Řidičák na motorku - jízdy

V minulém článku jsme zvládli výběr autoškoly a všechny formality, dnes se podíváme, jak si Lenka vede při praktických jízdách.

Řidičák na motorku - jízdy
Většinu čtenářů zajímají především praktické jízdy, takže se na ně podíváme pěkně podrobně! Při zápisu do kurzu si hned domluvíte první termíny jízd a v určenou hodinu se dostavíte před autoškolu nebo na domluvené místo.

Vybavení


S sebou byste měli mít motocyklovou helmu a vhodné oblečení. Pod pojmem vhodné oblečení se rozumí pevná kožená nebo textilní kombinéza či bunda. Kalhoty by také měly být co nejpevnější, pokud nemáte kožené, vezměte si alespoň jeansy místo tepláků. Dále kožené rukavice chránící i zápěstí a vyšší pevné boty s ochranou kotníku, které ale musí poskytovat cit k řazení.
Zamyslete se nad tím, zda se vám nevyplatí investovat do tohoto příslušenství už teď před kurzem! Dobrá autoškola také bude mít v záloze alespoň jednu větší univerzální helmu a bundu, kterou může v nouzi zapůjčit.
Tyto zásady vhodného oblečení by se měly vztahovat i na školitele! Učitelé na motorce v trenkách a tričku, které občas v Praze vídám, rozhodně nedávají dobrý příklad.
Přes oblečení si žák i školitel ještě navléknou svítivě žluté vestičky s modrým písmenem L, jako označení vozidla autoškoly, a můžeme vyrazit. Kam? Na první hodinu, která by měla probíhat na cvičišti mimo provoz.


Před jízdou


Školitel předvede všechny ovladače a vysvětlí postup správné předvýjezdové kontroly motocyklu (pneumatiky, funkčnost světel a brzd, stav paliva a náplní atd.). Pak žák usedne za řidítka - a školitel také, ale za druhý pár řidítek. Ten má totiž na výukovém motocyklu propojené řízení a brzdy.
První rozjezd může u úplného nováčka trvat docela dlouho, ale takových tragiků do autoškoly na mašinu prý chodí jen málo. Většina uchazečů má již něco nazkoušeno, obvykle na staré Jawce nebo na Simsonu někde za chalupou. Na cvičišti si žák nacvičí také zatáčky, řazení a brždění, to vše s instruktorem za zády.

Na čem se jezdí


Při výuce na kategorie AM, A1 se jezdí pouze na jednom stroji - samozřejmě na takovém, který odpovídá požadavkům dané kategorie. Lenka ale dělá neomezené A. V takovém případě se na začátku obvykle jezdí na slabším stroji - v Lenčině případě na Hondě CBF250. Později už bude Lenka sedlat dospělou motorku - Hondu CB500. Rozdělení jízd na slabé a silné motorce zákon bohužel nijak neupravuje. Obecně platí, že se žák napřed trochu otrká na slabší motorce, pak přejde na silnější. Dokonce je možné, a dělá to nemálo autoškol, že vás budou většinu výcviku vozit na Jawce a na silnou motorku (mnohdy pouze vypůjčenou) se posadíte až těsně před zkouškou! Pořízení i provoz Jawky je samozřejmě několikrát levnější než u „japonce“, ale krotit stádo koní se na ní naučíte jen stěží.

Po první hodině na autocvičišti následují další dvě hodiny v takzvaném „minimálním provozu“ a zbylých deset hodin už se jezdí v běžném provozu. Jedna z posledních hodin má být věnována tzv. nácviku "rizikových situací", jako je intenzivní brždění, vyhýbání překážce apod.

Instruktor


Dobrého instruktora v provozu poznáte podle toho, že:
  • je vhodně oblečený (viz výše)
  • je to flegmatik, který na žáka neřve a spíše mu dodává důvěru
  • nepřetahuje se pomocí druhého páru řidítek s žákem o řízení - naopak nechává mu volnost vedení motocyklu a zasahuje jen v kritických situacích
  • při stání na křižovatkách nechává nohy na stupačkách (rovnováha musí žákovi přejít do krve)
  • při zatáčení nemá snahu řídit motocykl tělem
  • je střízlivý, nebouchá žáka do helmy, neosahává žákyně ;-)

  • Instruktor za žáka také během výcviku odpovídá (a platí za něj pokuty ;-). Učitelé by měli být pojištěni proti škodám, které způsobí zaměstnavateli. Pokud by došlo k nehodě, žádný zákon bohužel opět tuto situaci přesně neupravuje a každá situace se řeší individuálně. Například, projede-li žák stopku a dojde k nehodě, určitě bude mít větší podíl viny učitel. Ten má za úkol takové situace předvídat. Pokud ale žák bude prudce brzdit v zatáčce a dojde ke smyku a nárazu, těžko vinit učitele, který nemá šanci brzdu uvolnit.



    Dobrá autoškola by měla žáka naučit i další situace související s jízdou na motocyklu, jako je manipulace na místě, stavění na hlavní stojan, čerpání pohonných hmot. Jízda po zadním mezi tyto lekce rozhodně nepatří... místo toho by měl žák dostat základní rady pro jízdu v dešti nebo v noci a měl by si vyzkoušet přesun a předjíždění na dálnici.

    Pokud prší, závisí vše na autoškole - námi vybraná autoškola s žáky v dešti raději nejezdí, snížená viditelnost a brždění na kluzkém asfaltu představují podstatně zvýšené riziko.

    To je k praktickým jízdám asi vše, Lence to jde v provozu vcelku dobře, takže je slušná šance, že se s ní příště podíváme na teorii...

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Průměr: 1.57
    Známkováno: 7x

    Vložení komentáře

    Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



    TOPlist