husqvarna_svartpilen_801_2




Holky a motorky: spolujezdkyně

Přestože jízda s „batůžkem“ nepřináší řidiči žádné zvláštní potěšení, z nějakého důvodu si jich to spousta nechává líbit a stále více pozadí zejména ženského pohlaví usedá na místo spolujezdce. Znamená to však jen sednout si a nechat se vozit? Ano i ne. Stejně jako v autě řidiči důvěřujete, na motorce to musí platit dvojnásob, avšak tady je třeba věnovat pozornost ještě dalším úskalím.

Kapitoly článku

Trocha povinností

Než se do toho pustíme, zopakujme si, co říká zákon ohledně povinností přepravované osoby na motocyklu a povinností řidiče.

§ 9 (1) Přepravovaná osoba je povinna
b) užívat za jízdy na motocyklu nebo mopedu ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu, kterou má nasazenou a řádně připevněnou na hlavě,
c) neohrožovat svým chováním bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, zejména neomezovat řidiče v bezpečném ovládání vozidla,
d) dbát pokynů řidiče, zejména při nastupování do vozidla a vystupování z něj.

(5) Přepravovaná osoba nesmí vyhazovat předměty z vozidla.

(6) Přepravovaná osoba při jízdě na motocyklu se musí nohama dotýkat stupaček a nesmí kouřit.
(7) Boční sezení na motocyklu je zakázáno.
Ale zároveň…

§ 5 (1) Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen
j) zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu,

§ 7 (1) Řidič nesmí

e) na druhém sedadle motocyklu přepravovat osobu mladší 12 let.


Ve zkratce to znamená, že pokud byste si jako spolujezdkyně chtěly sedíce bokem na motocyklu zapálit cigaretku a házet přitom po lidech banány, měl by vás řidič umravnit. Za helmu si ale zodpovídáte samy, a tak by případný postih pravděpodobně náležel vám.

Trocha rozumu

Ačkoliv to bude znít jako rady typu „neotvírej cizím lidem“, je potřeba si uvědomit, že sednutím za někoho odevzdává vaše tělo plnou moc jeho schopnostem. Když už se vám podaří nějakého dobráka přesvědčit, aby vás za sebe vzal, je na místě položit si otázku, jak dobře ho vlastně znáte. V momentě, kdy za něj usednete, nemáte nejmenší šanci jízdu nijak pozitivně ovlivnit, ale to si zpravidla uvědomíte až pozdě. Usednout za někoho, koho sotva znáte, není proto úplně ideální, ale na druhou stranu ani to, že je někdo dobrý kamarád, nesvědčí o jeho řidičských schopnostech.
Zdá se to jako samozřejmost, ale i řidič by si měl rozmyslet, koho si za sebe posadí. Je nesmysl přemlouvat někoho, kdo se bojí. Ječící osoba, která se navíc bude snažit vyrovnávat náklony, vás spíš může ohrozit. Je ve vašem zájmu spolujezdkyni poučit, jak na motorku nasednout před tím, než na ni začne šplhat po čtyřech a zanechávat rýhy od podpatků. A přestože na zadní sedadlo usedají často dámy a slečny, které už o motorkách něco vědí, nejsou výjimkou ani ty, které překvapí, že se ta věc naklání na strany. Není proto od věci se ujistit, že dotyčná tuší, co ji vlastně čeká. Vyhnete se tak problémům typu „tys mi neřek, že zmokneme (že mě bude bolet zadek, že mi nepůjdou rozčesat vlasy, že si nebudeme povídat, že výfuk pálí…)“.
Jezdec by však mohl podstoupit i trochu sebekritiky a zvážit, jestli se cítí na to, aby někoho vezl, protože přece jenom jízda se spolujezdcem vyžaduje skvělé ovládání motorky, které se v tomto případě trochu změní jízdní vlastnosti. Stejně jako když cestujete s objemnějšími zavazadly, není od věci trochu přifouknout tlak v pneumatikách. Ten často výrobce uvádí v manuálu jak bez, tak se zavazadly či spolujezdcem.

Trocha výbavy

Často se na našem fóru objevují témata typu „stačí tahle helma/bunda – je to jen pro batůžek“. Vybírat výbavu podle frekvence ježdění není příliš moudré. Je sice pochopitelné, že chcete na výbavě ušetřit, když jako spolujezdkyně nejezdíte tak často, ale to bohužel neznamená, že by ten pád bolel méně. Právě naopak, spolujezdec často může dopadnout i hůře než řidič.
Pokud chcete teprve vyzkoušet, jestli vás to bude bavit, nebo jedná-li se o jednorázovou akci, určitě postačí výbava vypůjčená, která třeba nebude sedět úplně perfektně. Na čem by se ale slevovat nemělo, je přilba. Když vám bude na hlavě volně poletovat, je téměř k ničemu, i kdybyste jely jen 5 kilometrů.

Vyvarujte se i plandavého oblečení, které by se vám mohlo někam zachytit – šály, tkaničky apod. na motorku nepatří.

Trocha komunikace

Před jízdou se hodí domluvit si mezi sebou nějaké signály, kterými se budete v případě potřeby domlouvat. Takovým signálem může být třeba poklepání na řidiče na znamení toho, že potřebujete zastavit, což bude jistě elegantnější, než kdybyste na řidiče pořvávaly například při jízdě po dálnici. Jako skvělé řešení tohoto problému se jeví interkom. Někteří jezdci si však po vyzkoušení tohoto vynálezu stěžují na to, že si s nimi chce jejich drahá polovička za jízdy povídat.

Nástup a výstup

Správné nastupování spolujezdkyně není až tak důležité pro ni samotnou jako pro řidiče. Čím méně vyvedete motorku z rovnováhy, tím lépe. Nejlepší způsob, jak tohoto dosáhnout, je prostě rovnou přehodit nohu přes zadní sedadlo po vzoru řidiče a až potom uložit nohy na stupačky, které si předtím nezapomeňte sklopit dolů. Pokud se ale jedná o vysoký stroj nebo jste drobné postavy, může tohle být pro vás nemožný způsob. Vhodnější pro vás bude nejdříve stoupnout levou nohou na levou stupačku a následně se vyhoupnout na druhou stranu. Při takovém manévru ale už víc musíte dbát na to, abyste se s motorkou oba nevyvrátili.
Při nástupu i výstupu se vždy ujistěte, že to řidič očekává. Při výstupu obvykle slézáte jako první, a to logicky opačným způsobem než při nastupování. Při obou těchto úkonech dávejte pozor na výfuk a jiné žhavé části. Pokud někam cestujete, pozor taky na zavazadla.

Jízda

Pokud se nechystáte ve dvou na okruhu brousit slidery, je jízda pro spolujezdce snadná. Nejtěžší na tom být batohem je chovat se opravdu jako batoh – totiž nic nedělat, neovlivňovat jízdu. Jestliže jedete jako spolujezdkyně poprvé, dost možná vás překvapí náklony a dostanete strach. Na tom není nic divného, zle bude, až když se náklonům budete bránit a pokoušet se samy motorku v zatáčkách rovnat.
A co tedy máte dělat? Zkrátka nechat se vozit, vaše tělo jde do náklonů společně s motorkou, ale zároveň se nesnažte tělem motorku samy klopit, to dělá jezdec sám. Taky se snažte sledovat provoz, ať jste připravené na brzdění nebo naopak zrychlení. A co když přijde nějaká krizovka? Nejdůležitější bude zachovat klid a nezačít mlátit řidiče po hlavě nebo se vzadu nějak vrtět. Ustát to totiž bude muset řidič sám.

Držení těla

Naštěstí nejsou všechny stroje stejné, a tak neexistuje univerzální správná rada, jak a kde se držet. Na každé motorce budete mít totiž jiný sklon těla, a tak je na vás, abyste si vyzkoušely, co vám bude vyhovovat nejvíce.

Nejčastěji asi potkáváme spolujezdkyně na supersportech, naháčích anebo polokapotách. To znamená na takových motorkách, kde máme vepředu velkou nádrž, která nám může poskytnout oporu. Tady se osvědčila klasika držet se jednou rukou řidiče a druhou rukou se zapřít o nádrž. To vám pomůže zejména při prudším brzdění, při kterém si ale ještě pomožte zapřením nohou do stupaček. Při troše štěstí se tak vyvarujete mlácení hlavou do přilby řidiče.
Tato pozice ale není úplně nejpohodlnější, pakliže se jedná o větší porci kilometrů. Navíc, nejenže některé stroje takové držení neumožňují, ale často se stává, že drobnější slečny na nádrž nedosáhnou. Alternativou pro tuto pozici je tedy držet se oběma rukama pouze řidiče, i když tento způsob neposkytuje takovou jistotu.

Aby těch komplikací nebylo málo, existují i takoví trpaslíci, co se nemohou ani pořádně pohodlně jezdce zachytit. Pro takové existuje například pomůcka, kterou si dá řidič kolem pasu a spolujezdkyně se nemusí tolik natahovat. Stejně tak se vyrábějí držadla, která připevníte na nádrž, a máte tak parádní jistotu a těsný kontakt s řidičem. Mínusem je ale to, že to neřeší problematiku krátkých rukou a navíc vzhledově hyzdí motorku.
A i přesto, že byste s touto pozicí problém neměly, při delší cestě vás asi začnou po čase ukrutně bolet ruce a záda. Jak na to vyzrát? Krom občasného protahování má většina strojů k dispozici zadní madla, kterých se můžete také držet. Zátěž se tak přesune na jiné svaly. Samozřejmě je možné kombinovat opět jednu ruku na madle, druhou na řidiči apod. Nicméně i když se zadní madla jeví jako skvělé řešení při zrychlování, je tento způsob nevhodný pro vyšší rychlosti. Tím, že se zapřete vzadu, se odtáhnete od řidiče a půjde do vás pěkný nápor vzduchu. V opravdu velké rychlosti pak už ani nebudete mít šanci přehmátnout zpět na řidiče, a proto se vyplatí sledovat, co má dotyčný před vámi za lubem.
Cestovní motocykly nebo třeba cruisery navíc často poskytují extra luxus v podobě opěradla. U některých strojů se na spolujezdce myslelo natolik, že téměř nemá potřebu se jakkoliv držet. Podobnou službu udělá velký kufr za vámi, s kterým si můžete za jízdy třeba i schrupnout, pokud tedy neodletíte i s ním.

Pohodlí

Jak už bylo zmíněno dříve, lze očekávat, že cesta jako batoh nebude zrovna vrchol pohodlí. To se pochopitelně odvíjí od typu motorky. Nejedná se jen o velikost sedadla, ale i o jeho povrch, vnitřní výplň a taky o pozici, kterou vám „vnutí“ sama motorka. U supersportů se tak často setkáte nejen s tvrdým sedlem, ale i s tím, že budete klouzat dolů na řidiče.
Pokud by vás tento problém velmi trápil, jsou na trhu k dispozici protiskluzové potahy. Ten si ale s trochou šikovnosti zvládnete vyrobit i samy. A kdybyste řešily i tvrdost sedla, je zde možnost jeho úpravy anebo existují i speciální polštářky. Zkrátka doplňků je celá řada, jen si vybrat.

Zajímavosti

  • Abyste v Austrálii mohli jezdit se spolujezdcem, musíte vlastnit řidičský průkaz alespoň rok.
  • V některých zemích Jižní Asie se jízda se spolujezdcem zakazuje, protože je často spojována s teroristickými útoky.
  • Pojišťovna Aviva v Anglii odmítá pojistit určité druhy motocyklů, pakliže se nezřeknete jízdy se spolujezdcem, jež údajně představuje větší riziko.

Informace o redaktorovi

Dominika Gawliczková - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (136x):



TOPlist