journeyman_brezen




VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Mig_35 (345) napsal 23.01.2019 v 12:47

Petřičák: blablablablabla - ke konkrétním věcem se vůbec nevyjadřuješ, protože je ti evidentně jasné, jaké jsi napsal 3,14čoviny, moje 440i ti roztrhne prdel i o půlnoci, péro mám taky větší, IQ taky - když se mám bavit na tvojí "věcné" úrovni...

Petřičák (184) napsal 22.01.2019 v 21:12

Mikojan-Gurevič 35: Milý příteli, ať už si o mě myslíte co chcete, já jsem narozdíl od Vás zvyklý myslet vlastní hlavou a ověřovat si teoretické poznatky v praxi. Místo elektronických hraček mám mnohem raději poctivé "železo" v podobě dobře zkonstruovaného a vyladěného podvozku, který je bohatě dimenzován vzhledem k dosazenému motoru. Pokud se bavíme o autech, vždy mě dokáže pobavit, když moje osm let stará Alfa Romeo 159 dokáže na technické trati spolehlivě zpráskat i mnohem silnější vozy. A to ji prosím provází všechno, jen ne dobrá pověst. Vysmívají se jí kolikrát i sami Alfisti, že je to těžká kráva. Zajímavé je, že v době představení ta těžká kráva porazila v losím testu i etalon jízdních vlastností - BMW 3. A to je to prosím jen prachobyčejný rozpočtový předohrab s otevřeným diferenciálem. Vrcholem elektronické výbavy je ESP s kontrolou trakce co umí jen sebrat výkon motoru, když přední kolečka prohrábnou. Taky je to ostatně první věc, co po nastoupení pokaždé vypínám.

Capan (190) napsal 22.01.2019 v 14:08

vilemx,ja tomu rozumiem u áut,ale auto má štyri kolesá,blokovanie nevadi,nespadneš. U motorky sa mi zdá kombinácia zadok vypnutý,predok ABS ideálna.Samozrejme,to ABS musí byť vyvinuté, alebo nastavené s ohľadom na jazdu v teréne. Ale je to len moja teória,preto sa aj na fóre pýtam na praktické skúsenosti.

vilemx (228) napsal 22.01.2019 v 13:58

Capan> nesmíš to brát tak, že to platí vždy. Jasně, zablokovat kolo je nežádoucí. Popisoval jsem stav, kdy sjíždíš krokem nějaký sešup a bez ABS to dáš, ale ABS tě pošle dolů skoro volným pádem - taková ta legrační videa na youtube, kdy na kopci stojícímu člobrdovi najednou motorka ujede pod zadkem, jako by mu někdo přeseknul hadice sekyrou. Ve vyšších rychlostech to takhle samozřejmě nefunguje. Tak je problém spíš ta zpětná vazba, resp. rozkmitání celého systému. To jsem se pokusil popsat ve vlákně, které jsi kvůli ABS založil .

Capan (190) napsal 22.01.2019 v 13:48

vilemx, ak som ťa správne pochopil,tvrdíš,že aj v teréne je z hľadiska najlepšieho brzdného účinku dobré blokovať predné koleso? A nespadneš potom? Veď aj tu na MCZ sa v článkoch o jazdení v teréne píše,že blokovať kolesá pri brzdení nesmieš.
Inak to,čo si mi tu popísal je teória,ktorú ja poznám.

vilemx (228) napsal 22.01.2019 v 13:18+1

Capan> V hodně měkkém terénu se při brzdění před zablokovaným kolem nahrne hromádka bahna, písku atd. která začne působit jako klín, když ajzlbuňáci zastavují vagóny. Proto kolo bez ABS zastaví. Ale tím, že ABS nedovolí na delší dobu zablokovat kolo a upustí tlak, kolo se otočí, přejede teprve tvořící se hromádku a podle Murphyho zákona opět narůstající tlak zablokuje kolo právě na té hromádce. Takže vlastně jedeš z malého kopečka, navíc po rozrušeném materiálu = jako na mýdle.
Pro lepší představivost jsem to trošku jsem to zveličil.

Mimo asfalt je zadní kolo dost často ve smyku, ať už záměrném, nebo prostě proto, že člověk má plné ruce s předkem a na zadní se tolik nesoustředí, prostě ho nechá osudu. Takže dost často zasahující ABS by rušilo, resp. znemožnilo schválně udělat smyk.
Protože EU legislativa vyžaduje ABS pouze na předním kole motorky, může výrobce nabídnout off road mód, kde zadní ABS odpojí a citlivost na předním posune na limit, kdy to ještě proleze homologací. Ale úplně odpojit přední kolo de iure nesmí. BMW nebo KTM ti sice prodají konektor nebo položku v palubním PC, která vypne i předek (Honda ne, ta si to nedovolí). Jenže pak jedeš na motorce nezpůsobilé k provozu (klasické not for road use, for race use only, apod.). Tedy stejně, jako bys vyhodil kat, výfuk nebo nabastlil xenon. V lese nebo na MX trati ti to může být jedno, ale co třeba nějaká nehoda na alpských šotolinkách nebo pyrenejských hliněnkách

Bohužel EU úředník či poslanec vůbec nedomšlí a neřeší, že lidé pak vypadají na poušti nebo v tajze se stále svítícími světly nebo vytahanými pojistkami z ABS jako nesvéprávní kokoti :(

Capan (190) napsal 22.01.2019 v 12:49

Nikto mi tu neodpovedal,ako je to s tým ABS na endurách v teréne,že zadok vypnutý,predok zapnutý. Čo sú tu len samí teoretici?

Jacob82 (141) napsal 22.01.2019 v 10:50

Mig_35 Jj, zatim jenom knoflíkem.. Časem to budu muset nadobro vypínat zásahem

Mig_35 (345) napsal 21.01.2019 v 19:47

Ale ono to většinou vypnout jde, Jacobe. Tedy ne u V-Stromu, jak jsem se dočetl v dnešním testu:)

tzr (-1) napsal 21.01.2019 v 16:53

Za mne abs ano ... ani na honde(2017) ani na mtcku(2018) se mi nikdy nezaplo abs necekane nebo ve spatne situaci, jednou kostky a jednou pred prechodem sterk ... jinak o tom ani nevim a ani nemam pocit necitlivych brzd, omezovani nebo neceho podobneho ... Kdyz to porovnam treba s SVckem tak mtcko s abs brzdi jako drak :)

Osobne mam elektronicke vecicky rad, na mtcku se mi libi i kontrola trakce a elektronicky plyn - prepinani map je supr vec ... tesim se az pristi masina bude mit elektronicke tlumice :)

sfv (17) napsal 21.01.2019 v 14:56

Měl jsem dlouho dvě motorky s ABS a 2x mě zachránilo , odbočující traktor s vlekem bez blinkru vlevo -jízda s pulsující páčkou škarpou bez pádu a pak v 90-100 km/h srny no jen tak tak ...Abs u skutru -14 kola jsem velmi často spínal ,takže asi bylo potřeba .Nyní mám CBS a i na štěrku ok , předtím 7 let bez Abs a občas by se hodilo , déšť ,dlažky , bordel s pole..Je rozdíl brzdit s prvními Abs a dnešními třeba s náklonem.Regulace od hrubé Bmw , Yama,Kawa ,Aprilia- guma hvízdá a sklouzne až po Hondu ,Suzuki ,novější Bmw ,Ktm ,Ducati ,MV...ani zkušený borec nedokáže 40x za sekundu regulovat tlak v brzd.soustavě...

pk14 (175) napsal 21.01.2019 v 13:52+3

...velký rozdíl je udělat čáru na letišti a pak měřit... a reagovat v zatáčce na srnku v šeru lesa.
Každý si může jezdit stále i dnes na čem chce... Když ví mj. co je to sytič třeba...

Jacob82 (141) napsal 21.01.2019 v 13:44+2

Mig_35, no jedu domu třeba i bez spojkovýho lanka, bez šroubu páčky řazení (na pětku), bez RZ, kterou jsem po cestě ztratil atd. tak proč ne? Já mám takový to rallye myšlení - hlavně to dostat "na servis" a pak už se to nějak vyřeší Je fakt, že to neni std. situace a povětšinou je jednoznačně ABS výhodou, ale pak jsou tu momenty, kdy tě fakt nejvíc na světě štve, že je to tam daný "natvrdo a povinně" a hlavně, že to nejde a nesmí se to vypnout.. Senzor stojánku, co ti nedovolí ohřívat motorku, protiprokluz a ABS, co nejde vypnout, takže už se vlastně ani sám "nesmíš" učit, jak to zvládnout postaru bez nich, stálé svícení, který nezajímá, že máš v prdeli baterku.. A to u aut je to podstatně horší, dneska už je spousta aut, co ti nedovolí jet bez rukou na volantu, nebo s "unavenejma" očima a bude hůř! A o tom je vlastně ten názor, který tady obhajuji, HLAVNĚ NIC POVINNĚ! Já si to rád přikoupim, když to budu chtít a pak to rád vypnu, když nebudu.. Ale když je to povinně, tak je to špatný, protože až se něco stane a přijde se na to, že jsem vypnul dual, nebo ABS, tak to půjde na triko mě, ať už byla vina na mě nebo ne (jak s alkáčem)..

Mig_35 (345) napsal 21.01.2019 v 12:45

Ehm. No ale nikdo normální přece nejede s rozbitou motorkou dál, Jacobe? Navíc, bych řekl, že moderní motorka to začne hlásit a upozorní tě na to? netuším, ještě se mi to nestalo. Ale zažil jsem, že u F800GS se motorka přepla do nouzového režimu kvůli... kvůli žárovce:)

Jacob82 (141) napsal 21.01.2019 v 12:18+1

Osobně bych byl poněkud opatrný co se týče svojich tvrzení Migu_35... Jsou dílčí údaje a pak komplexní pohled na věc.. Ano, ABS stihne vypnout a zapnout brzdu 10x rychleji než já, ale ABS neví, že tlumič jaxi před pár kilákama praskl na díře v silnici a nefunguje.. V momentě se výpočet adheze totálně míjí realitou a i když kolo jen odskakuje a dá se brzdit téměř normálně, ABS ti z toho udělá jízdu na ledu! Vlastní zkušenost ( i když je fakt, že to bylo starý ABS a dneska už je to trochu jinde- snad).. Počítač vlastně nikdy neví nic přesně o realitě a nikdy se nemůže rozhodovat na základě toho co lidský mozek, jen vypočítává a pracuje s daty, které tam člověk vložil a spojil algoritmem. Tudíž NIKDY nebude schopen komplexně řídit motorku líp než člověk! Alespoň ne za našich životů! Zeptej se u Yamahy..

Left (30) napsal 21.01.2019 v 11:27+1

Já děkuji bohu, že pod šotolinovým sjezdem na BMW 800 gs byl velmi dlouhý dojezd a ne skála ,jinak už bych tohle nepsal. Dát ABS na enduro, byť cestovní co se po každém startu znovu aktivujena může jen blb co vám buď usiluje o život, nebo ještě hůř někdo totálně neznalý jízdy na motocyklu. Mimo asfalt vás takto nastavené ABS spolehlivě zabije, to stejné jsem zažil když mi vylétlo do cesty auto od benzinky a moto mi neumožnila obvyklý smyk v přímém směru. ABS pro začátečníky a jen na asfalt, spíš mě zabije jak pomůže a nejhorší že to nebude vlastní vinou ale někoho kdo rozhodl, že moto bude rozhodovat za jezdce

Petr59 (8) napsal 21.01.2019 v 11:19

Moje zkušenosti: jezdím na skůtru a na motorce, oboje bez ABS. Když byl skůtr před deseti lety téměř novej a já nezvyklej na celkem jedovatý brzdy, v koloně najednou všichni stáli a já ležel (vyhozený rameno - moje). Loni na motorce v Itálii ob auto přede mnou bouračka, dotancoval jsem s naloženou motorkou tak cca půl metru za zadní nárazník toho přede mnou. Ustál jsem to, ale brzdil jsem i očima a trochu jsem taliánům progumoval silnici. Moje žena má cébéefko s excelentníma brzdama s ABS. Vyzkoušel jsem a letos chci vyměnit skůtra za jinýho s ábéesem. Jezdím už celkem dlouho, ale přestože rád trénuju vyhýbací manévry mezi kanálama a dírama na silnici, stejně vím, že po těch brzdách v krizové situaci hrábnu. A vykloubený rameno fakt bolí

Mig_35 (345) napsal 21.01.2019 v 08:34-1

Osobně bych byl poněkud opatrný co se týče svojich tvrzení Petřičáku...
Chápu, že jsi stará škola, ale nevím, jestli v tomto případě nejde spíše o vydávání nouze za ctnost.
Průměrná reakční doba řidiče...

Celková reakční doba pak závisí na úhlu zaměření pohledu a pohybuje se od zhruba 0,4 do 1,5 s

--- zatímco elektronika vyhodnocuje poměr otáčení kol vůči sobě a další aspekty stonásobně častěji, než jakýkoliv řidič a tudíž může zareagovat daleko rychleji. Nejnovější systémy v automobilech kooperují s GPS a tudíž dokážou reagovat ještě lépe, to v motorkách asi ještě chvilku nebude. Nikdo z nás není lepší v reakcích na vzniklé situace, než stroj, bohužel. Nikdo z nás neřadí rychleji a plynuleji než automat. To, o čem píšeš, tj. autonomní řízení ztroskotává na tom, že nikdo nemůže stroj v krizových situacích donutit k tomu, aby zareagoval tak, že někomu ublíží, aby ochránit tvoje zdraví/život. Tohle si nikdo nelajzne a zatím to nevypadá, že by někdo vymyslel, jak to občůrat. Jinak vše ostatní dokáže stroj dělat líp, než člověk.

Jinak běžný pilot o moderním ABS vůbec neví a nijak ho neomezuje, dřevní doby ABS byly samozřejmě někde jinde ale s postupujícím časem je bohužel realita to, že zastavit na kratší vzdálenost dokáže člověk s ABS, než bez něj, samozřejmy s výjimkou nezpevněných cest. Do terénu jednoznačně ABS a protiprokluz nejsou moc vhodné.
A ne - elektronika nedělá chyby, chybu může udělat jen člověk, který tu elektroniku naprogramoval, elektronika dělá to, co se jí řekne.

Petřičák (184) napsal 21.01.2019 v 00:57+1

Osobně bych byl poněkud opatrný co se týče hodnocení jezdeckých schopností jiných lidí. Přeceňování vlastních schopností je jev běžný, ale velmi podobné je to i s jejich podceňováním. Nemám problém prohlásit někoho za blbce, pokud mám po ruce jasný důkaz, že tomu tak je. V opačném případě je lepší zůstat potichu. Může se totiž ukázat, že pravdu měla protistrana. Dnešní elektronika je vyspělá, ale to neznamená, že nedělá chyby. Je to jen hromada softwaru a hardwaru fungující v mezích fyzikálních zákonů. Kdyby byli dnešní elektroničtí pomocníci opravdu bezchybní, živý řidič by již nebyl potřebný. Namísto toho pomalu prosakují zprávy, že vývoj samořídících systémů vozidel je jedna velká bublina a nikdo nemá v ruce nic, co by se člověku dokázalo alespoň vyrovnat, natož jej předčit. Btw., já mám v autě pořád klasický fofrklacek a nedám na něj dopustit. Pokud řidič není s prominutím vůl co neví, jak se mechanická převodovka správně používá, a při vývoji nedošlo ke konstrukční vadě, jedná se o jednoduchou a tím pádem i velmi spolehlivou komponentu, která ke svému životu vyžaduje jen občasnou (cca 1x za 200kkm) výměnu předepsaného oleje. Neříkám, že automaty nejsou spolehlivé, ale jsou násobně složitější a pravděpodobnost drahé závady je podstatně vyšší.

Kitko (-2) napsal 20.01.2019 v 22:25-3+1

Pre menej skuseneho jazdca - dolezity pomocnik a zachranca.

Pre profika a naozaj skuseneho matadora - absolutne ziadny problem.

Jedina skupina jazdcov, pre ktorych je ABS problem, su krcmovi chvalenkari, ktorych jazdecke ambicie vysoko prekracuju tak ich realne schopnosti ako aj IQ. Sice kricia najviac, ale ich nazory su irelevantne. A tak je to spravne.

To je ako s automatmi pri autach (a motorkach). Najviac kricia ti, ktorym by sa ten automat setsakramentsky zisiel.

Capan (190) napsal 20.01.2019 v 18:53+1

https://www.motorkar...bo-hrdina-24942.html

Ak ste to ešte nečítali.
Brzdy s ABS tu prakticky nezaostávajú.Je to ale test. V praxi treba prirátať stres v krízovke a tu má navrch ABS.
Alebo inak: Neskúsený jazdec s ABS sa dokéže dosť priblížiť výbornému brzdárovi bez ABS.

Ďalšia vec je,že test je starší a technika možno odvtedy zasa pokročila.

Capan (190) napsal 20.01.2019 v 18:10

vilemx,veď som už písal,že som proti direktívam. Malo by to byť na báze dobrovoľnosti,ale to je utópia.
Akurát nesúhlasím s tým,čo napísal Petřičák.
A v teréne na motorke nejazdím,preto sa pýtam.

vilemx (228) napsal 20.01.2019 v 14:54

Capan> clovece, neodhlasoval jsi tu povinnost prave ty? Tve dotazy i zavery jsou presne v tom duchu, ze kdyz ti ABS vyhovuje, tak ho naridime vsem. Prestoze o moznych problemech mimo asfalt neco mlhave tusis, tak dame “kompromisni” ulevu na zadek, ktera tomo moc nevyresi a smitec, jdeme zavadet dalsi opatreni (e-call, tlak v pneu, automaticke sviceni bez moznosti vypnuti, atd.). Mame dalsi carku v poctu zachranenych maminek s kocarkem.

Capan (190) napsal 20.01.2019 v 14:03

A čo sa týka ABS na motorke v teréne: kombinácia ABS vzadu vypnuté,vpredu zapnuté je zlá ? Je lepšie tam to ABS nemať ani vpredu?

Capan (190) napsal 20.01.2019 v 13:59

Petřičák,a kedy že to ABS posobí zmatene a kontraproduktívne? Berme cestu,terén neovládam. Teda trocha,ale v aute a tam by som prijal vypínateľné ABS.
Podľa mňa skúsenosti a predvídavosť sú veľké plus,ale ABS k tomu je ďalšie plus navyše.

Petřičák (184) napsal 20.01.2019 v 12:26

mmp: Díky, přesně něco takového jsem očekával, urban legends jsou sfiňa.
vilemx: Obávám se, že tak daleko vývoj různých senzorů hned tak nedospěje z jednoho prostého důvodu. Ty elektronické hračky fungují na sobě navzájem více méně nezávisle, kdežto řidič má tu obrovskou výhodu, že před sebe vidí a dokáže reagovat v předstihu. ABS či kontrola trakce reagují vždy až na nastalou situaci. Jinými slovy čím zkušenější a předvídavější řidič, tím menší potřeba elektronických berliček a častější vznik situací, kde zmatená elektronika působí kontraproduktivně.

vilemx (228) napsal 20.01.2019 v 11:17

Vubec nema smysl tady resit, jedtli je ABS nebo dual pro bezneho ridice standardni motorky pri vetsine situaci prinosem nebo na obtiz. Mne vadi ta povinnost. Jednak je zbytecna (co tak sleduji interaty, tak v pripade volby za priplatek se tech motorek bez ABS v poslednich letech pres zavedenim narizeni moc neprodalo), zaroven tahle povinnost znamena, ze deaktivace na silnici (at uz za priplatek origo stekrem nebo samo domo) muze byt v pripade nehody problem. Vyrobci to vedi, proto se do uplne deaktivace moc nehrnou a mezi sebou si protireci, jestli to legalni je nebo ne. Prinosem snad bude, ze vyvoj prinese ABS schopne (ne)fungovat i v bahne, pisku, snehu, takze rucni deaktivace uz nebude nutna.

deluxa (347) napsal 20.01.2019 v 09:57

Dual brzdy maju velky zmysel pri tazsich cestovnejsich moto, nic lepsie neexistuje. V kombinacii s abs su totalne blbovzdorne, nic neriesite len stlacate packu. Je to az nebezpecne ked potom presadnete po case na nieco ine a hrabnete takym stylom po brzde.. Komu vadia dual na svojej mal by sa poobzerat po inom type moto. Mna dostali viac krat z neuveritelnych sraciek typu..."idem na isto k zemi". Clovek nie je robot aby zvladal vsetky necakane situacie na ceste. 100 ich zvladnete lavou zadnou a tu 101 nebudete vobec ocakavat. Prave preto to tam montuju. Kto jazdi vela a casto ten by nemal riesit bezpecnostne systemy ale mal by byt vdacny ze tam su...

mmp (22) napsal 20.01.2019 v 09:55+3

Petřičák: ADAC - Seit 1.Mai 2014 muss jeder Bewerber für die Klasse A, A1, A2 oder AM geeignete Motorradschutzbekleidung bei der praktischen Prüfung tragen. Die Schutzkleidung ist in der Praxis auch während aller Ausbildungsfahrten zu tragen.

Die Motorradschutzbekleidung besteht aus:
passendem Motorradhelm,
Motorradhandschuhen,
eng anliegender Motorradjacke,
Rückenprotektor, falls nicht in Motorradjacke integriert,
Motorradhose,
Motorradstiefeln mit ausreichendem Knöchelschutz.


Problematisch ist, dass keine verbindliche Norm für die Schutzbekleidung genannt ist. Aus Sicherheitsgründen sollte bei der Anschaffung der Schutzkleidung darauf geachtet werden, dass nur ein nach ECE-R 22/05 geprüfter Motorradhelm verwendet wird und die Protektoren eine CE-Prüfung (Norm 1621-2) haben.
Bis heute gibt es keine gesetzliche Norm, die das Tragen von Schutzkleidung für Zweiradfahrer - außerhalb der Fahrausbildung und praktischen Prüfung - verpflichtend vorschreibt. Es gibt für Schutzkleidung und insbesondere für Protektoren nur verschiedene europäische Normen (EN 1621-1 und EN 1621-2), welche die Qualitätsanforderungen bei Schutzpolstern und Protektoren normieren. Aus diesem Grund gibt es auch keine Rechtsnorm, mit der das Nichttragen von Schutzkleidung bestraft werden kann .
viz https://www.adac.de/der-adac/rechtsberatung/motorrad/motorradbekleidung/

...takže je předepsáno oblečení pouze v autoškole, pro běžné držitele ŘP při jízdě jsou ochranné prvky na osobním rozhodnutí a zákon nařizuje pouze minimum prvků ochrany (helma, brýle...) a nic se nezměnilo...možná to někde mají jinak, ale nikde mi nikdy oblečení nebo helmu nekontrolovali...

Petřičák (184) napsal 20.01.2019 v 00:21

Ono to z mého příspěvku přímo nevyplynulo, ale povinné nevypínatelné ABS považuju za prasárnu nejhrubšího zrna. Stejně tak mi přijde absurdní poslouchat brekot estabilishmentu že léčba jeho oveček je drahá, když vidím, kolik zdrojů dokáže vyhodit oknem za naprosté hlouposti. S tou rakouskou policií jsem nic takového neslyšel, je možno k tomu veřejně získat více informací (klidně v němčině či angličtině)? Minimálně na území našeho Absurdistánu praktikuji přístup páně D-FENSe: s policií se slušný člověk nebaví, pokud se představitelům zákona cokoli nepozdává, od projednání tu máme správní řízení.

Předchozí
1 2 3
Následující



TOPlist