globalmoto_duben_nolan




Základní nastavení cestovního endura s redakční Afrikou

Už v prosinci se nám v redakční garáži zabydlela nová Honda Africa Twin Adventure Sports a než se sezona rozjede na plné otáčky, je potřeba si ji nastavit. Pojďme se podívat na základní nastavení ovládacích prvků, jako jsou páčky, řídítka, pedál zadní brzdy nebo řadička. Celkově to nezabere moc času, ovšem výsledný efekt je větší, než by se mohlo zdát a na motorce se ve finále bude jezdit o dost pohodlněji a vlastně i bezpečněji. Nastavení do jisté míry ovlivňují fyzické proporce jezdce, ale i prostředí, ve kterém se bude prohánět nejčastěji.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Ano, každý preferujeme jiné nastavení a každému sedí něco jiného, nicméně je dobré si motorku nastavit do jistého základu, protože jedině pak všechno funguje, jak se sluší a patří. U cestovního endura je nastavení možná o něco náročnější, protože na něm jezdíme v sedle po asfaltu a také ve stupačkách v terénu, což to si pochopitelně žádá své. Velikou roli hrají boty, protože je velký rozdíl mezi těžkou motokrosovou botou s vysokou špičkou a lehkou cestovní botkou s nízkým nártem. Budeme tedy nastavovat pozici řadicí páčky, pedálu zadní brzdy, ale mrkneme se také na řídítka a spojkovou či brzdovou páčku. Jak už zaznělo, nastavení ovladačů hraje obrovskou roli, a to samé platí o dobře napnutém a namazaném řetězu, správných tlacích v pneumatikách nebo dodržování servisních intervalů. Dobře nastaveny ovládací prvky dost zásadním způsobem ovlivňuje správnou pozici těla a to hlavně při jízdě v terénu, kdy je na ni kladen veliký důraz.

Řídítka

Pojďme to vzít od shora dolů a nastavme si řídítka. Určitě není dobré řídítka extrémně vytočit dopředu nebo naopak moc k sobě. To ovlivňuje samotnou ovladatelnost motorky, ale i pozici jezdce při jízdě vsedě i ve stoje. Řídítka je ideální nastavit do osy vidlice a pomalu dotahovat spodní šrouby a pak utáhnout ty horní.

Pokud máte chuť experimentovat, zkuste si řídítka dát hodně dopředu a pozorujte, jak se projev motorky rapidně mění, a poté naopak natočit citelně k sobě. Okamžitě poznáte, jak velké věci dokáže udělat pár stupňů a jak motorka ztrácí ideální vlastnosti nebo je naopak získává zpět. Toto nastavení je důležité pro ideální držení těla a pozici loktů při jízdě ve stupačkách. Všeobecně se dá říct, že řidítka blíže k jezdci vyhovují silničnímu ježdění v sedle a naopak řidítka nastaveny více dopředu ježdění ve stupačkách. Nastavení řídítek ovlivňuje pozici páčky spojky a brzdy, takže proto je dobré páčky nastavovat vždy až po řidítkách. Většinou to s sebou vezme i pozici zrcátek, takže je musíme znovu nastavit pro ideální výhled za sebe, ovšem to je prkotina.

Páčka spojky a brzdy

Vždy je potřeba začít nastavením řídítek a až po nich se věnovat páčkám, protože pootočení řídítek jejich pozici logicky ovlivní. Páčky spojky i brzdy by měly být jistým kompromisem pro jízdu ve stoje i vsedě. Opět tedy nastavíme do základního nastavení, které si potom upravíme podle svých priorit. Každopádně platí, že páčky nesmí být sklopeny extrémně dolů, protože vsedě by na ně nebylo možné dosáhnout a nutilo by to mít zápěstí zalomeno nepřirozeně dolů. To samé platí v opačném případě, kdyby byly páčky přehnaně nahoru, tím pádem by bylo zápěstí zalomeno krkolomně nahoru. Pak by při jízdě ve stoje nešlo citlivě ovládat ani brzdu, ale ani spojku, to by byla chyba.

Motorku je proto ideální postavit na centrální stojánek nebo opřít o zeď v garáži, posadit se na ní a objímky páček lehce povolit a pootočit do pohodlné polohy. Potom si stoupnout do stupaček a opět pozici upravit. Když to přeženu, ve finále by měly být páčky mírně sklopeny dolů. Důležité je mít obě páčky ve stejné pozici, tedy ve stejném úhlu sklopení a nikdy by neměly být zároveň s koncem řídítek, ale zhruba jeden až jeden a půl centimetru od kraje. Opět je dobré skočit do sedla a při správném posedu s offroadovou pozicí loktů položit prst na páčku. Tím se ukáže pozice páček vůči kraji řídítek. Pozice páčky ovlivňuje také tuhost ovládání, a pokud tedy chceme docílit lehčího chodu, je potřeba docílit větší páky, což v praxi znamená páčku posunout více ke středu řidítek. Je neuvěřitelné, jaký kousek stačí pro citelnou změnu. Nastavuje se také vzdálenost páčky od řidítka. Dobré je pamatovat na to, že se objímky páček nesmí utahovat na krev, ale nechat jim mírnou volnost k protočení. Tím se totiž při pádu eliminuje zlomení páčky.

Řadicí páka

Nyní se přesuňme dolů a nastavíme si řadicí páčku. Je to otázka chvíle, ovšem je dobré mít po ruce největší botu, tím mám na mysli těžkou offroadovou botu a tomu nastavení podřídit. Pokud je páčka ponořena moc dolů, jen těžko pod ni dostaneme vysokou špičku motokrosové boty a zařadit vyšší kvalt bude nadlidským úkonem, nicméně to nesmíme přehnat, protože pak by řazení rychlostí dolů dalo pořádně zabrat. 

Někdy stačí povolit pouze dvě matky na táhlu řazení a šroubováním si výšku upravit, tak jako u naší Hondy Africa Twin. Pokud to nestačí, musí se řadicí páčka poposadit o zoubek či o dva. V tomto případě doporučuji označit si původní pozici lihovou fixou a mít tak jistotu, kam ji usazujeme. Řadicí páka by měla být spodní hranou zároveň s horní hranou stupačky, ovšem můžeme ji nastavit zhruba centimetr nad úroveň hrany stupačky. Vše se pochopitelně odvíjí od boty, ve které jezdíme.

Zde záleží, jak vysoký nárt má motokrosová nebo cestovní bota, protože to se liší podle modelu bot. Každopádně je dobré nejdříve nastavit do základního nastavení a teprve potom dále upravovat. Opět je důležité, aby pozice seděla jak jízdě ve stupačkách, tak jízdě v sedle.

Zadní brzda

Podobné je to také s pedálem zadní brzdy, který by měl vyhovovat jízdě vsedě, ale i jízdě ve stoje. Ideální je mít pedál stavitelný, tím mám na mysli trn, který lze nastavit do vyšší nebo nižší pozice, což se hodí ve chvíli, kdy střídáme terén za silnici a naopak. Pedál zadní brzdy je dobré nastavit tak, aby hrana ozubeného trnu byla víceméně zároveň s horní hranou stupačky.

Někdo preferuje mít trn brzdy o fous výše než je hrana stupačky, což vyhovuje zejména jízdě ve stupačkách. Při nastavení poslouží klíč či montýrka, kterou si položíme přes stupačku a brzdu, a v tu ránu je vše jasné. Pokud by byl pedál brzdy příliš dole, byl by problém citlivě dávkovat brzdný účinek při jízdě ve stoje a pokud by byl naopak moc nahoře, nebylo by pohodlné brzdit vsedě.

Pneumatiky

Nesmírně důležité jsou tlaky v pneumatikách, tady je potřeba zdůraznit, musíme dodržovat předepsané hodnoty výrobcem. Ty pochopitelně najdeme v manuálu, ale také na štítku, který je v případě Afriky Twin nalepen na krytu řetězu. Pokud máme špatné tlaky, tak za prvé motorka nemůže fungovat a za druhé si ničíme gumy, respektive je špatně sjíždíme. Placatý zadek nebo špičatý předek nemůže zákonitě fungovat a s motorkou se v lepším případě budeme prát zatáčku, co zatáčku. Volba pneumatik se odvíjí od toho, kde se budeme pohybovat nejčastěji a podle toho si vybereme pneumatiku s různým poměrem silnice/offroad. Trh je opravdu pestrý a dá se říct, že se prodávají pneumatiky velice kvalitní a pak už záleží na každém, co preferuje a co od pneumatik očekává. 

Nedoporučuje se ale pneumatiky kombinovat a obouvat na předek i zadek různé typy nebo výrobce, protože jedině celá sada funguje a poskytuje stoprocentní jízdní vlastnosti. Přeci jen kompletní sady výrobci nevyvíjejí jako celek pro srandu králíkům. Co se tlaků v pneumatikách týče, existují případy, kdy se pneumatiky při jízdě v terénu ufukují. Tady je ale potřeba pamatovat, že se do terénu většinou dostaneme po asfaltce a pak se po ní zase vracíme, takže bychom měli tlaky snížit na rozumnou hodnotu, aby to na silnici nebylo, jak se říká „o hubu“. Když se v terénu vyřádíme, je ideální zajet na nejbližší čerpací stanici a tam si opět tlaky upravit na správné hodnoty.

Řetěz

Také napnutí řetězu je jasně definováno výrobcem, a to je důležité dodržet. Opět tím šetříme materiál a zrovna tak svoje peníze, protože jedině správně nastavený řetěz podle předepsané hodnoty vydrží větší nájezd a rozdíl je větší, než by si člověk myslel. Jak známo, řetěz je nutné pravidelně mazat a čistit, protože jedině tak prodloužíme jeho životnost.

Plyn

V neposlední řadě je potřeba zkontrolovat plyn a jeho chod, protože pokud se správně nevrací, může být vymalováno už před garáží. Je fakt, že toto je záležitost spíš údržby než nastavení, ale i tak bychom plynovou rukojeť měli zkontrolovat. U cestovních endur vybavených bástry se někdy stane, že o ně plyn drhne, zejména pak po pádu, takže se s lehkostí nevrací a je ho potřeba dostat do normálu. Z tohoto pohledu je fuk, zda je plyn klasicky lankový a nebo elektronický ride-by-wire. Každopádně u klasiky se vůle plynu se nastavuje pomocí matiček na konci lanka u plynové rukojeti a je ideální nastavit jen s opravdu minimální vůlí. Pozor ale na příliš velké utažení! Pokud budeme nastavovat, není od věci si motorku nastartovat a dát řidítka na levý i pravý doraz a pozorovat, zda si tím samovolně plyn nepřidává.

Toto je základ, do kterého je dobré motorku nastavit a doladit si ji k obrazu svému. Jedině tak budeme jezdit lépe, bezpečně a ve stylu. Navíc je dost pravděpodobné, že nás nebude tolik bolet tělo a to platí předevší o předloktí a zádech.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 42 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Lajsa přispěl 3 Kč
ZdenalH přispěl 6 Kč
pernik92 přispěl 6 Kč
Ritchy přispěl 6 Kč
krejzy přispěl 3 Kč
Al_da přispěl 6 Kč
Zdenek54 přispěl 6 Kč
rici11 přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist