globalmoto_duben_nolan




Jak na enduro začátky: skok a odskok

Skoky k enduru neodmyslitelně patří a není vyjížďky nebo závodu, kde by se motorka neprolétla vzduchem. Skoky jsou obrovským zpestřením a ten pocit, kdy letíte vzduchem, dokáže jen máloco nahradit. Vždy je ale potřeba pamatovat, že vše chce mít pod kontrolou a bez tréninku bychom se neměli pouštět se do větších akcí.

Ostřílení enduráci létají vzduchem naprosto suverénně a nemají problém skákat ve volném terénu a pochopitelně ani na motokrosových lavicích. Také oni začínali krůček po krůčku a nejdříve pilovali menší skoky, aby získali potřebnou důvěru a jistotu do větších poletů. Je totiž dobré vědět, co se s motorkou během skoku děje a jakým způsobem se dá průlet vzduchem ovlivnit.

Skákání už není výsadou motokrosových tratí, ale stále častěji se létá vzduchem i ve volném terénu. Pokud s endurem teprve začínáme, nemá cenu nic hrotit a jak se říká, šroubovat přes závit. Ideální je přijet na motokrosovou trať a najít si některý z menších skoků, který má dostatečný prostor pro nájezd, ale i rovinu pro dopad. Je to paradox, ale právě zde výborně poslouží menší lavice, před kterou je rovinka pro nájezd. Rovná lavice zaručeně poslouží jednak pro trénink skoku, ale i odskoku dolů.

Určitě se vyprdněte na hecíře, kteří vás okamžitě chtějí navrtat do nejdelší lavice na trati. Jako zaručenou radu potom hodí do placu něco ve smyslu: „Rozmotej trojku a nakuř to tam! Sám vidíš, že ji tu dává každej Lojza, tak ty to hupsneš s prstem v nose.“ Je totiž jasný jako facka, jak takové plachtění vzduchem dopadne. V lepším případě budete několik týdnů sotva lézt a v tom horším případě pár týdnů zaměstnáte sestřičky ve špitále. Kromě vás to zaručeně odradí a do „offroadění“ se vám pak nebude zrovna chtít.

Na skok najíždějte vestoje a dodržujte pravidla základní pozice ve stupačkách. Neexistuje, že by se na skok najíždělo vsedě, tedy alespoň na úrovni začátečníka! Dbejte na správnou pozici loktů, lehce pokrčená kolena a tělo situované nad přední kolo. Začínejte v nižší rychlosti a snažte se sledovat, co motorka dělá a jakým způsobem dokážete ovlivnit průběh skoku přenášením váhy. Právě pohyb ve stupačkách je nesmírně důležitý, a to jak při nájezdu na skok, tak během skoku, ale i při dopadu samotném. Při nájezdu na skok buďte uvolnění a motorku křečovitě nesvírejte. V první fázi akcelerujte, udržujte rovnoměrnou rychlost a teprve na úpatí skoku plyn uberte. To však neznamená, že by jste plyn zaklapnuli úplně a až k hraně přijíždějte s lehce otevřeným plynem. V této fázi se mírně prohoupněte v kolenou, ovšem nepřežeňte to až do dřepu.

Zde je důležitá práce nohou v kolenou a přenesení váhy nad přední kolo, podobně jako při výjezdu. Při prvních krůčcích dopad po skoku vždy směřujte na zadní kolo. Právě to se musí dotknout země první! Mějte stále na pamětí, že vaše tělo je tím nejdůležitějším faktorem, který dokáže celý průběh ovlivnit a zajistit ideální průběh skoku i přistání. Před dopadem lehce přidávejte plyn a nikdy nedopadejte bez plynu, tedy na nulovou pozici plynu! Před dopadem posouvejte tělo směrem nad zadní kolo, podobně jako když brzdíte. Takto je potřeba trénovat a nemá cenu zbytečně přepálit začátek. Krůček po krůčku zvyšujte nájezdovou rychlost, od které se potom odvíjí výška i délka skoku.

Při enduru je důležité trénovat také odskok a dá se vlastně říct, že je opakem skoku. Opět využijete stejnou lavici s dostatečnou vzdáleností na rozjezd, ale i pro bezpečný dopad. Také zde je důležité dopadnout na zadní kolo. Najíždějte konstantní rychlostí a před hranou skoku uberte plyn, ovšem úplně ho nezaklapněte. Váhu těla přenášejte nad zadní kolo, dá se říct podobně, jako při sjezdu či brzdění. Motorku si lehce přitáhněte k sobě a dopadejte s mírně přidaným plynem, protože motorka tak drží požadovaný směr a získá stabilitu v přímém směru. Při dopadu ale pozor na nechtěné vrknutí plynem, které by mohlo být odměněno slušným čardášem a nekontrolovatelným výpadem vpřed.

Jak už zaznělo, skoky jsou kořením motokrosu i endura, ovšem pouze za předpokladu, že jezdec vše zvládá a má všechno pod kontrolou. Proto je důležité trénovat a skoky dostat pod kůži.

Co se stane když?

  • Při nájezdu na skok úplně zaklapnu plyn? Motorka ztratí požadovanou dynamiku, tím pádem nebude tak dobře držet přímý směr a hrana skoku by vás mohla „kopnout“ a poslat na přední kolo.
  • Dopadám při zaklapnutém plynu? Také tady by motorka nebyla stabilní a měla by tendenci vaše tělo poslat na řidítka.
  • Ve vzduchu si přidám plyn? Motorka má tendenci zvednout předek, takže se dost často používá k vyrovnání motorky ve chvíli, kdy se příliš překlápí na předek.
  • Ve vzduchu si šlápnu na zadní brzdu? Motorka má tendenci se sklopit na předek, takže se dost často používá při nežádoucím překlopení dozadu. Pozor, zde je nutné vymáčknout spojku.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 90 Kč od 16 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Paulo přispěl 6 Kč
SUSMEN přispěl 6 Kč
jeliman přispěl 6 Kč
.c4e. přispěl 3 Kč
millis21 přispěl 6 Kč
Mike70 přispěl 6 Kč
chrochtato přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
pp377 přispěl 6 Kč
rikosek přispěl 6 Kč
josip přispěl 6 Kč
riotic přispěl 6 Kč
motofuntom přispěl 3 Kč
Pidas352 přispěl 6 Kč
Mikehb přispěl 6 Kč
Mida přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz



TOPlist