globalmoto_duben_nolan




Jak zabezpečit svůj motocykl?

Je léto a motocyklová sezóna v plném proudu. Každý motorkář vytáhl určitě již dávno svého dvoukolého miláčka a brázdí s ním české nebo dokonce i zahraniční cesty. Bohužel ale není si třeba namlouvat, že spolčnost ve které žijeme není prostě ideální a najdou si i tací jedinci, kterým se zalíbí náš stroj a budou si ho chtít přivlastnit. Tento článek by tedy měl pojednávat o tom, jak co nejlépe svůj motocykl zabezpečit proti případné krádeži.

Pokud máte motocykl, jehož cena převyšuje stotisícové částky vyplatí se investovat pár tisíc do jeho zabezpečení. Neexistuje sice stoprocentní zabezpečení motocyklu, ale obecně platí: čím více mechanického nebo elektonického zabezpečení, tím více bude mít zloděj se vším větší práci a bude ho to stát více času, kterého on má málo.

Zámky na kotouče:


Na našem trhu existuje velké množství různých zabezpečovacích zámků a dalšího příslušenství. Nejvíce používaný je tzv. zámek na kotouč, ten je poměrně snadno skladný, některé typy jsou i velmi levné, takže se vyskytuje nejvíce. Bohužel ale není úplně jistým zabezpečením. Hodně se umisťuje na přední kotouč motocyklu a hrozí tak, že zloděj může přední kolo nadzvednout a odvléci motocykl mimo. Nezabrání tomu ani zamknuté řízení. Proto, pokud použijte k zapezpečení motocyklu jenom tento zámek, dávejte ho na zadní kotouč vašeho motocyklu (pokud jej motocykl má). Cena kotoučového zámku se pohybuje okolo 500-800 Kč.


Článkové řetězy, lana:


Další typ zámku jsou tzv. článkové řetězy a ocelová lana. Jejich cena je o něco vyšší než u kotoučových zámků, ale vyplatí se vlastnit i tento typ zámku. Bohužel v našich krajích není až zas tak moc používaný, protože jeho skladnost je výrazně větší, než je tomu u kotoučového zámku. Na trhu existuje velké množství těchto zámků, v různých velikostech a provedeních. Jejich velká výhoda spočívá v upevnění ke sloupu nebo možností připnutí přileb jezdce a spolujezdce. Lano s ocelovymi válečky můžete pořídit v cenové relaci od 700-1500 Kč. Článkové řetězy a ocelová lana jsou dražší a jejich cena může dosáhnout až 3000 Kč.


"U" zámky:


Možným kompromisem místo článkového řetezu je zámek typu "U". Je skladný a pokud má motocykl alespoň trochu místa v podsedadlovém prostoru, měl by se tam vejít. Jeho výhoda spočívá v tom, že jej provlečete i běžnými paprsky litého kola či ramenem přední vidlice motocyklu. Jeho cena může být různá u menších U-zámků by se měla pohybovat okolo 700 Kč u těch větších se může cena vyšplhat až ke 2500 Kč.

Speciální zámky:


Zvláštním typen zámků jsou tzv. ocelové hlavice, které jsou díky své konstukci a zvolenému materiálu velmi odolné proti jakékoliv mechanické manipulaci. Jejich cena je ale bohužel o dost vyšší, pohybuje se okolo 2000 Kč.

Elektronické zabezpečení:


Určitě bych němel zapomenout na elektronické zabezpečení. Jedná se o alarmy. Ty mají většinou otřesový snímač, který spustí sirénu nebo v lepším případě ještě zavolá majiteli na mobil, že s jeho motocyklem je hýbáno. Nevýhodou je možná vyšší cena a nutnost častého používání motocyklu. Pokud necháme alarm zapnutý delší dobu a s motocyklem nejezdíme, může se nám stát, že motocykl potom nenastartujeme.

Jak to vše použít?

Při umisťování zámku dbejte na to, aby jeho uzavírací mechaniznus byl možná co nejméně přístupný zloději. Pokud váš motocykl disponuje zámkem řízení, vždy ho používejte. Nikdy nespoléhejte na to, že když jdete na tři minuty pryč od svého motocyklu, můžete ho tedy nechat bez zabezpečení. Může se totiž stát, že přijdete za tři minuty a motocykl tam už stát nebude. Vždy svůj motocykl zabezpečte. Pokud používáte pouze jeden typ z výše uvedených zámků, vždy zajistěte nejříve zadní kolo, zabráníte tak nadzvednutí předního kola a následnému odvlečení motocyklu. Mechanické nebo elektronické zabezpečení motocyklu používejte i v garáži. Ocelová lana, ocelové válečky, článkové řetězy, nikdy nenechávejte ležet svoji plochou na zemi, jejich účinnost se tím výrazně sníží. Vždy se snažte při použití U-zámku, lana nebo řetězu, aby jste spojili rám motocyklu s kovovým sloupkem. Motocykl tak ochráníte proti jeho odvlečení. Svůj motocykl by jste neměli nechávat dlouho bez dozoru. Pokud ale budete muset někam odejít, nechávejte ho vždy na viditelném místě. Vyhněte se tedy temným uličkám a různým opuštěným dvorkům. Před odjezdem se vždy přesvědčte, že jste sundali všechny mechanické zámky z vašeho motocyklu a že je motocykl připraven k jízdě. V mnoha případech to potom končí poškozením kotoučové brzdy, nebo v horším případě ráfku kola.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist