yamaha_mt09




Stavby a customy z Milána

Na největší evropské výstavě se kromě produkčních novinek zavedených značek prezentují také nejrůznější stavby a customy z dílen úpravců zvučných i méně známých jmen. Letos se velká pozornost soustředila například na jednostopé SUV s příznačným názvem Brutus nebo showbike slovinského výrobce výfuků s názvem Akrapovič Morsus.Většími expozicemi se pak blýskly domácí firmy CR&S a Headbanger.

Kapitoly článku

CR&S

Rostoucí obliba café racerů a zakázkových customů se projevila například na velikosti stánku firmy CR&S. Tahle partička stavitelů před pár lety přestěhovala do větších prostor na předměstí Milána, a zvýšila svou výrobní kapacitu na současných několik desítek kusů ročně. Pořád však zůstává u ruční výroby a každý motocykl CR&S je svým způsobem unikát. Pomyslný základ výrobního programu přitom tvoří v podstatě pouhé dva modely, které se však dají podle přání zákazníka modifikovat do nekonečného množství variant. 
Starší modelová řada VUN (v milánském dialektu označení pro číslo jedna) vychází z jednoválcového motoru Rotax o objemu 652 ccm, který známe z BMW F650, uloženého v příhradovém rámu vlastní výroby. Prakticky všechno ostatní už záleží na fantazii a finančních možnostech budoucího majitele. Při objednávce si můžete nadiktovat téměř cokoli, od různě drahých podvozkových komponentů, přes nastavení odpružení až po umístění stupaček, řídítek a výšky sedla. Samozřejmostí jsou volitelné materiály nádrže, blatníků a dalších částí (hliník, karbon), barevné kombinace a grafika. Konečný punc jedinečnosti pak každé motorce CR&S dodá gravírovaný stříbrný štítek.
Větší pozornost se soustředila kolem novějšího modelu DUU (v milánském hantecu překvapivě dvojka), který se v nabídce značky objevil teprve před nedávnem. Tahle unikátní kreace má dokázat, že americké big-twiny nemusí nutně jenom brázdit horizonty po širokých a liduprázdných silnicích. Když se obří dvouválec S&S napasuje do italského sportovního podvozku, přidají se špičkové brzdy a celé se to zabalí do exkluzivního designu, výsledek je více než zajímavý. Od chvíle, kdy poprvé na výstavě v Miláně představili DUU jako koncept si v CR&S nedostatek zakázek si rozhodně nemohou stěžovat. A nic na tom nemění ani fakt, že ceníky zakázkových výrobců se od těch sériových podstatně liší.

Headbanger

Sídlí jenom o několik kilometrů vedle, pracuje s podobným materiálem, ale podle úplně jiných not než její skoro sousedi z CR&S. Filosofie další milánské custom díly se nese v duchu starých amerických tradic, konkrétně muziky šedesátých a sedmdesátých let. Firma Headbanger se orientuje na čistý old school, přestože je sama o sobě hodně mladá - byla založena teprve před dvěma lety. I za tak krátkou dobu už si stihla získat dobrou pověst a početnou klientelu nejen v Evropě, ale také třeba v bohatých Arabských Emirátech nebo Rusku.
Stejně jako v případě produkce CR&S, také každý motocykl s nápisem Headbanger na nádrži je jedinečný. Pouze pro orientaci je v nabídce šest základních modelů s naprosto výmluvnými názvy, jako například Foxy Lady, Gipsy Soul nebo Woodstock Boogie. V zásadě lze však téměř libovolně kombinovat čtyři typy rámů s osmi motory v kubaturách od 1 450 do 2 031 ccm a ještě větším výběrem ráfků. Už tak široká paletu možných variant se geometrickou řadou dále rozrůstá s prakticky neomezeným počtem barevných variant, typů řídítek, sedadel, blatníků a dalších detailů.

Brutus

Pracovní čtyřkolku na dvou kolech připomíná unikátní koncept, který v Miláně představil Alessandro Tartarini - syn zakladatele firmy Italjet - který navrhuje design skútrů Lambretta.  On sám jej označuje za jednostopé SUV, s čímž nelze nic jiného než souhlasit.
To, že Brutus vypadá víc jako bojové vozidlo pěchoty než jako motorka, mají na svědomí především masivní pneumatiky Maxxis BigHorn s hrubým vzorkem, používané běžněji na teréních čtyřkolkách. Na pohled byste mu možná hádali víc než 220 kilogramů, ovšem i k této hmotnosti by se hodil o něco výkonnější motor, než je čtyřventilový jednoválec o objemu 750 ccm. Jeho maximální výkon 45 koní není v poměru ke hmotnosti nijak oslnivý, a spíš než   radost ze sportovního vyžití Brutus nabídne jistotu, že vás nezastaví žádná terénní nástraha.
Podobně jako u užitkových čtyřkolek má převodovka s variátorem dva rychlostní režimy, a nechybí ani zpátečka. To pro případ, že k motorce připojíte doplňkovou sajdkáru nebo nasadíte sněžný pás a přední lyže. Více informací zatím není k dispozici, ale pokud italská firma IAR stihne všechno podle plánu, první sériové kusy by mohly vyjet z linky už na jaře 2013.

Akrapovič Morsus

Slovinský výrobce laděných výfuků slaví úspěchy hlavně na sportovním poli, ale poslední dobou se začíná orientovat také na kategorii cruiserů, chopperů a staveb. V souvislosti s tímto rozšířením sortimentu si vloni nechal od svých krajanů z firmy Dream Machine postavit showbike, který úzké propojení značky Akrapovič s custom scénou názorně demonstruje.
Známá silueta škorpiona, která tvoří logo značky, se v nejrůznějších náznacích prolíná celou motorkou počínaje samotným názvem - Morsus v latině označuje kousnutí nebo bodnutí.
Tvar řídítek připomíná rozevřená klepeta, křivky klenuté nádrže napodobují tělo štíra, zatímco špičaté zakončení sedla působí zlověstným dojmem zdviženého žihadla.
Tvary loga Akrapovič jsou vtipně zakomponovány ještě do dalších detailů, například zpětných zrcátek, ale ty na první pohled nejspíš ujdou pozornosti diváka. Z centra zájmu je totiž pravděpodobně vytěsní obrovská kola s plnými disky, jejichž průměr činí neuvěřitelných 26 palců. Asi s nimi nebude úplně snadné poslat rozjetou motorku do ostřejšího vinglu, ale vypadají opravdu famózně.
A zbytek? To už je taková stavitelská klasika. Vzduchem chlazený V-Twin S&S o objemu 1 852 ccm má ve specifikacích napsáno 114 koní a tunu krouťáku k tomu. Šestistupňová převodovkaposílá sílu dál pomocí ozubeného řemene a řetězu, a titanové výfuky dodal pochopitelně sám pan Akrapovič.
Na podvozku najdeme také výhradně kvalitní komponenty, konkrétně obrácená přední vidlici Showa s průměrem trubek 43 mm nebo brzdový systém Tokico s radiálními čtyřpístkovými třmeny.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist