globalmoto_unor




Řidičák na motorku - teorie

V dnešním - již třetím - pokračování článku se budeme věnovat nudnějšímu tématu, kterým je teorie.


Teoretická výuka

v autoškole může probíhat jednou či vícekrát týdně, obvykle navečer, abyste to stihli z práce nebo ze školy. Doba výuky je zpravidla dvě až čtyři vyučovací hodiny po 45 minutách. Lenka tedy musí absolvovat několik sezení v učebně + navíc kurz zdravovědy. V učebně spolu někdy sedí uchazeči o papíry na motorku i na auto, protože většina pravidel je pro obě skupiny stejná. Hodiny jsou obvykle členěny do příbuzných skupin, takže na jedné lekci se například probírají „křižovatky“ a „řízení provozu“. Správný lektor se neomezuje na suchý výklad, ale měl by se snažit zapojit posluchače do řešení otázek a umožňovat kdykoli vznášet dotazy.
Při výuce lze výklad zároveň sledovat v učebnici či zákonu. Autoškola, kterou navštěvuje Lenka používá při výuce také moderní projekci pomocí dataprojektoru přímo z počítače na projekční plátno. Jenom škoda, že je zatím málo výukových programů. Před první lekcí doporučuji zakoupit si sadu učebnic. Většinou jsou k dostání přímo v autoškole. Lenka si domů přinesla 3 učebnice:
  • Příručku „Motoškola“ s informacemi o jízdě, technice a údržbě motocyklu.
  • „Pravidla pro každého“ - komentovanou učebnici pravidel provozu na pozemních komunikacích
  • „Seznam testových otázek“ s výčtem otázek a vedle s vyznačením správných odpovědí.
  • Příručku Motoškola bych navíc doporučil každému, kdo hledá jednoduchou publikaci, kde se dozví ucelené základy předpisů týkajících se jízdy na motocyklu, ovládání motocyklu, zásady jízdy, základní technické informace a rady pro údržbu. Autoškola by také v učebně měla mít k dispozici video, protože některé dopravní situace je určitě lepší ukázat než popisovat.
    Při školení byste se také měli dozvědět alespoň základní povinnosti a postupy chování v případě dopravní nehody.

    Školení zdravovědy


    Součástí výuky je i lekce ze zdravovědy, která by měla žáka naučit jak postupovat při záchraně života při dopravní nehodě. Toto téma by měl každý uchazeč o řidičák na motorku brát více než vážně, protože riziko těžkého úrazu je u motorkářů mnohem vyšší než u aut. Správný školitel by neměl žáky zahltit lékařskými informacemi a výklad by měl odpovídat moderní době, kdy už mobil má u sebe opravdu každý. Informace o speciálním vázaní při zlomenině klíční kosti nebo příprava raněného na celodenní transport na nosítkách asi nejsou témata, která v dnešní době využijeme, naopak postup při vyndání zapadlého jazyku a rozdýchání raněného před příjezdem sanitky by si měli zopakovat i stávající majitelé řidičáků. Součástí školení by měl být také postup při zajištění dopravní situace u nehody a základní psychická příprava na drsné situace.
    Při školení koukejte dávat pozor, tady nejde o to udělat nebo neudělat si papíry, ale zachránit kámoše, který při společné projížďce nezvládl zatáčku.

    Další díl zde.

    Informace o redaktorovi

    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
    Filip Tichý - (Odebírat články autora)

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (3x):



    TOPlist