ kolikrát i mnohem levnějších a použitelnějších motorek. Dost ale filozofování, pojďme se podívat, co v Británii vymysleli a ve Francii postavili.

Marek Reichman, výkonný viceprezident značky a kreativní ředitel k jejich jednostopé prvotině řekl: „Věříme, že takto má vypadat špičkový motocykl a jsme hrdí, že na něm jsou křídla Aston Martin. Kromě našich zkušeností, které uplatňujeme při vývoji aut, jako v případě jedinečného Aston Martin Valkyrie, jsme také mohli zúročit naše odborné znalosti v oblasti tradičních řemeslných technik. Finální produkt je opravdu krásný motocykl. Je to designérské a inženýrské umělecké dílo.“ Nezbývá než souhlasit. Podobně tvarované motocykly se čas od času objeví, ale jsou to pouze koncepty, které mají k sériové výrobě daleko. Tedy ne že bychom stokusovou sérii mohli brát nějak sériově... Každopádně design novinky je jedinečný a můžeme v něm najít mnoho symbolů připomínajících to, čím se továrna Aston Martin normálně zabývá.

Když se podíváte na motocykl z boku, linie spodní kapoty bude připomínat tvar bočních karbonových dílů karoserie zmiňované Valkyrie. Ostatně aby si to návštěvníci milánského výstaviště uvědomili, stál prototyp supersportovního automobilu hned vedle. Pod přední kapotáží, jestli se to tak dá vůbec nazvat, je zase výrazné křidélko, které prý skutečně generuje přítlačnou sílu. Unikátní je také tvar nádrže s výraznou horní ploutví. V ní zase vidíme monopost Formule 1, který stál jako vzor pro hyperrsport Valkyrie. Hodně zajímavá je pak přístrojová deska, která je do této ploutve zaseknutá, že to vlastně vypadá jen jako zasazený smartphone.

Takhle bychom mohli křivky a linie popisovat donekonečna, protože jich je na, na první pohled minimalistickém, stroji hromada. Raději se pokochejte sami a nezapomeňte si všimnout dokonalého zpracování. Celá karoserie je samozřejmě vyrobená z karbonu, některé díly kvůli snížení hmotnosti prošly cestou strukturální optimalizace. Kde není uhlíkové vlákno, tam je titan nebo obráběný hliník. U takhle speciální motorky je hodně pokročilá i výroba samotného okřídleného loga značky. Je vyříznuté laserem, má být jen devět mikronů tlusté a je schované pod lakem. Ručně šité kožené sedlo z nejjemnější kůže a rukojeti ze stejného materiálu oproti tomu vypadají trochu fádně.

Samotná konstrukce a technika za vzhledem a zpracováním nijak nezaostává. Motor je starý známý dvouválec Brough Superior o objemu 997 kubíků s kryty motoru obráběnými z leteckého hliníku. To by bylo na Aston Martin ale málo, proto se rozhodli nacpat mezi jeho válce turbo a trošku ho nadopovat. Turbodmychadlo s intercoolerem má variabilní geometrii a moderní turbína s nízkou setrvačností prý dokázala eliminovat klasické zpoždění, díky kterému všechny motocyklové pokusy v osmdesátých letech ztroskotaly. Výfukové potrubí také není obyčejné, jak ho známe. Ani nerez, ani titan, ale speciální slitina niklu, chromu a hliníku zvaná Inconel. Tenhle neobvyklý materiál inženýři zvolili kvůli jeho odolnosti proti vysokým teplotám. Když to vše nakonec sečteme, vyjde nám výkon 180 koní, podle výrobce s ukázkovou odezvou motoru a vysokým krouticím momentem napříč otáčkovým spektrem.

Motor kromě dodávání síly působí také jako nosný prvek podvozku. To je v dnešní hodně za snižováním hmotnosti vcelku standardní řešení. S ním je pomocí obráběných a titanových dílů spojený zadní karbonový rám a obě vidlice. Ty jsou vyrobené opět obráběním hliníkového bloku, přední navíc není klasická, ale jde o paralelogramové řešení typu Fior, které používají standardně stroje Brough Superior. Ty mají také ráfky frézované z hliníku a brzdy Beringer, jenže pro AM 001 je obojí v jiné specifikaci. Kola mají standardní průměr a přední radiálně šroubované třmeny se zakusují do dvou kotoučů standardní velikosti, zatímco u Brougha je to do čtyř malých kotoučů.

Ať už jsou ale brzdy jakékoli, i kdyby byly třeba bubnové nebo dokonce žádné, 180 kilogramů perfektně opracovaného hliníku, titanu, tkaniny a pryskyřice s logem Aston Martin by nám mohlo říkat pane. Vůbec bychom se nezlobili.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 42 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jarda přispěl 6 Kč
JindraM přispěl 6 Kč
Kaabo přispěl 6 Kč
pernik92 přispěl 6 Kč
Dawes přispěl 6 Kč
Ritchy přispěl 6 Kč
SV-Mušketýr přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist