yamaha_demo_tour




Olej dolej 2. (dvoutakty a převodovky)

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Aliass (-13) napsal 04.02.2021 v 20:28

Pavle, moc hezky napsaný dokonce tak dobře že to snad pochopí i blb, ale dovolím si jednu poznámku která mi v tvém textu chybí.
Týká se olejů se specifikací GL5 a GL6, mělo by být uvedeno, že tyto oleje nesmí být použity v převodovkách ve kterých jsou použité barevné kovy, jako synchrony či kluzná ložiska atp. protože obsahují vysoké procento siřičitanů železa, jež jsou vůči barevným kovům vysoce agresivní. Lze je tedy používat především do převodů hypoidních diferenciálů (tato specifikace přímo nahrazuje hypoidní oleje) a do bezsynchronních převodovek.

Boxer99 (0) napsal 20.07.2017 v 20:00

Dobrý den. Koupil jsem si motorku značky CPI SM rok výroby 2010 s obsahem 50 ccm. Chtěl bych se zeptat jaký je nejlepší olej do převodovky a do oilmasteru. Jedná se o motor minarelli Am6 2T

Kybergreg (88) napsal 29.04.2015 v 11:31

Chlapi, když mám 350/640 s oilmasterem, navíc teď čerstvě po výbrusu, co tam teda mám ideálně dávat za olej a jakej poměr nastavit na čerpadle? Jak jsem pochopil, tak pro oilmaster se má použít řidší olej. Momentálně jezdím na nějaký Motul 2T pro skůtry se sníženou kouřivostí.

honza.tar (15) napsal 18.04.2015 v 22:09-1

Mazací olej pro můj dvoutakt. Nejčastěji jsem používal oleje od Shell a pak jsem časem přešel na oleje určené pro zahradní techniku / pily od Husqvarna.
Odkaz Revoluční tech řešení 2T motoru od výrobce nářadí STIHL .Technické řešení spočívá v nasávacích kanálech ve válci.Eliminujcí nežádoucí proudění zápalné směsi vzduchu a paliva do výfuku a kouřivost motoru. Hlavně je docíleno nižší spotřeby paliva a lepší emise . Vzduch do válce je nasáván dvěma sacími kanály. V jednom proudí mix obsahující palivové výpary ve výbušném poměru smíchané se vzduchem ( ve videu zobrazen zeleně ), a v druhém čistý filtrovaný vzduch ( ve videu zobrazen modře ), který slouží k vyplachování válce při plnění novou směs, který vytlačuje spálenou směs ven ze spalovací komory . Bylo by super Kdyby někdo na základě licence vyráběl (válce,písty) s tímto technickým řešením pro Jawky a CZty.

https://www.youtube.com/watch?v=3LDN0c2lAsQ

_ldp_ (2) napsal 17.04.2015 v 12:46+1

alesmoto: nic ve zlém, ale ty výpočty máš trochu blbě... píst udělá ten zdiv 32 mm resp. 65 mm za 1/2 otáčky, ne za celou, takže ty tebou udávané střední rychlosti jsou ve skutečnosti dvojnásobné:. 9,6 a 11,375 m/s

alesmoto (36) napsal 15.04.2015 v 23:34-1+1

M2T už jsem zavrh už v 80.letech, když jsem proháněl Fichtla. To bylo desítek obroušenejch pístních kroužků, za sezónu 2x výbrus (střídal jsem 2 válce) a každou zimu repase klikovky. Je pravda, že motor točil 7,5 - 8tis. Dneska můžu srovnat se svým "cestovním" Stadionem jetým na běžnej polosynťák, kterej točí zhruba stejně, co mě kdysi točil Mustang a takovej úbytek na kroužkách rozhodně nepozoruju. O nějakým karbonování ani nemluvě.
Začátkem 90let jsem na Kejvačce přešel z M2T na normální 2.taktní olej a znát to bylo okamžitě. Na trase, co jsem jezdil je kopec, co v něm 4. vadla a v půli jsem řadil 3. Po výměně oleje to brala 4 skoro až nahoru.
A ža prej Jawa 350 moc netočí, tak ji M2T stačí..
Blbost - střední pístovou rychlost má o dost větší, než moje pila (Husqvarna)
Kdo chce, dá se to lehce spočítat pila 9000ot/ 32mm zdvih tj. 4,8 m/s, Jawa 5250ot, 65 zdvih tj 5,68m/s. Ta Jawka má skoro o 20% větší pístovou rychlost, jak ta pila (nehledě na extrémně rozdílné setrvačné hmoty). To bych spíš nalil M2T do tý pily
A jak někdo už psal přede mnou, kvalitním olejům tam toho moc věnováno nebylo.

mojito (15) napsal 15.04.2015 v 22:45+1

Pěkně psaný ,kvalitní a poučný článek ,jako kdyby ho někdo psal před rokem 89 do Světa motorů . Moje celkem letitý zkušenosti s provozem na M2T jsou : chceš li zaběhnout motor-je na to nejlepší.Na normální ježdění -tj. hezky v klídku ,dle příručky-taky postačí. Jenže já jezdil vždycky na krev-Praha a výlety až na J.Moravu.Po xxx letech jsem přešel na kvalitní minerál M-TS ,mazal jsem 1:50 a motor doslova vrněl blahem,kouře minimálně. Každopádně je důležitý mít seřízený karbec,odtrh,předstih atd atd.Mašiny Calif 350,Čezety 175 a 350...

motokovo (0) napsal 15.04.2015 v 22:31

za totače jsme jezdili na m7 v pinskach a mopedech žadny M2T to byl šit od jakživa. pak přišli ČZ125/ 250 zavodni tam to už nestihalo,objevili sme olej MS20 ze sudu ani sme nevedeli co je zač ,stal litr 20k ča vše bylo vyřešeno a vyngovalo 12000 ot nebyl problem. až po revoluci jsem nahodou zjistil že to byl olej vychodoněmecky do varburgu, i dnes se da najit olej za par peněz co umaže i moderni d voutakty
Ale vyrobci doporučujuo jen to nejdrachši. Dnes vše bysnys. Zdar 2T

soccer (480) napsal 15.04.2015 v 21:49

Díky za článek nejen poučný, ale psaný s příjemně vtipnými výrazy...

IvanDvoutakťák (5070) napsal 15.04.2015 v 21:42

K "rozpravě" Dejva a JwKS jen tolik, že "vlek" motocyklu nejen 1500 km dlouhý,
ale ani pouhých 50 km, není právě nejlepším řešením, když máša vydechne

T-1000 (3) napsal 15.04.2015 v 20:59

Hezky shrnuto.
Nevím jestli jsem to nepřehlédl, ale možná bych lehce doplnil, že u dvoutaktů je důležitá bohatost směsi. Směs tam funguje (když pominu pohonnou část) jednak jako mazadlo kliky a částečně jako chlazení skříně. Šetřílkové, kteří šponují spotřebu dolů na úkor bohatosti směsi mohou značně zkrátit životnost klikovky. Ten kdo motor konstruoval věděl proč ho tak či onak tryskuje.
Obráceně je to také špatně, všeho moc škodí. I ženská se má ladit s citem.

Alescezeta175 (1) napsal 15.04.2015 v 17:54+1

Skvělý článek! Rozhodně se vším, co bylo napsáno souhlasím a nechal bych to tesat do kamene a bylo by fajn, kdyby se těch zásad všichni uživatelé dvoutaktů drželi.

Steve-CZ (259) napsal 15.04.2015 v 17:16+3

Při GO starších dvoutaktů je dnes nutné se hlavně vyvarovat čím dále větší nabídce velmi nekvalitních ND jako pístů, čepů, bronzových pouzder apod., pak dojde k potížím tak jako tak, a často se vina svádí na použití nevhodného oleje nebo zvoleného mísícího poměru. Je lépe si připlatit za kvalitní díly, potom jsem nikdy neměl problémy a taky to musí udělat někdo, kdo o tom něco ví. Kdysi jsem mazal všechny stroje klasickým M2T v předepsaných poměrech, byla nutná pouze občasná dekarbonizace a po odstávce se ucpávaly karburátory. Nyní řadu let jezdím na plnou syntetiku, osvědčil se mi Motul 710 nebo Motul 800 , při poměru 1:50 se mi nezadřelo ještě nic, ať už byl pístní čep na jehlách nebo ne. Je ale pravdou, že motocykly nijak extrémně netrápím nebo nepřetěžuji. Na záběh eventuálně nebyl špatný minerální Denicol, bez problémů 1:40 až 1:50. Důležité je i použití svíček, zahodil jsem Brisk apod., používám jen Denso. Nebo svíčky ze starých dobrých socialistických zásob.
U třistapadesátek "na jehlách" jsem bez potíží zkoušel v rozumném zatížení Motul 800 až 1:80, málokomu dnes dochází, že oilmastery kdysi mazaly v rozsahu 1:20 - 1:200 !! a to za použití určitě méně kvalitních maziv. Dnes do svých Californianů se ztrátovým mazáním raději dávám rovnou směs do nádrže.
Do převodovek starších Jawek a Čezet jsem vyzkoušel vše možné a vrátil jsem se k PP90, na zimu někdy 80.
Toliko mé vlastní zkušenosti s asi šedesáti dvoudobými stroji kubatur 125 až 350 ccm.

Pozn: vzhledem k novému děsivému občanskému zákoníku zdůrazňuji, že tímto zde nikomu nic nedoporučuji a popisuji pouze své letité subjektivní poznatky. Steeve

Kafi (27) napsal 15.04.2015 v 15:51

sered: ono jak u kterých...třeba u mé 640 je v tp napsáo 1:40 na M2T a 1:50 u oleje Agip..:) Článek moc dobrý

JwKS_Pavel (53) napsal 15.04.2015 v 14:25

Kamarádi drazí, nejsem tu od toho, abych vás přesvědčoval. Každý svýho štěstí mašínfírou, že. Znám osobně motor (F800GS), který se tažením (pravda, asi 1500 km) na ložiskách převodovky totálně vysypal, protože ani valivá ložiska nevydrží všechno. Berte to jen jako dobře míněnou radu, ostatní se opravdu na každém z nás...

sered (113) napsal 15.04.2015 v 14:09

Diky za zasvecenej clanek na tema 2T oleju!
Mozna po jeho precteni konecne Jawa setrilkum dojde ze 1:50 neni to prave orechove a prestanou se divit ze se jim potory kousou.

vilemx (228) napsal 15.04.2015 v 14:06

prochi20 a dawe89 - jenže problém může nastat v uložení samotných ozubených kol na hřídelích, kde jsou některá kola uložena kluzně přímo ocel na ocel. A tam to po nějakém čase už může začít skřípat, a to i doslovně :(

prochi20 (26) napsal 15.04.2015 v 13:39

Mě to taky přišlo přitažený už od začátku za vlasy. Valivý ložiska nejsou tak citlivý na olej a navíc tam nejsou žádný změny zatížení od motoru...

dawe89 (1) napsal 15.04.2015 v 13:13+1

Při tažení nejsou kola převodovky zatížena žádnou jinou silou než valivým odporem v ložiskách skříně a třecí silou vznikající na bokách zubů při odvalování. Navíc je povrch kol nacementován nebo nitridován, takže opotřebení ozubených kol nebude vůbec žádné. Pokud jde o valivá ložiska, vystačí si s hodně malým množstvím oleje, zvlášť když jsou bez zatížení, takže jim bohatě stačí film, který na nich je z provozu. Převodovka v motorce není automatická převodovka v autě, tam tažení problém je. Nehledal bych v tom zbytečnou vědu. Čekal jsem na konci článku inzerát na přípravek pro bezpečné tažení motorky.

GSpower (75) napsal 15.04.2015 v 12:43

Na posledním Dakaru se Barreda HRC nechal táhnout na laně stovky km a převodovka taky vydržela

prochi20 (26) napsal 15.04.2015 v 12:38

Díky za upřesnění. Takže čistě hypoteticky, když se mi moto vysype nahoře na kopci, není vůbec moudré to sjet bez motoru dolů do vesnice? Kámoš to takhle udělal v Alpách kvůli proraženému chladiči, asi 5-10 km, ale tehdá se nestalo nic.

VladaM (141) napsal 15.04.2015 v 11:47

Aha, to jsem dost překvapený, že 4T se nedá normálně táhnout. V případě poruchy.
Takže sundat řetěz?
Nebo kolik km táhnutí to asi snese?

JwKS_Pavel (53) napsal 15.04.2015 v 10:47+1

Prochi20: ano, tak je to u špajzek,kde se kola brodí, ale u velkých 4T, kde konstruktéři bojují o každý cm stavebního rozměru, jsou převodovky vysoko na to, aby se mohly v něčem brodit a ostřik od kliky jim nestačí. Proto je drtivá většina současných (už od 80.let) převodovek 4T motocyklových motorů se společnou olejovou náplní mazáno tlakem od čerpadla motoru. Takže, když ten nejde (moto se například táhne), točí se celá převodovka, ale jede nasucho, olej se k ní nemá jak dostat.

prochi20 (26) napsal 15.04.2015 v 10:08

JwKS_Pavel : Spíš mi šlo o tu hřídel převodovky, než o motor. Ozub. kola se otáčí v oleji svojí spodní řekněme čtvrtinou a tím se vytváří olejová mlha. Tak je to u 2T. To by přece mělo stačit na promazání kuličkových ložisek. Nebo se kola vůbec nebrodí v oleji a vše se maže tlakově?

CR500 (142) napsal 15.04.2015 v 09:58

Kazdy rozumny technicky clanek zde moc vitam. I tento byl zajimavy. Ale bohuzel jste problematiku prevodvejch oleju do 2T vzali prilis hopem :/ A to je prave to co mne nejvic zrovna zajima. Proste agresivni 80Nm cr500 neni zadna sranda jak pro spojku tak prevodovku a zaroven u 2stroke neni odveci mit olej ktery toto tolika nenapacha kdyz si prez gufero prisaje do kliky. Ja leju nejlacinejsi 4T motorovej pro mokrou spojku, nekdy krapet mixnu s obyc prevodakem. Ale slychaval jsem ze tam MX rideri liji i ten samej castrol co do benzinu. Prevodak by prevodvce neublizil ale vazne lepeni spojky a prokluz moje honda vylucila.

Pher (0) napsal 15.04.2015 v 09:42

pěkné čtení
Ze života mohu dodat, že u hodně zatěžovaných dvouktaktů je M2T dobrá cesta k zapečeným kroužkům a propáleným pístům.
Ale u běžně jezděné motky asi takový režim nehrozí.

Buellrider (79) napsal 15.04.2015 v 08:55+1

Opět hodnotný článek, díky Musím říct, že jsem též měl vždycky nepodložený pocit, že M2T zabíjí motor...

Durex (31) napsal 15.04.2015 v 08:50

Jěště by chtělo upřesnit,že né každý olej API GL5 je hypoidní a tudíž vhodný do hypoidního soukolí ...

JwKS_Pavel (53) napsal 15.04.2015 v 08:48+3

prochio20: to by ten kopec musel bejt sakra dlouhej, abys tu převodovku udělal, ale v principu to chápeš správně - otáčíš-li něčím tlakově mazaným vnějším zdrojem a to něco nemažeš, tak to samozřejmě zničíš. Dvoutaktu bez čerpadla brzdění motorem moc nesvědčí, ale v běžný praxi bude těžko hledat tak dlohej kopec, abys motoru ublížil. Běžné zaklapnutí nemlže správně seřízenými 2T vadit. Osobně jsem na 2T sjížděl nejen Alpy, ale i Sierra Nevadu (z 3500 mnm) a Andy z pěti tisíc a motorem brzdil, protože brzdy měly i tak co dělat. Neuškodí motoru občas vrknout anebo vypnout zapalko a otevřít. V českejch podmínkách na to klidně zapomeň...

prochi20 (26) napsal 15.04.2015 v 08:22

Pochopil jsem správně, že když pojedu z kopce s vypnutým motorem na 2T, tak se nic nestane? A když pojedu se 4T s tl. mazáním, tak se může zadřít hřídel převodovky?




TOPlist