journeyman_brezen




Povinná výbava motocyklu 2011

Jak je to s reflexní vestou, musí být i na mašině? A co žárovky? Pojistky? Jelikož se v poslední době změnila legislativa určující povinou výbavu, nebude na škodu si zopakovat, co všechno jsme povinni sebou na motocyklu vozit.

Žárovky

Ještě před rokem vás mohl kterýkoli policista při silniční kontrole hravě dostat, stačilo zkontrolovat povinnou náhradní sadu žárovek. Krabičku s náhradní žárovkou v omezeném prostoru pod sedlem vozil málokdo, protože to zkrátka postrádalo smysl - žárovka v krabičce pod sedlem dlouho nepřežila, u leckterých supersportů navíc výměna žárovky znamená demontáž kapotáže, což je na silnici nereálné. Proto vás může potěšit zpráva, že počínaje 15. zářím 2009 nemusí být motocykly registrované v ČR vybaveny náhradními žárovkami.

Pojistky

Motocykly ale musí i nadále být vybaveny minimálně jednou náhradní pojistkou. Většina motorek má alespoň jednu náhradní pojistku zasazenou v pojistkovém pouzdře vedle zapojených pojistek. Pokud ale máte starší stroj nebo občas řešíte závady s elektrikou, určitě se vyplatí investovat pár korun a hodit si pod sedlo sáček aspoň s pěti náhradními pojistkami, pomocí kterých můžete na cestách odhalit závadnou součást.

Reflexní vesty

Od 1. ledna 2011 budou všechna motorová vozidla registrovaná v ČR povinně vybavena jednou reflexní vestou nebo jiným oděvním doplňkem s označením z retroreflexního materiálu (např. žlutými kšandami). Tato povinnost se bude týkat i motocyklů, takže příští jaro nezapomeňte pod sedlo nacpat ještě vestu nebo reflexní popruhy. Až vám jednou v podvečer dojde benzín a budete motorku tlačit po krajnici k pumpě, ostatní řidiči určitě ocení, pokud si vestu navléknete.

Autolékárničky

Další oblíbenou položkou silničních kontrol jsou autolékárničky. Význam autolékárničky ve vozidle je v dnešní době trochu diskutabilní, všichni již mají mobil a sanitka by u nehody měla být za pár minut. Ovšem při řadě typů poranění, jako jsou například otevřené zlomeniny, je urychlené překrytí sterilním obvazem opravdu na místě, takže věřím, že i tento doplněk pod sedlo každé mašiny patří.
Od 15. září 2009 se mění povinný obsah, ten mimo jiné zahrnuje i leták o postupu při zvládání dopravní nehody. Až do 31. prosince 2010 ale bude možné, aby všechna vozidla byla vybavena pouze lékárničkou podle dosavadní vyhlášky. Od 1. ledna 2011 ale už musíte mít novou lékárničku včetně letáku o postupu při zvládání dopravní nehody. Řada motorkářů také neví, že na mašině stačí místo autolékárničky vozit menší motolékárničku, kterou zakoupíte u každé větší čerpací stanice.

Lékárnička pro motorová vozidla kategorie L (motolékárnička) by měla obsahovat:
  • Obvaz hotový s l polštářkem (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800g/cm2 )
  • Obvaz hotový s 2 polštářky (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800g/cm2 )
  • Šátek trojcípý (z netkaného) textilu (délka stran nejméně 960 x 1360 x 960 mm)
  • 3 x Náplast s polštářkem (velikost 8 cm x 4 cm, minimální lepivost 2,5 N/cm)
  • Obinadlo škrtící pryžové (60 x 1250 mm)
  • Maska resuscitační s výdechovou chlopní a filtrem schválená jako zdravotnický prostředek
  • Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu
  • Leták o postupu při zvládání dopravní nehody - viz níže uvedený vzor
Vzor povinného výtisku dokumentu:

Postup při zvládání dopravní nehody

Zajištění místa nehody
  • zastavit nejméně 50 m za havarovaným vozidlem, rozsvítit výstražná světla, obléknout výstražnou vestu, vzít lékárničku, výstražný trojúhelník, ev. hasicí přístroj,
  • umístit trojúhelník před místem nehody,
  • vypnout zapalování, zajistit proti pohybu, dbát na vlastní bezpečnost.
Život zachraňující úkony
  • zastavení silného krvácení - tlakový obvaz, prsty v ráně, výjimečně zaškrcovadlo,
  • zakrytí pronikajícího poranění hrudníku,
  • šetrné uvolnění dýchacích cest u bezvědomých - šetrný zakloň hlavy, předsunutí dolní čelisti, rychlé zjištění stavu životních funkcí ostatních poraněných.
Volání zdravotnické záchranné služby
Volat linku 155, případně 112, sdělit co se stalo, popsat charakter nehody, co nejpřesněji určit místo nehody, uvést počet postižených, věk a pohlaví, popis zranění a jejich stavu, sdělit své jméno a číslo telefonu,

Vyšetření
  • pohledem zjišťujeme dýchání, krvácení, polohu těla, výraz obličeje a jeho barvu,
  • poslechem dýchací šelesty, projevy postiženého (sténání apod.) případně reakci na oslovení
  • pohmatem dýchací pohyby, bolest postižené oblasti, deformace, teplotu kůže, pot apod.
Vyprošťování
Jen hrozí-li další nebezpečí, je-li blokován přístup k dalším poraněným, nelze-li poskytnout první pomoc na místě (např. resuscitace), vyproštění provádět co nejšetrněji, pokud zraněný dýchá, vyčkat raději na profesionální složky.

Bezvědomí
Riziko udušení zapadlým kořenem jazyka, z úst odstranit volně ležící předměty, šetrně zaklonit hlavu, předsunout dolní čelist postiženého, v bezvědomí se zachovanými životními funkcemi uložit do stabilizované polohy a stále jej sledovat, neobnoví-li se dýchání nebo je dýchání nenormální (lapavé dechy) je třeba zahájit oživování nepřímou srdeční masáží a dýcháním z plic do plic.

Oživování (resuscitace)
Zahájit nepřímou srdeční masáží, 30 stlačeními uprostřed hrudníku frekvencí 100/min, provést dva vdechy a pokračovat v rytmu 30 stlačení hrudníku: 2 vdechy, hrudník stlačovat do hloubky 4-5 cm, nemůže-li zachránce z nějakých důvodů provádět umělé vdechy, pak až do příjezdu zdravotnické záchranné služby provádí srdeční masáž frekvencí 100/min.

Úrazový šok
Nejčastější příznaky šoku - slabě hmatný tep, více než 100/min, zrychlené, povrchní dýchání, bledost, studený lepkavý pot, pocit žízně, netečnost, spavost.

Zábrana šoku
Protišoková poloha se zvednutými dolními končetinami, ošetření poranění, zajištění tepelné pohody, při pocitu žízně pouze svlažovat rty nepodávat žádné léky, nedávat pít.
Záchranka 155, Policie 158, Hasiči 150, Tísňové volání 112.


AKTUALIZOVÁNO:

A co tzv Formulář záznamu o dopravní nehodě?

Na základě dotazů v diskuzi pod článkem ještě dodám, že v současné době neexistuje žádný závazně platný právní předpis, který by nařizoval povinnost vozit předlohu záznamu o dopravní nehodě ve vozidle a forma této předlohy rovněž v současné době není stanovena právním předpisem.
Tzv. Evropský záznam o dopravní nehodě, který pojišťovny a úřady doporučují vozit s sebou, je pouze pomůckou, aby účastníci dopravní nehody, ke které po vzájemné dohodě nehodlací volat PČR, nezapomněli uvést důležité skutečnosti stanovené zákonem do formy záznamu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (336x):



TOPlist