husqvarna_svartpilen_801_2




Intermot Aprilia a Moto Guzzi: Nové Tuono 125, změny u čtyřválců a karbonové Audace

Italská značka představila na Intermotu jednu úplnou novinku a dále celou řadu pozměněných a vylepšených modelů. Vyberou si tady jak úplní začátečníci, tak zkušení střelci.

Kapitoly článku

Tou úplnou novinkou se rozumí nejnovější přírůstek do rodiny Tuono – naháčů přímo odvozených od kapotovaných supersportů. Stejně jako velké Tuono V4 1100 získává svůj základ z RSV4, nové začátečnické Tuono 125 disponuje rámem, motorem a zavěšením z RS 125. Vzhled se ovšem naplno připodobnil velké verzi, takže nechybí typická vystupující maska a částečná kapotáž s klínem pod motorem. Vpředu se o zastavení stará kotouč o průměru 300 mm, vzadu to dělá 220 mm.

Malý jednoválcový motor už pochopitelně plní emisní normu Euro 4 a motorka disponuje mnoha  dospěláckými prvky. ABS je ve standardu a nechybí multifunkční displej ovládaný z řídítek, měřící časy kol. Informace o motorce si lze zobrazit skrze rozhraní AMP ECU i na chytrém telefonu skrze aplikaci. Chytrá zařízení lze také nabíjet díky zabudovanému USB portu. Zajímavostí je příprava na rychlořazení, kterým lze stroj dovybavit.

Drobnými změnami prošla i druhá malá sportovní motorka od Aprilie – již zmíněná RS 125. Jednou z největších změn je zde přejmenování. Jak již někteří pochytili, malý supersport se nadále nejmenuje RS4 125, ale Aprilia se vrátila ke klasickému RS 125, kterým oslavuje 25 let výročí modelu. Co se dalších prvků týče, vše je prakticky shodné s novým malým Tuonem, neboť základ motorek i jejich výbava se nijak neliší.

Od malých strojů se teď ale přesuňme k těm velkým, a sice k supersportu RSV4 a Tuono V4. Obě motorky doznaly pro modelový ročník 2017 celou řadu změn, týkající se zejména elektroniky. Na přetřes ale přišlo i odpružení, kde se objevují vidlice Ohlins NIX a zadní tlumič TTX (u Tuona pouze za příplatek), nebo brzdy. Jak Tuono tak RSV tedy nově brzdí monobloky Brembo M50, svírajícími vpředu kotouče o průměru 330 mm.

Největší hromada novinek se ovšem ukrývá pod zkratkou APRC, znamenající Aprilia Performance Ride Control. Systém sdružuje elektronické asistenty, pomáhající zrychlit na trati o nějakou tu sekundu. Aktualizovány byly třeba systémy kontroly trakce a Aprilia Wheelie Control. Oba prvky lze nyní nastavit na trati i při plném plynu a to do několika úrovní. Aprilia Wheelie Control, zamezující nechtěnému zvedání předního kola ze země, navíc slibuje výrazně citlivější zásahy.
Co možná nejúčinnější zrychlení z místa by mělo zaručit řízení startů Launch Control. To lze aktivovat ve třech nastaveních a je efektivnější, než dosavadní verze. Lepší efektivity se dočkalo i rychlořazení Aprilia Quick Shift, umožňující změny rychlostí pod plným plynem a bez použití spojky. Aprilia nově nabízí tuto funkci i pro podřazování a opět i pod plným plynem.

Oba velké modely Aprilie zároveň disponují tempomatem s omezovačem, který je zde nazvaný Pit Limiter. Stačí nastavit rychlostní omezení v boxové uličce a potom se může jezdec bez obav pověsit na plyn. Co se ABS týče, Aprilia vybavila ročníky 2017 nejnovější verzí jednotky Bosch 9.1 MP, umožňující funkci ABS v náklonu.

Po motorové stránce obdržely obě sportovní motorky jen relativně drobné úpravy. Nové nastavení řídící jednotky dovoluje posunutí omezovače o 500 otáček u RSV4 a o 300 otáček u Tuona. Zároveň se ale vidlicový čtyřválec musí smířit s novým výfukem, podléhajícím normě Euro 4.

RSV4 RF

RSV4 RR

A nakonec si představíme něco pro ty klidnější jezdce „nestřelce“. Pro ty, co se raději kochají okolní krajinou, má totiž Piaggio Group v záloze Moto Guzzi Audace v nové verzi Carbon.

Jak již název napovídá, standardní Audace se zahalilo do karbonu, ze kterého je vyveden přední blatník a nádrž. Zbytek dílů, jako koneckonců i většina detailů, odívá matně černou barvu, takže je Audace celočerné a opticky vystupují jen rudá ventilová víka dvouválce o objemu 1380 ccm, rudé brzdiče Brembo a nápisy Moto Guzzi na ráfcích. Stejně jako všechny další modely, je i Audace nově kompatibilní s normou Euro 4, která i tady opět znamená nový výfukový systém a sekundární sání vzduchu.

MGX-21

Vespa GTS 125 a 150 s motorem i-Get

Značka Piaggio začala letos u některých skútrů používat ekologický motor i-Get s funkcí Start & Stop, který bude postupně rozšiřovat do celé modelové řady. Stejný agregát se teď poprvé objevuje také ve skútrech Vespa, konkrétně v modelech GTS 125 a 150.

Výhodou inovačního jednoválce je kromě nižší spotřeby a emisí také nižší hmotost a rychlejší starty, za které vděčí dynamostartéru, umístěnému přímo na klikové hřídeli. Při zapnutém systému Start & Stop se motor automaticky vypne po 3 - 7 vteřinách (záleží na jeho provozní teplotě) stání na křižovatce, aby znovu okamžitě naskočil při lehkém přidání plynu. Při parkování se vyklopením bočního stojanu celý systém deaktivuje, a motor je pak nutné uvést do chodu tlačítkem startéru.

Kromě systému Start & Stop se nový motor i-Get pyšní řadou dalších inovačních prvků, jako je chladič zabudovaný přímo do bloku, který snižuje hmotnost a zkracuje čas potřebný k zahřátí motoru. Nová je řídící jednotka motoru, změnilo se nastavení převodů variátoru a také  vzduchový filtr. Jednoválec i-Get o objemu 125 ccm disponuje maximálním výkonem 9 kW, stopadesátka pak dosahuje 11 kW. Výměna oleje je předepsaná po 10 000 km, seřízení ventilů má dvojnásobný interval. Zajimavá je i spotřeba; výrobce udává dojezd 42 km na jeden litr benzínu.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist