Kupujeme ojetého Intrudera

Dobré rady na co si dát pozor při koupi ojetého motocyklu. Kupujete starší VS 1400 Intruder? Vezměte si sebou nestranného a stroje znalého poradce, který má v rukách dostatečně pádný argument, aby Vám domluvil dobrou cenu – viz foto.

Kupujeme ojetého Intrudera
Předně bych chtěl upozornit, že při koupi legendy:

VS 1400 Intruder

by vás měl stav tachometru zajímat až v takřka poslední řadě, neboť tyto motocykly najedou bez jakékoli závažnější investice hluboce, ale opravdu hluboce přes 100.000 km. Stav tachometru společně s rokem výroby, bývají velmi často považovány za etalon ceny motocyklu . V případě VS 1400 má však tento údaj zcela druhořadý význam a může nám pouze napovědět o solidnosti prodávajícího. Nechci zde nikterak zpochybňovat, že Vetřelec rok výroby 96 nemůže mít najeto 9.400 km. Osobně znám majitele tohoto stroje, který za tři sezóny najezdil 5.400 km. Ale pokud mi prodávající řekne, že VSko má najeto 9.400 km a pneu je 70% pak vím, že mi říká blábol. Neznám nikoho, kdo by najel na originál gumách podstatně více jak 10.000 km. Znamená to tedy jediné – gumy jsou minimálně druhé, třetí ………

Jak určit přibližně skutečný stav najetých km?

Například: opotřebení těsnění u víčka nádrže, vůle na zadním kyvném rameni atd – atd. Naprosto nejspolehlivější a nejsnažší k určení přibližného stavu ujetých km je stav brzdových kotoučů. Originál brzdový kotouč na tento motocykl totiž stojí okolo 7.000 Kč, takže se dá předpokládat, že jej nikdo neměnil (pokud nebyl mechanicky poškozen) a podle jeho opotřebení můžeme vcelku spolehlivě odhadnout skutečný stav ujetých (né udávaných) km. Je zde však možnost, že „pečlivý“ prodávající nechal kotouč (převážně přední) za pár korun přebrousit, aby „vyjetí“ (opotřebení) neprozradilo skutečné km, ale tento fakt nám snadno prozradí přeměření tloušťky kotouče. Jaká je tady úměra mezi ujetými km a tloušťkou předního kotouče? Jistě mi dáte za pravdu, že i tento údaj může být velice různý a to nejen s ohledem na používané brzdové destičky a brzdovou hadičku (originál nebo „pancéřová“), ale rovněž s ohledem na styl jízdy majitele. Vycházejme proto z jakéhosi velmi obecného průměru, že kotouč VSka o síle materiálu 4,6mm, v pracovní ploše, má najeto 40.000 km. Musím však znova opakovat, že v případě VS 1400 jsou ujeté kilometry ve vztahu ke kupní ceně naprosto druhořadé. Při koupi proto svou pozornost soustřeďte především na celkový technický stav. Velmi důležitým prvkem jsou vedle bezproblémového motoru tlumiče. U motoru je si třeba dát pozor na stav opotřebení spojkových lamel. Nutno však říci, že jejich opotřebení není technickou závadou, neboť se jedná, stejně jako u brzdových destiček o spotřební materiál. Opotřebení spojkových lamel by však prodávající měl zohlednit v prodejní ceně (2.500Kč). Motor nesmí v žádném případě vykazovat sebemenší únik oleje!! Zažloutlá kolena výfukového potrubí svědčí o špatném seřízení palivového systému, které v extrémech může zavinit nevratné poškození nejen ventilů, ale i celého spalovacího prostoru, včetně stěn válce a pístů. Zažloutlé kolena však můžou „vzniknout“ i nesprávným zahříváním motoru. Pokud nastartujete Intrudera a necháváte jej stojícího ohřívat na sytič – kolena se nechladí a mohou žloutnout.

Tlumiče:


U předních tlumičů si prohlédněte kluzáky (chromované trubky). Tyto by měly být bez viditelného poškození. Malé neostré „ďobky“ od kamínků nejsou závadou avšak podélná hluboká rýha může již způsobit netěsnost. Pokud po zapružení zůstanou u déle stojícího stroje na kluzácích lehké kroužky oleje nepovažujte to rovněž za závadu. Závadou však je, pokud se po setření hadrem znovu a znovu objevují. V takovémto případě je nutná výměna simerinků, která obnáší finanční náklady cca 1.000 – 1.400,- Kč. Pokud již tuto výměnu provádíte nechte zkontrolovat rovnost kluzáku a tyto nechte přeleštit (ostré „ďobky“ od kamínků). Zadní v pěti polohách seřiditelné tlumiče nepředstavují problémové místo. Přesto se v některých případech může stát, že dojde k uvolnění a následnému poškození pístnice (i u zánovních strojů), proto je lepší prověřit i tuto partii.

Zadní kyvná vidlice:


Může již po ujetí 25.000 km vykazovat dosti znatelnou vůli, která se projeví rozkmitáním stroje při ostrém projíždění zatáček. Vůli neprodleně vymezte. To samé platí i o krku řízení, kde se tato vůle může projevit již okolo 15.000 km. Rovněž jako v případě „kyvky“ to není závada. Jedná se o prvek, který je třeba seřizovat v přímé úměře s opotřebením. Ložiska těchto dvou uzlů jsou velmi namáhána a to nejen mechanicky, ale i povětrnostními vlivy - proto péče o jejich těsnost a konzervaci kvalitní „vazelínou“ má své opodstatnění.

Kola a výplety kol Vetřelce:


Tak tato partie nám naprosto neostyšně odhalí skutečnou péči předchozího majitele a rovněž mnohé vypoví o podmínkách v jakých byl motocykl provozován. Pokud naleznete na kupovaném stroji uvolněné dráty výpletu nebo částečně měněné, byl Intruder s největší pravděpodobností vystaven velmi těžkému provozu. Pokud shledáte dráty nelesklé (matný chrom) a v překřížení orezlé jednalo se o provoz „za každého počasí“ se zanedbanou údržbou této partie. Pokud naleznete na ráfkách puchýře, byl tento Vetřelec s největší pravděpodobností provozován v přímořské oblasti, kde patří k „oblíbeným sportům“ jízda po pláži v nasoleném písku případně po okraji přílivu. Ve všech těchto případech pečlivě zvažte koupi – neboť se ve velké většině nejedná pouze o nekvalitní kola, ale potažmo bude nekvalitní i celá podvozková část, což běžným vizuálním pohled neodhalíme.

Podvozek:


Pokud bylo s podvozkem (rámem) jakkoli „manipulováno“ je to vždy na pováženou, ale mi zde hovoříme o VS 1400 takže hovořme konkrétně. Rám jako takový neoplývá přílišnou tuhostí, přesto, je natolik dimenzován, že jsem se nesetkal a ani neslyšel, že by na tomto rámu vznikaly praskliny „stářím“. Proto každé svařování rámu bude mít svou konkrétní příčinu. Nejčastější bývá na krku řízení Intrudera nově navařován doraz spodních brýlí. Tato partie je od výrobce koncipována jako deformační zóna. V praxi to znamená, že pokud došlo k pádu motocyklu tento doraz se „nastřihne“ případně při silnějším nárazu úplně upadne. Vesměs se nejedná o vážné poškození a tento doraz se „nastřihne“ již při pádu motocyklu na parkovišti (vzhledem k celkové hmotnosti stroje). Důležité však je, aby byl tento doraz zpětně zavařen ve stejné dimenzi. Setkal jsem se již s navařeným dorazem, který byl silně předimenzován čímž se zcela eliminuje jeho deformační funkce a již při pádu stroje na parkovišti může dojít k podstatně závažnějším škodám na krku řízení a brýlích tlumičů.

Lak:


Uvědomte si, že kupujete starší motocykl a přestože byl bývalý majitel velice opatrný - nějaký ten šrámek od větévky nebo od zipu najdete vždycky. Lehké odřeninky se najdou vždy. Dochází k nim i vlivem tření prachu mezi lakovaným povrchem a oděvem nebo příslušenstvím (brašny, rolky …). Pokud nejsou až na „plech“, dají se vesměs velice úspěšně zaleštit. Ale i v případě, že je lak poškozený hloubkově nebo na nádrži naleznete například: hloubkové „bouchance“, které mohli způsobit řidítka nevhodně parkujícího kamaráda, nebuďte rozladění ! Tyto opravy jsou finančně opravdu velice nenáročné. Naopak za tyto „kosmetické vady“ můžete od prodávajícího získat značnou slevu, kterou pak můžete využít na krytí nákladů třeba i airbrushe. Důležité je, aby lak nebyl celkově vyžitý což se děje převážně vinou dlouhodobého parkování v nekrytých prostorách. Rovněž je dobré si zkontrolovat stav laku pod víčkem nádrže odkud je nejčastěji lak „načínán“. I tento problém je vcelku četný a pokud se řeší včas pak se jedná o banalitu.

Chrom:


Jestliže jsem psal o snadném, levném a bezproblémovém opravení laku pak s chromovanými součástkami Vetřelce je tomu naprosto obráceně.

Pokud je chrom jakkoli poškozen – jeho oprava je nemožná!!

V praxi to znamená, že poškozenou součástku si buď pořídíme novou, nebo celý díl musíme nechat nově chromovat. Ve druhém případě však můžou nastat opravdu velké problémyneboť na VS 1400 je mnoho dílů vyrobených z lehkých slitin (ráfky obou kol, brýle tlumičů, víka hlav válců, víka karterů motoru, objímky blinkrů atd, atd) a chromování dílů z lehkých slitin v ČR prakticky nikdo neprovádí a pokud si i tuto službu seženete, cena nebude daleko od nového dílu na který nemusíte měsíc čekat. Díly které jsou ocelové (výfukové svody – kolena, koncovky výfuků) nesou značný stupeň znečištění, takže jen málo kde se této práce ujmou a pokud ano většinou jí provedou s tím, že nepřebírají záruku za kvalitu. Dejte proto při výběru jetého Intrudera chromovaným částím prioritu, protože například: nabízená rolka a plexištít v ceně - nic neřeší! Kdybych měl vše shrnout, pak bych případnému zájemci poradil, aby se při koupi zajímal především o technický stav a kvalitu chromu. Ideální pak je kupovat Vetřelce v původním stavu, neboť osazené díly a doplňky, které prodávající určitou částkou vždy zahrne do prodejní ceny, né vždy zapadnou do našeho vkusu. Pokud kupujete mějte rovněž na paměti, že jste sice kupující, ale vstřícné jednání obou stran může vždy přinést rozumné řešení. Platí totiž, že nejlepší obchod je pouze tehdy, pokud z něho mají obě strany dobrý pocit. Přeji šťastnou ruku při výběru a snad někdy AHOJ v sedlech …………

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.60
Známkováno: 20x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist