globalmoto_duben_nolan




Až letos poprvé vyjedete…

Jaro už se vehementně hlásí o slovo, a i když bude ještě chvilku se zimou bojovat, brzo ji definitivně přemůže. Ať patříte mezi jezdce, kteří k prvnímu letošnímu vyjetí využijí hned ty první teplé paprsky, nebo si počkáte až na pořádně prohřáté silnice a jarními dešti spláchnuté silnice, bude se hodit si připomenout pár základních pravidel. Byla by totiž škoda si zkazit sezónu hned na jejím začátku.

Ti nejvzornější z vás určitě na konci sezóny provedli důkladnou očistu svého stroje, vybavení a všechno pěkně uložili k zimnímu spánku, takže je první šance k jízdě nemůže překvapit. Stačí jim se obléct, namontovat nabitou baterku a vyrazit. Kdo na to kašle, rozláme po zimě zatuhlou kůži, z textilu oklepe loňské mouchy, pomodlí se, aby nastartoval, a s nedočkavostí jde na to. Pro obě skupiny jezdců ale platí alespoň ta nejrychlejší předletová kontroly, kterou by neměli podcenit. V první řadě je to stav pneumatik a hlavně jejich tlak. Nejideálněji je změřte v garáži a tam také dofoukněte. Jestli nemáte potřebné vybavení, v klidu dojeďte na první pumpu a kontrolu proveďte tam. V závislosti na vzdálenosti od pumpy ale počítejte s tím, že po cestě gumy chytnou nějaké to teplo. Dejte jim proto chvilku na zchlazení nebo počítejte s mírně vyššími hodnotami tlaku.

Některé motorky umí zobrazit tlak na budících, stav pneumatik nikoli :)

Protože jste po zimě určitě celí nedočkaví, nebudeme vás trápit kontrolou řetězu, jeho namazáním, kontrolou brzd a podobně. Kdo je svědomitý,udělá to tak jako tak a kdo ne, stejně to svou nedočkavostí hodí za hlavu. Po zimním spánku byste ale kromě gum měli před jízdou zkontrolovat stav světel a elektriky, jestli všechno správně svítí, bliká a troubí. Ne že by mohly zimou popraskat žárovky, ale přes zimu se mohla někam do drátů dostat vlhkost nebo nějaké zvířátko, a byla by škoda si zkazit vyjížďku pokutou nebo v horším případě nehodou kvůli nesvítícím žárovkám.

Světla svítí, klakson troubí...

Po předletové kontrole myslete hlavně na to, že si přes zimu vaše tělo na sezení za řídítky odvyklo. Bramborovým salátem a cukrovím jízdní techniku nenatrénujete, takže vyražte volně a nesnažte se navázat na své podzimní výkony. Kolik kilometrů kdo potřebuje na opětovnou adaptaci je individuální, výhodu samozřejmě mají jedinci trénující přes zimu, třeba v sedle lehkého endura nebo krosky.

Náš tip

Než to zmáčkneme - podívejte se na další tipy co zkontrolovat před sezónou. Akumulátor, palivová  a zapalovací soustava, olej, řetěz, brzdy, pneu.

Celou sezónu máme před sebou, není kam spěchat

I tak ale není kam spěchat, protože po zimě na cestě čeká spousta nástrah a nebezpečí. Největší strašáky nám přes zimu nadělili silničáři, ať už v podobě štěrku nebo "zbrusu nového povrchu" s pastmi na větší či menší divou zvěř. Ani jedno z toho nechcete zničeho nic potkat uprostřed zatáčky. Velký pozor dávejte v křižovatkách, kde umí projíždějící auta vyrobit moc pěkné štěrkové ostrovy.

Další překvápka na silnici umí vymalovat zablácenými koly traktory ale i obyčejná auta vyjíždějící od domů, takže myslete i na to. V obcích a u odboček do lesa nebo na pole buďte zkrátka ostražití.

Dva největší strašáci jara. A nemyslíme tím Honzise s CBčkem :) 

Další zradu pro vás může připravit počasí, které vás původně vylákalo na vyjížďku. Odpoledne na sluníčku je sice parádně, ale jakmile zajedete do lesa, teplota padá o několik stupňů celsia dolů. Spolu s teplotním diskomfortem na vás může vybafnout studená a hlavně taky mokrá vozovka, v horším případě i námraza. Takže na to při vjezdu do vašich oblíbených serpentin v lesích myslete.

V lese pozor na oslizlé silnice

Často se taky stane, že vyrazíte během odpoledne, kdy je všechno parádní a v euforii dojedete až daleko od domova. V tom případě buďte připravení na to, že s přicházející tmou rychle padají teploty. A promrzlý pilot, špatný pilot. Ztrácíte soustředění, cit a do toho vás ještě může potkat mlha, čímž máte o „zábavu“ definitivně postaráno. Myslete na to, a buď podle toho plánujte výlet, nebo se na to pořádně oblečte. Platí to i pro přilbu, kde přes léto vystačíte s tmavým plexi do pozdních hodin, ale na začátku sezóny se stmívá už kolem sedmi, tak ať nedojíždíte domů poslepu.

Romantický západ slunce, ne když máte zatmavené plexi

Předposlední tip míří přímo k tomu, co vás vylákalo ven – k sluníčku. Už sice umí ukázat svou sílu, zároveň ale ještě není moc vysoko. Když pojedete brzo ráno nebo pozdě odpoledne, může vás oslnit, ale s tím si většinou nějak poradíte a zpomalíte. Horší je, že vás se sluncem za vašimi zády může přehlédnout nějaký autař, a neštěstí je na světě.

Nízké sluníčko dokáže zahřát u srdce, ale taky vás dokáže schovat před očima ostatních

Na ty dávejte po zimě zvláštní pozor. Motorkář je pro ně zase něco nového, přes zimu si na nás v provozu odvykli a málokoho z nich napadne, že se s prvním jarním dnem vyrojíme na silnicích. Tady platí dokola omílaná pravidla: Předvídat! Myslet! Počítat s nejhorším! Při proplétání kolonou myslete na to, že tam s vámi nikdo nepočítá, auto v protisměru odbočující vlevo určitě neodhadne vaši rychlost a pošle vám to tam, to samé v případě, že přijíždí z vedlejší. Prostě vás buď přehlédne, nebo to neodhadne a rozjede se v tu nejméně vhodnou chvíli. Proto v těhle případech ruku z plynu, zpomalte a připravte se na případné tvrdé brzdy a úhybný manévr. Také se vyvarujte předjíždění v blízkosti odbočky vlevo a neberte kolonu aut najednou. Určitě se v ní někdo najednou rozhodne taky předjíždět a rozhodně nepočítá s tím, že tam poletíte na rozmotanou trojku. A protože je opakování matka moudrosti, nesmí chybět neustále opakovaná mantra „koukám kam chci jet“. Tím se vyvarujete spoustě problémů.

Porovnávač fotek

Ovládání - nemazat

Otestujte si, kam v zatáčce koukat

A u toho to všechno vlastně začíná. Když budete používat mozek a znovu se naučíte předvídat (po zimě jsme z auta všichni tak trochu otupělí), je vysoká pravděpodobnost, že se v pořádku vrátíte nejen z té první vyjížďky. Takže do sedel, a šťastnou sezónu!

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 373.5 Kč od 65 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
michalpike přispěl 6 Kč
nobady přispěl 6 Kč
Marenekk přispěl 6 Kč
rockviper přispěl 6 Kč
miras35 přispěl 6 Kč
Jojko přispěl 6 Kč
RadekPCX přispěl 6 Kč
Ritchy přispěl 6 Kč
dekel přispěl 6 Kč
Elfmen přispěl 6 Kč
chrochtato přispěl 6 Kč
sykyweb přispěl 6 Kč
Maverik232 přispěl 6 Kč
Máchal81 přispěl 6 Kč
FANCHO přispěl 6 Kč
camblo přispěl 6 Kč
Normik přispěl 6 Kč
Ivoš83 přispěl 6 Kč
čeplin přispěl 6 Kč
Clint. přispěl 6 Kč
Pltko přispěl 6 Kč
tomixx přispěl 6 Kč
Mac73 přispěl 6 Kč
Mike70 přispěl 6 Kč
Danovec přispěl 3 Kč
Sari_fuk přispěla 6 Kč
spike-cz přispěl 6 Kč
Leonekx přispěl 6 Kč
Freddy_X přispěl 6 Kč
Dan66 přispěl 6 Kč
david1 přispěl 6 Kč
Myna přispěl 6 Kč
Ayato přispěl 6 Kč
Hepan přispěl 6 Kč
Fenome753 přispěl 6 Kč
Benjicz přispěl -3 Kč
PParez přispěl 6 Kč
Bullet500 přispěl 6 Kč
musak1978 přispěl 6 Kč
jose přispěl 6 Kč
banditt přispěl 1.5 Kč
Rewolt přispěl 6 Kč
ZM1200 přispěl 6 Kč
patrikek přispěl 6 Kč
Excalibr přispěl 6 Kč
perfekt přispěl 6 Kč
PeXToš přispěl 6 Kč
venet přispěl 6 Kč
ZdenalH přispěl 6 Kč
Kitko přispěl 6 Kč
Sefi21 přispěl 6 Kč
Uhličan přispěl 6 Kč
mixras přispěl 6 Kč
DoktorMax přispěl 6 Kč
GeorgePanek přispěl 6 Kč
Maeslo přispěl 6 Kč
SkacelPetr přispěl 6 Kč
dedek47 přispěl 6 Kč
Smandy přispěl 6 Kč
Dawes přispěl 6 Kč
deda_lebeda přispěl 6 Kč
alcapoe přispěl 6 Kč
genor přispěl 6 Kč
georgekudla přispěl 6 Kč
jlovec přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist