Ruce v teple

I přes podzimní počasí a blížící se konec sezony nás určitě čeká alespoň pár slunečných dnů na poslední vyjížďky. Při ranním startu jde pára od pusy a po deseti kilometrech nejsou cítit prsty. Kromě teplých rukavic může pomoci jen jediné - vyhřívané rukojeti.

Ruce v teple
Mít ruce v teple je často k nezaplacení i v letních měsících, třeba při pořádném dešti, nebo jízdě v noci či v horách. Vyhřívané rukojeti jsou poměrně jednoduché elektrické zařízení pracující na principu elektrického odporu, kdy se zahřívá spirála zalitá v gumě samotné rukojeti. Montáž je možná v podstatě na všechny druhy motocyklů s 12V elektroinstalací. 
Možností je samozřejmě mnoho - od nejlevnějších sad za pár stokorun až po dražší produkty v řádech několika tisíc. Někteří výrobci dodávají vyhřívané rukojeti již jako příplatkovou výbavu k motorce a třeba u takových bavoráků jde skoro o samozřejmost. V principu posloží všechny rukojeti stejně, ale rozdíl nastává napřiklad při nastavování teploty, zpracování ovladačů a především ergonomii rukojetí. Levnější sady mívají dost velký průměr a po několika kilometrech držení tlusté „trubky“ začínají nepříjemně bolet prsty a dlaně.

Montáž

Montáž vyhřívaných rukojetí by neměla být velkým problémem a není se čeho bát. Je třeba pečlivě odstranit původní hefty. Při koupi si dejte pozor v případě atypického průměru vašich řidítek. Nasunout nové rukojeti by mělo jít lehce, pokud jdou ztuha, stačí si pomoct trochou jaru či mýdlové vody, ta se časem odpaří a rukojeti budou držet jako přibité.
Dalším komponentem je samotná regulace teploty. Ovladač je dodáván s objímkou na řidítka, tady není třeba hledat nic složitého. Kabeláž spojující ovládání a obě rukojeti se poté připne páskami k řidítkům a zapojí dle popisu na konektorech. Pozor jen, aby jste nechali dost dlouhý kabel u plynové rukojeti. Stává se, že se ukroutí a přestane fungovat.
Nejproblematičtější část je samotné zapojení ke zdroji. Možností je několik. Vyhřívané rukojeti se dají zapojit přímo na baterii. Zde ovšem vzniká riziko vybití baterie, když zapomenete vyhřívání  vypnout, nebo když Vám nějaký dobrák na parkovišti otočí ovladačem. Tento problém se dá jednoduše vyřešit zapojením relé za pár korun, které vám rukojeti při vypnutí zapalování motoru odpojí.
Dost motorek má také vyvedené svorky přímo ze spínací skříňky připravené právě pro montáž doplňkových světel, zásuvek, nebo právě rukojetí. Rukojeti pak fungují jen při zapnutém klíčku a jsou samostatně jištěny. Dobrá sada vyhřívaných rukojetí by samozřejmě měla mít pojistku na přívodním kabelu. Bez jištění může taková sada napáchat spoustu problémů, takže raději připlaťte, nebo vyberte jinou.
Na ilustračních fotkách je pro příklad sada od firmy Koso z pražského Bikers Crownu.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.09
Známkováno: 11x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist