Jak na motokrosové začátky – skok

Já když na to přijde, tak i skáču… skáču dobře, skáču rád! Tahle legendární hláška z filmu Anděl na horách je na motokrosových tratích slyšet hodně často. Jelikož je skákání na motokrosu vůbec tím nejzábavnějším, skáče téměř každý rád. Polet vzduchem však není žádná brnkačka a skoky je potřeba pořádně natrénovat.

Jak na motokrosové začátky – skok

Kapitoly článku

Motokrosové tratě nabízejí pěknou řádku nejrůznějších skoků. Skáčeme lavice, dvojáky, skáčeme do kopce i z kopce a sem tam se musíme popasovat s proskakovací roletou. Skoky jsou různě vysoké, různě dlouhé a mají různě nabroušenou hranu, ale i různý dopad. Vše si žádá své a je potřeba odhadnout, na co máme a na co ne. Proto v samotných začátcích nic nešroubujte přes závit a začněte v klidu od menších skoků v nižších rychlostech. Díky tomu si skákání v klidu osaháte a následně budete moci plynule přecházet na větší skoky, kde už je potřeba kromě techniky rychlost.
Je důležité získat důvěru, být maximálně uvolněn a za žádnou cenu nepanikařit. Prostě když se rozhodnete skočit, tak to tam poslat a dál nic nevymýšlet. Rozhodně ale nedoporučuji vlítnout na trať, kouknout na ostatní borce a hned se snažit skočit nejdelší lavici široko daleko, tak jako oni… na ni je totiž potřeba rychlost a hlavně vědět, co se s vámi bude během skoku dít a co udělá motorka. Když to náhodou neklapne, nedopadá to vůbec dobře a v lepším případě budete muset kariéru motokrosového letce na chvilku odložit.

Vyberte si lehčí skok a začněte ho pomalu najíždět. Velice důležité je vycházet ze základního postoje a být maximálně uvolněn. V žádném případě na motorce neseďte. Při nájezdu na skok mírně uberte plyn, ovšem nezavírejte ho úplně a až k hraně skoku najíždějte pod plynem. Teprve pak zavřete plyn úplně a přesuňte těžiště za střed sedla. Určitě nenechte motorku „do sebe ponořit“, což znamená nepřiměřeně se neprolomit v rukou a kolenou. Naopak se lehce odrazte, podobně jako Sakala na obřáku. Může se to zdát mimo mísu, ale přirovnání k lyžování je na místě. Když totiž na lyžích najedete na skok, také se lehce odrazíte a skočíte. Naopak pro zmírnění skoku, nebo při jízdě v boulích se do kolen ponoříte a tím zamezíte delšímu letu nebo dokonce odlepení od země. To je ale na motorce záležitostí trošku vyššího levelu. Skok řiďte přenášením váhy těla, protože pohyb těla je při skoku nejdůležitějším faktorem a ovlivní vůbec nejvíc. Snažte se vždycky dopadnout s přidaným plynem na roztočené zadní kolo. Na přední kolo se dopadá jen vyjímečně a je to záležitost především dopadů při skocích lavic.

Později lze trénovat cílený dopad na zadní kolo a dopad na přední kolo. Je potřeba, abyste si byli schopni před skokem říct „doskakuji na předek“ a opravdu to tak bylo. To pilujte několikrát za sebou, než budete stoprocentně úspěšní. Nejde totiž vletět na skok, nechat dění náhodě a pak z toho „nějak“ vybruslit. Vždy je potřeba vědět, jak bude skok probíhat a tak to také udělat. Poté vystřídejte dopad na přední kolo za dopad na zadek. Dobré je natrénovat také dopad na obě kola. Věřte, že tohle cvičení jde trénovat i na menších skocích a skvěle vás připraví na ty větší.

Pokud skočíte a motorka se nepřiměřeně překlopí na předek, lze kromě přenesením váhy tělem, do jisté míry ovlivnit razantním přidáním plynu. Zadní kolo se roztočí a díky rotaci kolem osy kola se motorka začne rovnat a přední kolo jít směrem nahoru. V opačné případě a přílišném překlopení „na záda“ opět pracujte přenesením váhy těla a k tomu vystavte spojku a razantně sešlápněte zadní brzdu. Motorka se tak lehce překlopí na předek. Toto je dobré vyzkoušet a získat do podvědomí. Pamatujte ale, že práce tělem je stále nejdůležitější. Je možné, že se vám podaří ve vzduchu dostat „smyk“ a jít „dveřmi“ napřed. Do určité míry lze situaci zachránit prácí těla, tedy natočit tělo kontra a dopadnout na roztočené kolo.

Tak teď s chutí do toho a pamatujte, že na začátek není dobré vzít velké sousto. Také doporučuji neodfláknout přípravu motorky, zkontrolovat dráty, tlak v pneumatikách a hlavně si pustit kohoutek benzínu :). 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.65
Známkováno: 20x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist