globalmoto_unor




Aprílový test čtyřstopého vozidla o výkonu 1k

Na prvního dubna pro velký úspěch znovu zveřejňujeme recenzi ze sedla vozidla o výkonu 1 kůň.

Konstrukce a design

Model kůň lze zaměřením zařadit spíše mezi endura. Vyznačuje se totiž velkou výškou sedla, je orientován spíše off-road a dovoluje opravdu skvělou průchodnost v terénu. První dojem z tohoto dopravního prostředku je opravdu silný. Kůň je totiž neustále nastartovaný a kdykoli může zaskočit rychlost a dojít k samovolnému rozjezdu. Proto je třeba již při manipulaci na místě dbát výšené opatrnosti. Zvládnutí tohoto dopravního prostředku bez předchozích zkušeností či pomoci odborníků je prakticky vyloučené. Údržba a příprava před jízdou je tak náročný obor, že se o jeho popis v tomto článku ani nebudeme pokoušet.
Nasednutí do sedla ve výšce přibližně 130 cm je docela oříšek a i zde je dobré využít pomoci mechaniků. Ovládání koně oproti motocyklu vykazuje jisté důležité rozdíly. Po usazení do sedla uchopte kožená řidítka, říká se jim opratě. Nohy zasuňte do stupaček, které se v tomto sportovním odvětví nazývají třmeny. Další ovládací prvky toto vozidlo neobsahuje (jen pro hodně pokročilé je dodáván ruční ovladač turbodmychadla, nazývaný v tomto oboru bičík).

Ovládání a jízda

Řazení se nekoná, kůň je jednorychlostní s automatickou spojkou. Ovládání akcelerátoru se překvapivě provádí patami, kterými ze stran mírně šťouchneme do boční kapotáže. V závislosti na intenzitě šťouchnutí se vozidlo rozjede a setrvává v pohybu. Zatáčení se provádí klasicky zatažením za řidítka=otěže na té straně, kam chceme zatáčet. Vyklánění v zatáčkách je spíše nedoporučováno.

Brzdy a odpružení

Brzdy se ovládají zatažením za řidítka=otěže směrem k sobě. Pozor na příliš prudké brždění, při kterém může dojít až k jízdě jen po zadní nápravě (narozdíl o motocyklů, u kterých k tomuto jevu dochází při prudké akceleraci).
Odpružení vozidla jezdci neposkytuje příliš pohodlí, je nutné přizpůsobit nadskakování v sedle podle rázů odpružení. Při velmi rychlé jídě je doporučováno stát ve stupačkách.

Cestování, spolujezdec, spotřeba

Vozidlo je jednomístné, takže spolujezdce lze svézt jen v případě nejvyšší nouze, jak je známo z filmů, zpravidla jen na divokém západě při útěku před bandou lupičů.
Cestování je pak omezeno sítí speciálních servisních stanic označovaných jako stáje. Důvodem je poměrně značná spotřeba speciálních palivových směsí a aditiv, které jsou velmi náročné na zpracování a uskladnění. Nutnou složkou je také pitná voda.

Výkony a technické parametry

Maximální rychlost se značně liší podle modelu a dosahuje hodnot od 20 km/h do 60 km/h. Výkon je ve všech případech shodný - přesně 1 k. Krouticí moment se u tohoto vozidla neudává. Maximální zrychlení lze označit jako živočišné, navíc lze ve speciálních situacích dosáhnout i hodnoty raketové - stačí se postavit těsně za zadní kopyta a silně zatáhnout za ocas...

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist