Jak na motokrosové začátky - brzdění a akcelerace

Rozhulákat to na plný kule dokáže každý, ale včas a efektivně zabrzdit, to už chce něco znát. Může se zdát, že na tom nic není a že tréninkem nemá cenu ztrácet čas… jenže je to právě naopak.

Jak na motokrosové začátky - brzdění a akcelerace

Kapitoly článku

Brzdy hrají při motokrosu obrovskou roli a je jen na jezdci, kdy a jak s nimi dokáže nakládat. Pro zažití správných návyků je ideální začínat na dvoutaktní motorce, která nebrzdí motorem a vše máte ve svých rukou pouze a jenom vy. Naopak čtyřtakt motorem do určité míry přibrzdí, což může zapříčinit zlozvyky, kterých se budete jen těžko zbavovat. Hlavně při amatérském jezdění se stává, že ke konci závodu či tréninku kdy jsou síly fuč, člověk začne spoléhat na brzdný efekt motoru a brzdy na motorce vozí jen pro parádu.

Velice důležité je dokázat brzdit přední i zadní brzdou společně a využít tak plný potenciál brzdného systému. My se podíváme na úplné základy, které zvládnete trénovat i mimo motokrosovou trať. Ideální je tréninková plocha u trati, strniště nebo jakékoliv volné prostranství, kde nikomu nebudete na obtíž a budete moci jezdit zhruba dvaceti až třiceti metrový ovál.

Důležité je dodržovat základní postoj, o kterém jsme si něco řekli v minulém díle. To znamená mít propnuté ruce zapřené do řidítek, stejně jako zapřené nohy ve stupačkách. Celé tělo posunete do zadní části sedla, v některých případech až k zadnímu blatníku. Zároveň začínáte brzdit přední i zadní brzdou společně a snažíte se eliminovat kola ve smyku. Ideální je, aby se kola lehce odvalovala a vlastně připomínala práci systému ABS.

Vezměte si kužele a nebo prachobyčejné klacky, kterými si vyznačíte brzdný bod. Pak je potřeba mít dostatek prostoru pro rozjezd, kdy to rozjedete na druhý rychlostní stupeň. Snažte se začít brzdit přesně u brzdného bodu a obě brzdy hezky dávkovat. Jakmile jde kolo do smyku, není brzdný efekt ideální a chce to dál pilovat. Nebojte se používat přední brzdu, jejíž brzdný efekt je u motocyklu největší a bez ní se prostě neobejdete.


Většinou ale nastává problém se zadní brzdou, kdy se při razantním brzdění zadní kolo zablokuje a motorka je ve finále hůř řiditelná. To znamená, že díky kolu ve smyku dost nepřesně najíždíte do zatáčky, netrefujete kolej a ztrácíte spoustu času. Proto je zde pomůcka, kdy si zařadíte jedničku či dvojku a snažíte se tréninkovou rovinku projet co nejpomaleji umíte. 

Pro toto cvičení je velice důležité, abyste šnečí jízdu redukovali pouze zadní brzdou a plynem. Je až neuvěřitelné, jak velký efekt má tohle jednoduché cvičení. Během pár opakování dokážete získat v noze cit a citlivě ovládat pedál zadní brzdy. Kromě toho natrénujete rovnováhu, protože ta se při brzdění hodí! Potom se opět vraťte ke svému brzdnému bodu a trénujte brzdění z vyšších rychlostí.

Ke cvičení brzdění je dobré mít parťáka, který vás bude pozorovat a řekne vám, zda se kolo ideálně odvalovalo a nebo šlo do smyku. Protilehlou rovinku oválu věnujte tréninku akcelerace, kdy stojíte ve stupačkách a tělo nakláníte nad řidítka. Opět dbejte na základní postoj, držení loktů a pozici chodidel ve stupačkách.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 11x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist