globalmoto_duben_nolan




Foťák na cesty

K motorkaření a cestování na motorce patří také fotografování. Můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je tak všechno co se proti tomu dá dělat. Jaké jsou možnosti fotoaparátů dnes? Čím fotit a jak se zorientovat ve světě tisíci produktů? Na tyto a možná i jiné otázky se vám budu snažit odpovědět v následujícím článku, který poskytuje stručný souhrn základních pojmů a dobrých rad. Jestli už máte svou fotovýbavu a sledujete trendy ve světě fotografie, věnujete se fotografii na profesionální úrovni, tak si ušetřete čas. Nejedná se o marketingový článek, jsou to pouze poznatky z cest a různých typů fotografických přístrojů. Často se totiž potkávám s otázkou: „Jaký foťák si mám koupit?“ Já si jich koupil (nebo rodiče) od svých patnácti asi deset, takže vám můžu ušetřit čas, peníze i zklamání.

Kapitoly článku

Proč fotit fotoaparátem, když mám smartfoun?

Je pravda, že když se nechcete o fotografii víc zajímat, nebo se jí věnujete pouze povrchně, zůstanete při focení na mobil. Mobil má přídavnou funkci fotoaparátu už hodně dlouho a kvalita snímků rapidně vzrostla, tudíž jsou levné kompakty vyhozenými penězi. Uvedeme si pár zásadních důvodů proč nefotit mobilem i navzdory jeho nízké hmotnosti a jednoduchosti nabíjení.

  1. Barvy – téměř žádný chytrý telefon nemůže popsat barvy podle skutečnosti. Nejde jenom o vyvážení bílé, ale o celkový barevný posun, sytost a kontrast, jenž se mění v celkovém expozičním spektru.
  2. Kvalita – je pravdou, že drahé smartfouny mají obrovské rozlišení, ale rozlišení nedělá fotografii. Kvalita se snižujícím se světlem prudce klesá, takže když není dostatek světla, vaše fotky budou katastrofální. Telefon dokáže udělat také dobré fotografie, ale to je pouze chatrné procento snímků, protože světelné podmínky mu to jednoduše neumožňují. Když si posléze obraz přiblížíte, uvidíte i na těch nejlepších snímcích úkazy, jež jsou výplodem „fantazie“ přístroje. Ty pak umí pěkně pozlobit při úpravě.
  3. Formát – Práce s komprimovanou fotografii je problematická a často nedostačující. Při komprimaci JPEG se ztrácí nejvíc informací, proto všichni, kteří se fotografii věnují, fotí do RAW formátu. Mýtus „já mám rád neupravené fotografie“ je pouze úkazem lenosti. Tak jak se fotografie vyvolávali z filmových fotoaparátů, tak se moderní fotografie upravují. A můžete mi věřit, že upravit fotografii digitálně je méně práce než ji vyvolat v koupelně.
  4. Zoom – většina smartfounů nemá možnost jiného než digitálního přiblížení, což znamená značné omezení kompozice a kreativity. Digitální přiblížení lze poté jednoduše udělat pouze ořezáním fotografie kdekoliv, kupříkladu MS Office.
  5. Životnost baterie – běžný fotoaparát udělá na jedno nabití v pohodě 300 a víc snímků. Smartfon vám vydrží při focení možná jeden den.
  6. Odolnost – Smartfouny jsou „rozbitné" zboží a když si tedy telefon na cestě rozbijete, fotografie z dovolené, se kterými si chcete zavzpomínat v zimních večerech, jsou náhle tatam. To je pro mě něco co mě jako motorkáře, který už leccos rozbil, dosti zásadní fakt.
  7. Krádež – když máte foťák, který máte rádi, ať už stál majlant nebo jste ho koupili za pakatel, budete si na něj dávat pozor. Když vám ukradnou telefon tak nejen že se nedovoláte pomoci v případě potřeby, ale přijdete i o fotky. Když vám ukradnou pouze smartfoun, tak se budete navigovat pomocí mapy a můžete fotit své dobrodružství foťákem. Když vám ukradnou foťák, cesta jakoby nebyla.

Uznávám, že posledním bodem jsem se trochu nechal unést. Chtěl jsem tím říct, že vám spíš ukradnou mobil, se kterým fotíte, než mobil odpočívající v batohu nebo v kapse.

Kompaktní fotoaparáty a superzoomy

Kompaktní fotoaparáty rozdělujeme do dvou skupin. První skupinou jsou levné foťáčky, které zakoupíte snad i v ovoci-zelenině nebo potravinách. Jsou známé svou nízkou cenou a nízkou kvalitou fotografie. Snímací čip je stejný nebo nepatrně větších rozměrů než v mobilu. Jediné co může být kvalitnější, je měření expozice a možnost optického zoomu – tedy přiblížení ke kterému nedochází pouze ořezáním fotografie a degradováním její kvality. Superzoomové fotoaparáty jsou na tom úplně stejně, navíc platí pravidlo, že míň bývá často víc. Superzoomy vás nalákají na obrovský rozsah ohniskových vzdáleností, ale výsledek sotva stojí za povšimnutí. Zašumělé fotografie za sníženého světla, pomalé ostření. Samozřejmě, že uděláte dobré fotografie a také je použitelnější než mobil, pouze zřídka lze dostat fotografii v surovém formátu a i když byste ji měli k dispozici, při upravování máte značně limitované možnosti. V současné době je použití levných kompaktů nahrazováno mobily a superzoomy vážně nevím, kdo si dobrovolně kupuje.

Druhou skupinu tvoří high-endové kompaktní fotoaparáty. Mají menší ohniskový rozsah (zpravidla 3-4x) nebo mají pevné ohnisko. Teď se zajisté zeptáte, proč by si někdo kupoval high-endový foťáček bez zoomu. Je to proto, že ho třeba používáte jako záložní, a tak nepotřebujete zoom, zato vyžadujete maximální kvalitu obrazu při vysoké světelnosti objektivu. Čím je objektiv světelnější, tím spíš se dá oddělit fotografovaný objekt od pozadí (pozadí bude rozostřené – bokeh), což se dá dosáhnout stejně i větší ohniskovou vzdáleností. Na trhu jsou kompaktní fotoaparáty s velikostí snímače 4/3 nebo APS-C. Jejich použití na motorkářském výletě je snadné. Pohodlné a jednoduché ovládání spolu s malou hmotností vám zaručují, že se vám ho bude chtít vytáhnout. Avšak limitujícím faktorem je onen ohniskový rozsah.

Zrcadlovky

Tohle není článek pro majitele fullframových a profi APS-C zrcadlovek ať je již pásek na objektivu zlatý nebo červený. Tahle skupina majitelů z 90% (možná víc) ví, proč si je koupili a tak se sem ani nedočetli. Koukni na obrázek velikosti snímačů. Jednoduše řečeno zde platí pár základních pravidel. Čím je snímač větší, tím víc světla se do něj dostane. Čím má snímač menší počet pixelů, tím jsou jednotlivé pixely větší a eliminuje se tak mrtvý prostor, který nesnímá obraz. Šum, který lze vidět zejména u focení za nízkého světla je tomu důkazem. Čím větší je snímač, tím menší je hloubka ostrosti.

Zrcadlové fotoaparáty jsou kvalitativně ne vždy na vyšší úrovni oproti high-endovým kompaktům. Když chcete kvalitní zrcadlovku, tak pravděpodobně budete muset sáhnout do kapsy hlouběji. Nejlevnější třída Canonu nebo Nikonu jsou technicky vyspělé, prodávané se základními objektivy v kitu. Základní objektivy jsou opticky na nižší úrovni oproti těm, za které zanecháte u prodejce víc, než co jste dali za tělo. Když se výhledově chcete fotografii věnovat pořádně, časem si pořídit třeba profesionální vybavení a dny se babrat ve fotoshopu, tak koupí zrcadlovky rozhodně neprohloupíte. Ale pokud jste do teď fotili pouze na telefon a myslíte si, že z vás bude fotograf tím, že si pořídíte FF za 90 tisíc korun, tak se pravděpodobně mýlíte, protože se vám nebude chtít pořád to obrovské tělo tahat na výlety. Pořád na to dávat pozor a vytahovat to z pouzdra a do pouzdra a pak zase ven, k tomu měnit objektivy, filtry, stativ a nastavení foťáku. Když jste pevně připraveni obětovat fotografii čas, a nebude ho málo, tak se vám to vyplatí. Potom vám rovnou doporučuji zrcadlovku, na začátek levnou a malou s lepším objektivem. Když vás to pak chytne, budete si postupně dokupovat vybavení s tím, že vám objektiv zůstane pro lepší tělo a podobně. Ještě jedna cenná rada – objektivy se nebojte kupovat z druhé ruky. Tělo je kritické, protože otřesy a špatné zacházení, možná servis z horní dolní, ho zničí tak, že vám nebude sloužit dobře. Každá zrcadlovka má také omezený počet záběrů (kvůli mechanické části závěrky, jenž garantuje čas expozice s vysokou přesností) a je dobré, když se snímač čas od času vyčistí. Objektivy vyšší třídy si většinou lidi hýčkají a tak jsou i po letech v dokonalém stavu. Jenom je potřeba hledat.

Mirorless

Mirorless je třída fotoaparátů jenž v mnoha případech nahrazuje zrcadlovky. Ať jsou to APS-C nebo 4/3. Výše zobrazené fotoaparáty fotí přibližně stejně skvěle. Tahle skupina kamer je poměrně nová a tak vybavení lze zřídka koupit z druhé ruky. Odolnost levných modelů není silnou stránkou téhle třídy, vycházejíce z mé zkušenosti. Výhodou je, že na stejné nebo téměř stejné velikosti snímače máte mnohem menší rozměry přístroje. Máte možnost měnit objektivy, které jsou menší a lehčí. Celou fotovýbavu, objektivy a nabíječku zabalíte do baťůžku o rozměru FF zrcadlovky s objektivem, možná míň. Na výběr jsou Canon, Nikon, ale také vynikající micro 4/3 systém který sdílí Olympus a Panasonic. Objektivy různých výrobců jsou stejné ceny, ale třeba mít na paměti, že pro větší ohniskové vzdálenosti je stabilizace nevyhnutelná. Proto je třeba vědět jestli mám tělo se stabilizací čipu, nebo je potřeba zakoupit stabilizovaný objektiv. Přepočet ohniskové vzdálenosti se u micro 4/3 násobí dvakrát, takže dvoustovkový teleobjektiv na FF je čtyřstovka na m4/3. Abyste takový objektiv „udrželi“ v ruce a neměli rozmazané fotky, tak to chce hodně světla nebo právě stabilizaci. Jsou také možnosti mít superzoomový objektiv. I ve třídě FF zrcadlovek existují superzoomové objektivy vysoké kvality, ale stejně jak vysoká je jejich kvalita, tak i cena a hmotnost. Zde to můžete mít za míň peněz a s menší vahou. Také stojí za zmínku Fujifilm, který dělá hodně odolné fotoaparáty s charakteristickým podáním barev.

Kvalita snímků třídy mirorless je v porovnání s běžnými zrcadlovkami k nerozeznání. Ovládání hloubky ostrosti je stejné jako u APS-C zrcadlovek a oproti nižším řadám mají také více funkcí a lepší počítání expozice. Kupříkladu u systému EF-M od Canonu je k dispozici adaptér pro upevnění objektivu EF-S a EF z velké zrcadlovky. Nevím, kdo by to a proč vlastně dělal na mototripu, ale je tu ta možnost. Já bych raději ušetřil hmotnost a koupil objektivy s EF-M bajonetem.
Do teď to vypadá jako optimální možnost na cesty, a také že je. Ale jak na zrcadlovku, tak i na mirorless je potřeba speciální nabíječky, abyste ji mohli nabíjet z 12V zásuvky. To není vše. Pokud se rádi hrabete v nastaveních a měníte clonu, iso, čas expozice (k čemu postupně jistě dojdete při používaní zrcadlovky) tak to může být s menšími foťáky typu mirorless otrava. Jsou ale i větší modely, většinou vrcholné té či které značky a ty mají více prostoru na tlačítka, takže nejste odkázáni pouze na dotykový displej. Při klasické zrcadlovce máte také k dispozici větší počet záběrů na jedno nabití, protože nemusíte živit zmíněný displej, případně elektronický hledáček.

Objektivy

Objektiv dělá fotografii. Zní to jako klišé, ale je to tak. Na motorkářském výletě (nebo v běžném životě) bude 70-80% záběrů v rozsahu 24-70 mm ohniskové vzdálenosti po přepočtu na FF. Clona bude mít u záběrů z výletu z 80% hodnotu f/5,6-8. Pro ty ostatní záběry a kreativní fotografii vám doporučuji přikoupit jeden objektiv s vysokou světelností f/2,8 a méně s ohniskovou vzdáleností ekvivalentu 35 mm, 50 mm nebo 80 mm. Vlastně jestli nemáte hluboko do kapsy, tak si kupte třeba celou paletu produktů, ale tím riskujete, že nebudete vědět který objektiv kdy nasadit. Moje rada na začátek proto je – tenhle pevný světelný objektiv používejte tak často, jak to jen jde. Když máte omezený rozpočet, kupte si místo univerzálu raději ten pevňák 35 mm nebo 50 mm (ne 80 mm, ten je na motorkářském výletě hodně nevyužitelný). Hodně se mi osvědčil také fisheye, neboli rybí oko (levná značka vysoké obrazové kvality - Samyang). Hledejte motivy a rozšiřujte svou kreativitu.

Motorkářský výlet vyžaduje hodně odolný objektiv, proto je potřeba sáhnout po jiných než plastových konstrukcích. Když ho na cestě rozbijete, nemáte dokumentaci. Proto je dobré mít víc než jeden. Mně se také osvědčila možnost fotoaparátu v kombinaci s malou akční kamerkou, ale časem jsem přesedlal opět pouze na foťák. Baterku je dobré mít víc než jednu k dispozici a možnost ji nabíjet 12V.

Informace o redaktorovi

Marek Janoušek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist