globalmoto_duben_nolan




Dlouhodobé uložení motocyklu

Pomalu se blíží doba, kdy budeme muset uložit svoje motocykly k "zimnímu spánku". Zanedbaná údržba motocyklu nám může totiž začátkem sezony připravit mnohá nepříjemná překvapení. Zde je pár rad a věcí na které bychom neměli zapomenout.

Funkčnost, vzhled i prodejní hodnota motocyklu závisí především na pečlivé údržbě. Před každoročním dlouhodobým uložením motocyklu musíme provést některé práce, které nám potom ulehčí na jaře opětné uvedení motocyklu do provozu. Především je to pečlivé omytí. Zaolejované zadní kolo, ovládací prvky na motoru a další pohyblivé spoje očistíme štětcem namočeným v rozpouštědle nebo technickém benzínu. Motocykl omyjeme nejlépe šampónem, který je speciálně určený pro motocykly nebo pro automobily. Následně opláchneme vodou. Potom motocykl osušíme a přitom zkontrolujeme utažení šroubů a upevnění úchytů. Dále očistíme sekundární řetěz a řetězová kola sekundárního převodu. Pokud máte na motocyklu O-kroužkový řetěz, použijte k jeho očištění a konzervaci pouze čistý motorový olej. K ošetření lakovaných, chromovaných a leštěných dílů používejte kvalitní konzervační spreje a leštící prostředky. Promažte motorovým olejem všechny kluzné plochy. Čepy páček (spojka, přední brzda), otočnou rukojeť plynu, pohon rychloměru a všechny ostatní lanovody. Nezapomeňte na promazání a ošetření čepů hlavního stojánku, popřípadě pohotovostního bočního, pokud jej má motocykl namontovaný. Nakonzervujte i koncovky kabelů odpojené od akumulátoru.


Akumulátor z motocyklu vyjměte, uložte na suchém místě se stálou teplotou a snažte se ho chránit před mrazem. Akumulátor se musí jednou měsíčně nabíjet, pomalu a co nejmenší možnou nabíjecí hodnotou. Ne všechny nabíječky jsou použitelné. Zvláště to platí pro tzv. bezúdržbové akumulátory.
Velkou pozornost věnujte též motoru a karburátoru(ům). Demontujte víčko(a) plovákových komor a odstraňte zbytky paliva a nečistot, které se dovnitř dostaly i přes sítka čištičů. Víčka a prostor plovákových komor je nutné lehce ošetřit aerosolovým konzervačním olejem. Demontujte zapalovací svíčku. Do každého válce nalejte 15 až 20 ml motorového oleje a několikrát motor krátce protočte. Při protáčení motoru je nutné vypnout zapalování.
Nebo jen zavřete palivový kohout a protáčejte motor tak dlouho, dokud nezhasne. Tak vyčerpáte zbytek paliva z karburátoru(ů). Stejně jako z karburátorů, tak i z palivové nádrže vyčerpejte co nejvíce benzínu a nádrž vymažte olejem nebo naopak naplňte nádrž max. benzínem, aby přes zimní stání motocyklu nedocházelo ke korozi palivové nádrže.

Na závěr vycpěte konec výfukového tlumiče hadrem, aby nešla do výfukové soustavy vlhkost. Motocykl uložte do suché, dobře větratelné místnosti, kde bude stálá teplota. Zdvihněte zadní kolo pomocí stojanu tak, aby se nedotýkalo podlahy. Zabráníte tak defomování pneumatik, na kterých nechává dlouhodobé odstavení v místech styku s podlahou trvalé stopy. Nakonec motocykl překryjte dekou.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist